Czwarty wymiar dla kontrolerów lotniczych

Określanie pozycji samolotu w czterech wymiarach, czyli na podstawie szerokości i długości geograficznej, wysokości i czasu - tak ma w przyszłości wyglądać praca polskich kontrolerów ruchu lotniczego po dołączeniu do europejskiego Sojuszu iTEC

Publikacja: 09.03.2017 08:37

Czwarty wymiar dla kontrolerów lotniczych

Foto: Bloomberg

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP), która jako jedyna instytucja w Polsce, szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów oraz zarządza ruchem lotniczym na naszym niebie, razem z litewską Oro Navigaciją, oficjalnie dołączyły do europejskiego Sojuszu iTEC. Do tej pory specjaliści i kontrolerzy PAŻP jedynie wstępnie pracowali nad tymi rozwiązaniami.

Trzon grupy iTEC tworzą agencje żeglugi powietrznej z Hiszpanii (ENAIRE), Niemiec (DFS), Wielkiej Brytanii (NATS) i Holandii (LVNL), a także dostawca systemów komputerowych, hiszpańska firma INDRA. Członkowie Sojuszu iTEC będą teraz stanowić więcej niż jedną trzecią ruchu lotniczego w Europie.

System iTEC, będzie wykorzystywać najbardziej zaawansowane technologie oparte o trajektorię 4D; rozwiązanie to polega na określaniu pozycji samolotu w czterech wymiarach – szerokości i długości geograficznej, wysokości oraz w czasie – zamiast, jak dotychczas, w trzech. Trajektoria 4D umożliwi precyzyjne śledzenie lotów i pozwoli na efektywniejsze kierowanie ruchem lotniczym, zarządzanie strumieniami ruchu lotniczego i szybkie przeprogramowanie tras. Zmniejszy liczbę opóźnień i odwołanych lotów.

- Współpraca instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego w rejonach największego zagęszczenia ruchu oraz w rejonie środkowo-wschodnim pozwoli na poprawę wydajności systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Razem z Oro Navigaciją, naszym partnerem tworzącym Bałtycki FAB (Baltic FAB), liczymy na integrację technologii iTEC z planami rozwojowymi FAB-u - mówi, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela.

Jak podkreśla Agencja, stworzenie wspólnego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną nowej generacji, umożliwiającego efektywne przetwarzanie danych lotniczych stosowanych w różnych krajach europejskich, jest ważnym krokiem w kierunku utworzenia jednolitego, sprawnie zorganizowanego systemu europejskiej przestrzeni powietrznej.

- Sojusz iTEC pozwala na redukcję kosztów operacyjnych i pomaga osiągnąć cel, jakim jest stworzenie wspólnego, jednolitego sytemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Rozszerzenie współpracy o PAŻP i Oro Navigację przeniesie korzyści iTEC na jeszcze większą liczbę użytkowników europejskiej przestrzeni powietrznej - zaznacza cytowany w komunikacie szef niemieckiego DFS prof. Klaus-Dieter Scheurle.

Jak wymienia PAŻP, współpraca polskich kontrolerów z Sojuszem iTEC przyniesie m.in. takie korzyści jak zmniejszenie wydatków wdrożeniowych i operacyjnych dzięki używaniu wspólnego oprogramowania, zwiększenie bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej dzięki wspólnym metodom i procesom rozwoju systemu oraz stworzenie stanowisk operacyjnych ułatwiających komunikację pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego z różnych agencji lotniczych.

W PAŻP pracuje ponad 500 kontrolerów ruchu lotniczego. W polskiej przestrzeni powietrznej obecnie wykonywanych jest rocznie ok. 700 tys. operacji, czyli startów i lądowań samolotów na lotniskach pasażerskich. Według prognoz w najbliższych latach liczba tych operacji wzrośnie do prawie półtora miliona rocznie.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP), która jako jedyna instytucja w Polsce, szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów oraz zarządza ruchem lotniczym na naszym niebie, razem z litewską Oro Navigaciją, oficjalnie dołączyły do europejskiego Sojuszu iTEC. Do tej pory specjaliści i kontrolerzy PAŻP jedynie wstępnie pracowali nad tymi rozwiązaniami.

Trzon grupy iTEC tworzą agencje żeglugi powietrznej z Hiszpanii (ENAIRE), Niemiec (DFS), Wielkiej Brytanii (NATS) i Holandii (LVNL), a także dostawca systemów komputerowych, hiszpańska firma INDRA. Członkowie Sojuszu iTEC będą teraz stanowić więcej niż jedną trzecią ruchu lotniczego w Europie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek