Orbis chce pozyskiwać hotele na zasadzie franczyzy

- Przyszedł czas na pozyskiwanie hoteli - mówi w rozmowie z Adamem Woźniakiem Laurent Picheral, prezes Orbisu

Publikacja: 28.02.2012 08:32

Orbis chce pozyskiwać hotele na zasadzie franczyzy

Foto: materiały prasowe

Adam Woźniak: Kiedy zobaczymy pierwsze efekty zapowiedzianej w 2010 roku strategii asset light?

Laurent Picheral, prezes Orbisu: Strategia jest konsekwentnie wdrażana od półtora roku, a jej efekty są już widoczne. Bazuje na trzech filarach, które odpowiadają trzem fazom tego procesu: pełnej koncentracji na działalności hotelarskiej, optymalizacji portfela hoteli oraz zrefinansowania i rozwoju sieci. Obecnie naszym priorytetem jest restrukturyzacja grupy poprzez sprzedaż udziałów i działalności tzw. niehotelowej. Cel ten został już w znacznej mierze zrealizowany w 2011 roku poprzez sprzedaż udziałów w Orbis Casino i zbycie części Orbis Transport, tj. długoterminowego wynajmu samochodów. Dokończenie restrukturyzacji planujemy w niedalekiej przyszłości.

Spółka ma rosnąć, ale liczba hoteli zmniejsza się. Dlaczego?

To efekt przejściowy. Musimy zoptymalizować sieć naszych hoteli. Orbis miał za dużo własnych nieruchomości. Oceniliśmy, na których rynkach chcemy być obecni, a które nieruchomości nie są strategiczne, zbędne i obciążają nasze wyniki. Duże nakłady na remonty niektórych hoteli z lat 70. i wcześniejszych, przy słabym potencjale rynku, nie byłyby ekonomicznie uzasadnione i nigdy by się nie zwróciły. Podjęliśmy decyzję o sprzedaży ośmiu hoteli. Sprzedaliśmy też część nieruchomości niebędących hotelami.

W ramach strategii miał się zmienić model biznesowy działalności. Kiedy będą podpisane pierwsze umowy dzierżawy, o zarządzanie i franczyzy?

Zakończyliśmy już pełną analizę techniczną, prawną i podatkową wszystkich nieruchomości. Jeśli chodzi o franczyzę, mamy za sobą badanie wszystkich ważnych rynków, na których chcemy rozwijać sieć. Wiemy, z kim chcielibyśmy współpracować. Przygotowaliśmy dokumenty marketingowe, prawne i przyszedł czas na pozyskiwanie hoteli.

Podpisaliśmy już umowę o zarządzanie nowym hotelem ibis w Kownie na Litwie, ale to dopiero początek. Elementem wspomagającym strategię w tym zakresie w segmencie ekonomicznym będzie silniejsze pozycjonowanie w skali globalnej marki ibis, która ulega znaczącej zmianie.

Czy Orbis dalej będzie sprzedawał hotele? Jaki zestaw obiektów byłby najlepszy?

Po ubiegłorocznych transakcjach nie planujemy już tak dużych transakcji. W grupie hotelowej powinny pozostać hotele strategiczne o dobrze rozpoznawalnych markach, zyskowne i zdolne do konkurowania na rynku.

Mogą to być obiekty dzierżawione, zarządzane przez nas albo prowadzone na zasadach franczyzy. Orbis wraz z Accorem może im zapewnić dostęp do korzystania z globalnej dystrybucji, programów marketingowych i lojalnościowych dla gości, systemu rezerwacyjnego czy szkoleń dla pracowników.

Czy zarząd zarekomenduje wypłatę pierwszej od trzech lat dywidendy?

Po dobrym 2011 roku sytuacja finansowa Orbisu znacznie się poprawiła, ale dodatkowy przychód i zysk ze sprzedaży aktywów w kolejnych latach nie będzie na poziomie z 2011 roku. Należałoby więc rozważyć wdrożenie zasad wypłaty dywidendy. Taka zasada, która uwzględniłaby w przyszłych dywidendach zarówno wielkość zysku operacyjnego, jak i tego, który pochodzi z transakcji zbycia nieruchomości, mogłaby być rozważona przez radę nadzorczą i zgromadzenie akcjonariuszy, które będzie decydować o wielkości wypłat na podstawie aktualnych wyników.

