Czwarty wymiar dla kontrolerów lotniczych

Określanie pozycji samolotu w czterech wymiarach, czyli na podstawie szerokości i długości geograficznej, wysokości i czasu - tak ma w przyszłości wyglądać praca polskich kontrolerów ruchu lotniczego po dołączeniu do europejskiego Sojuszu iTEC

Publikacja: 09.03.2017 08:37

Czwarty wymiar dla kontrolerów lotniczych

Foto: Bloomberg

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP), która jako jedyna instytucja w Polsce, szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów oraz zarządza ruchem lotniczym na naszym niebie, razem z litewską Oro Navigaciją, oficjalnie dołączyły do europejskiego Sojuszu iTEC. Do tej pory specjaliści i kontrolerzy PAŻP jedynie wstępnie pracowali nad tymi rozwiązaniami.

Trzon grupy iTEC tworzą agencje żeglugi powietrznej z Hiszpanii (ENAIRE), Niemiec (DFS), Wielkiej Brytanii (NATS) i Holandii (LVNL), a także dostawca systemów komputerowych, hiszpańska firma INDRA. Członkowie Sojuszu iTEC będą teraz stanowić więcej niż jedną trzecią ruchu lotniczego w Europie.

System iTEC, będzie wykorzystywać najbardziej zaawansowane technologie oparte o trajektorię 4D; rozwiązanie to polega na określaniu pozycji samolotu w czterech wymiarach – szerokości i długości geograficznej, wysokości oraz w czasie – zamiast, jak dotychczas, w trzech. Trajektoria 4D umożliwi precyzyjne śledzenie lotów i pozwoli na efektywniejsze kierowanie ruchem lotniczym, zarządzanie strumieniami ruchu lotniczego i szybkie przeprogramowanie tras. Zmniejszy liczbę opóźnień i odwołanych lotów.

- Współpraca instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego w rejonach największego zagęszczenia ruchu oraz w rejonie środkowo-wschodnim pozwoli na poprawę wydajności systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Razem z Oro Navigaciją, naszym partnerem tworzącym Bałtycki FAB (Baltic FAB), liczymy na integrację technologii iTEC z planami rozwojowymi FAB-u - mówi, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela.

Jak podkreśla Agencja, stworzenie wspólnego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną nowej generacji, umożliwiającego efektywne przetwarzanie danych lotniczych stosowanych w różnych krajach europejskich, jest ważnym krokiem w kierunku utworzenia jednolitego, sprawnie zorganizowanego systemu europejskiej przestrzeni powietrznej.

- Sojusz iTEC pozwala na redukcję kosztów operacyjnych i pomaga osiągnąć cel, jakim jest stworzenie wspólnego, jednolitego sytemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Rozszerzenie współpracy o PAŻP i Oro Navigację przeniesie korzyści iTEC na jeszcze większą liczbę użytkowników europejskiej przestrzeni powietrznej - zaznacza cytowany w komunikacie szef niemieckiego DFS prof. Klaus-Dieter Scheurle.

Jak wymienia PAŻP, współpraca polskich kontrolerów z Sojuszem iTEC przyniesie m.in. takie korzyści jak zmniejszenie wydatków wdrożeniowych i operacyjnych dzięki używaniu wspólnego oprogramowania, zwiększenie bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej dzięki wspólnym metodom i procesom rozwoju systemu oraz stworzenie stanowisk operacyjnych ułatwiających komunikację pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego z różnych agencji lotniczych.

W PAŻP pracuje ponad 500 kontrolerów ruchu lotniczego. W polskiej przestrzeni powietrznej obecnie wykonywanych jest rocznie ok. 700 tys. operacji, czyli startów i lądowań samolotów na lotniskach pasażerskich. Według prognoz w najbliższych latach liczba tych operacji wzrośnie do prawie półtora miliona rocznie.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont