Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP), która jako jedyna instytucja w Polsce, szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów oraz zarządza ruchem lotniczym na naszym niebie, razem z litewską Oro Navigaciją, oficjalnie dołączyły do europejskiego Sojuszu iTEC. Do tej pory specjaliści i kontrolerzy PAŻP jedynie wstępnie pracowali nad tymi rozwiązaniami.
Trzon grupy iTEC tworzą agencje żeglugi powietrznej z Hiszpanii (ENAIRE), Niemiec (DFS), Wielkiej Brytanii (NATS) i Holandii (LVNL), a także dostawca systemów komputerowych, hiszpańska firma INDRA. Członkowie Sojuszu iTEC będą teraz stanowić więcej niż jedną trzecią ruchu lotniczego w Europie.
System iTEC, będzie wykorzystywać najbardziej zaawansowane technologie oparte o trajektorię 4D; rozwiązanie to polega na określaniu pozycji samolotu w czterech wymiarach – szerokości i długości geograficznej, wysokości oraz w czasie – zamiast, jak dotychczas, w trzech. Trajektoria 4D umożliwi precyzyjne śledzenie lotów i pozwoli na efektywniejsze kierowanie ruchem lotniczym, zarządzanie strumieniami ruchu lotniczego i szybkie przeprogramowanie tras. Zmniejszy liczbę opóźnień i odwołanych lotów.
- Współpraca instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego w rejonach największego zagęszczenia ruchu oraz w rejonie środkowo-wschodnim pozwoli na poprawę wydajności systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Razem z Oro Navigaciją, naszym partnerem tworzącym Bałtycki FAB (Baltic FAB), liczymy na integrację technologii iTEC z planami rozwojowymi FAB-u - mówi, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela.
Jak podkreśla Agencja, stworzenie wspólnego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną nowej generacji, umożliwiającego efektywne przetwarzanie danych lotniczych stosowanych w różnych krajach europejskich, jest ważnym krokiem w kierunku utworzenia jednolitego, sprawnie zorganizowanego systemu europejskiej przestrzeni powietrznej.