W ubiegłym roku frekwencja w polskich hotelach według Eurostatu wzrosła o 7 proc. Gdzie koniunktura była najlepsza?

Wyniki zależą od wielu czynników, m.in. od  struktury hoteli na danym rynku, ale też od ogólnej sytuacji w gospodarkach europejskiej, krajowej i regionalnej. Najlepsze wyniki osiągały hotele na rynkach warszawskim, trójmiejskim oraz wrocławskim. Gorzej natomiast radziły sobie Poznań i Katowice. Dobre wyniki operacyjne naszych hoteli w 2011 roku są efektem skutecznej strategii marketingu i sprzedaży.

Kryzys z 2008 roku wyhamował inwestycje spółki. Czy poprawa koniunktury uruchomi nowe budowy?

W ubiegłym roku podjęliśmy decyzję o dokończeniu budowy czterech hoteli: ibis i ibis budget w Krakowie oraz w Warszawie, które zostaną otwarte w kwietniu i maju bieżącego roku. Liczba pokoi w tym segmencie zwiększy się o ponad 25 proc.

Ponadto rozpoczęliśmy budowę Novotel w Łodzi. Zakończenie tej inwestycji planujemy w połowie 2013 r. Łącznie oddamy prawie 800 nowych pokoi. Te hotele po wybudowaniu zostaną zrefinansowane zgodnie ze strategią asset light.

Jednak uwagę skupiamy na umowach o zarządzanie i franczyzę, które będą główną dźwignią rozwoju naszej sieci hotelowej. Jeśli chodzi o rynki, które nas interesują pod kątem rozwoju sieci, to są to miasta, w których jeszcze nie jesteśmy obecni, np: Bydgoszcz, Rzeszów czy Białystok. Jesteśmy przekonani, że nasze działania w tym zakresie okażą się skuteczne i kolejne umowy tego typu są tylko kwestią czasu.

Orbis poprawia wyniki finansowe

Grupa kapitałowa Orbis wypracowała w 2011 roku  718,9 mln zł przychodów, o 2,6 proc. więcej niż rok wcześniej – podała w środę spółka. Wskaźnik EBITDA wyniósł w ujęciu raportowanym 288 mln zł, co oznacza wzrost o 65 proc. Było to możliwe dzięki dobrym wynikom z działalności hotelowej oraz wpływom ze sprzedaży mało rentownych hoteli oraz aktywów niehotelowych. Poprawę wyników operacyjnych Grupy Hotelowej Orbis potwierdza wzrost wskaźnika RevPAR (przychód na pokój) do poziomu 116 zł. Przychody segmentu hotelowego wyniosły w 2011 roku 695 mln zł, a wskaźnik EBITDA wzrósł do 283 mln zł. W ujęciu porównawczym EBITDA wyniosła 189 mln zł i wzrosła w porównaniu do 2010 roku o 11 proc.

Adam Woźniak: Kiedy zobaczymy pierwsze efekty zapowiedzianej w 2010 roku strategii asset light?

Laurent Picheral, prezes Orbisu: Strategia jest konsekwentnie wdrażana od półtora roku, a jej efekty są już widoczne. Bazuje na trzech filarach, które odpowiadają trzem fazom tego procesu: pełnej koncentracji na działalności hotelarskiej, optymalizacji portfela hoteli oraz zrefinansowania i rozwoju sieci. Obecnie naszym priorytetem jest restrukturyzacja grupy poprzez sprzedaż udziałów i działalności tzw. niehotelowej. Cel ten został już w znacznej mierze zrealizowany w 2011 roku poprzez sprzedaż udziałów w Orbis Casino i zbycie części Orbis Transport, tj. długoterminowego wynajmu samochodów. Dokończenie restrukturyzacji planujemy w niedalekiej przyszłości.

Pozostało 88% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek