Raport. Turystyka coraz bardziej szkodzi środowisku

Emisje z turystyki cały czas rosną – alarmują autorzy badania opublikowanego w czasopiśmie „Nature Communications”. Ich zdaniem należy natychmiast podjąć działania w zakresie dekarbonizacji turystyki, bo bierność doprowadzi do podwojenia emisji z tego sektora w ciągu 20 lat.

Publikacja: 18.12.2024 13:32

Raport. Turystyka coraz bardziej szkodzi środowisku

Foto: Alexander Heinl

Zgodnie z ustaleniami porozumienia paryskiego z 2015 roku, które zobowiązało wszystkie kraje ONZ do przedstawienia do 2020 roku długoterminowych scenariuszy ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, emisje w turystyce należy redukować o ponad 10 procent rocznie, aby utrzymać wzrost temperatury na świecie na poziomie nieprzekraczającym 1,5 stopnia Celsjusza w porównaniu z epoką sprzed rewolucji przemysłowej.

Najnowsze badanie, opublikowane na łamach czasopisma „Nature Communications”, wykazało, że konieczne jest wdrożenie bardziej intensywnych działań, bo emisje w sektorze wciąż rosną.

Branża turystyczna się rozwija, a emisje rosną

Według autorów badania w latach 2009-2019 globalne emisje z sektora turystyki rosły o 3,5 procent rocznie (średni roczny wzrost dla innych rodzajów działalności wyniósł 1,5 procent). Do wzrostu najbardziej przyczyniło się lotnictwo, w tym przeloty prywatnymi odrzutowcami. W 2019 roku turystyka wytwarzała niemal 9 procent wszystkich gazów cieplarnianych na świecie.

Czytaj więcej

Turystyka zrównoważona to nie wybór, ale konieczność

Największy, bo około 60-procentowy wkład we wzrost emisji z turystyki mają Stany Zjednoczone, Chiny i Indie, co wynika ze wzrostu populacji, poziomu dochodów oraz popytu na podróże.

Niemal 75 procent wszystkich emisji gazów cieplarnianych związanych z turystyką na całym świecie wygenerowało jedynie 20 krajów, a pozostałe 25 procent jest udziałem aż 155 gospodarek.

Jak szacują naukowcy, gdyby 20 turystycznych kierunków, generujących największe emisje, ograniczyło wzrost branży turystycznej o 1 procent rocznie, globalne emisje z sektora spadłyby nawet o 7 procent.

Turystyka musi stać bardziej zrównoważona

Autorzy badania podkreślają konieczność wdrożenia zrównoważonych rozwiązań w turystyce i zauważają, że mieszkańcy krajów, które najmniej przyczyniają się do kryzysu klimatycznego, podróżują znacznie mniej, ponosząc jednocześnie największe konsekwencje wynikające ze zmian klimatu wywołanych działalnością człowieka.

Czytaj więcej

Grecja chce się uodpornić na zmiany klimatu. Podnosi opłaty turystom

Wśród zaleceń naukowców znalazły się między innymi ograniczenie komercjalizacji lotów długodystansowych, nałożenie podatków od emisji CO2 i wprowadzenie wymogu stosowania paliw alternatywnych zamiast paliw kopalnych.

Operatorom turystycznym sugerują z kolei korzystanie z energii odnawialnej w obiektach noclegowych, gastronomicznych i rekreacyjnych oraz wykorzystywanie pojazdów elektrycznych do transportu.

Według danych Programu Środowiskowego ONZ (UNEP) do końca dekady koniecznie jest ograniczenie globalnych emisji o 42 procent, aby utrzymać cel 1,5 stopnia Celsjusza.

Zgodnie z ustaleniami porozumienia paryskiego z 2015 roku, które zobowiązało wszystkie kraje ONZ do przedstawienia do 2020 roku długoterminowych scenariuszy ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, emisje w turystyce należy redukować o ponad 10 procent rocznie, aby utrzymać wzrost temperatury na świecie na poziomie nieprzekraczającym 1,5 stopnia Celsjusza w porównaniu z epoką sprzed rewolucji przemysłowej.

Najnowsze badanie, opublikowane na łamach czasopisma „Nature Communications”, wykazało, że konieczne jest wdrożenie bardziej intensywnych działań, bo emisje w sektorze wciąż rosną.

Pozostało 83% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Brytyjska branża turystyczna: Kraj korzysta na turytyce, nie podnoście nam podatków
Popularne Trendy
Więcej turystów w Dominikanie niż planowano
Popularne Trendy
Turystyka zrównoważona to nie wybór, ale konieczność
Popularne Trendy
Bułgaria miała najlepszy sezon turystyczny w historii. Rekord z 2019 roku przebity
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10