Wyprzedaż linii lotniczych w Europie

Słoweńska Adria, czeska CSA i polski LOT są na sprzedaż. Rządy chcą się pozbyć narodowych przewoźników, zanim będzie za późno

Publikacja: 13.02.2012 07:19

Wyprzedaż linii lotniczych w Europie

Foto: Fotorzepa

Poszukiwania inwestorów przyspieszyło bankructwo węgierskiego Malevu. Jak wyliczył Międzynarodowy Fundusz Walutowy, będzie ono kosztowało węgierski budżet 3 mld dol. z powodu spadku dochodów lotniska Liszta w Budapeszcie i odszkodowań.

Na razie na liście potencjalnych inwestorów są Turkish Airlines, Qatar Airways, chińskie Hainan Airlines i Etihad z Abu Zabi. W wypadku CSA Praga zapowiada negocjacje z Air France KLM, które już raz kupiły i sprzedały udziały w czeskich liniach, oraz koreańskimi Korean Air Lines. Jesienią 2011 Air FranceF/KLM wycofały się z rozmów z Czechami, uzasadniając to trudną sytuacją na rynku.

Rząd słoweński nie ukrywa, że kondycja Adrii jest fatalna i w najlepszym razie linia ma przed sobą kolejny „dramatyczny rok". Z kolei LOT za kilka dni ogłosi wyniki za 2011 r. i wykaże straty pogłębione przez koszty awaryjnego lądowania boeinga 767 na Okęciu 1 listopada.

Pod największą presją są jednak Czesi. CSA wyprzedaje samoloty i tnie zatrudnienie, drastycznie ograniczając operacje. Kurs na zmniejszenie aktywów CSA rozpoczął pięć lat temu prezes Mirosłav Dvorak. Jego następca, Philippe Moreels, nadal ogranicza wydatki - ostatnio zdecydował, że 31 samolotów (LOT ma dziś 36 maszyn) floty CSA to za dużo. Pracę w grudniu straciło 100 pilotów, pozostali zgodzili się na zmniejszenie zarobków o 10 proc. Teraz Czesi postawili na rozbudowę połączeń do krajów byłego ZSRR, skąd przywożą pasażerów do Pragi.

Ma to zwiększyć atrakcyjność CSA. Tyle że podobną siatkę połączeń miał upadły Malev, a teraz mają LOT i Adria. Dla przyciągnięcia Hainan Airlines i Qatar Airways to nie wystarczyło.

CSA miały w 2011 r. 12 mln euro strat. Jako główny powód podają skok ceny paliwa (o 50 proc.), które stanowi 25 – 30 proc. kosztów operacyjnych. O 14,5 proc. spadły przewozy pasażerskie.

Poszukiwania inwestorów przyspieszyło bankructwo węgierskiego Malevu. Jak wyliczył Międzynarodowy Fundusz Walutowy, będzie ono kosztowało węgierski budżet 3 mld dol. z powodu spadku dochodów lotniska Liszta w Budapeszcie i odszkodowań.

Na razie na liście potencjalnych inwestorów są Turkish Airlines, Qatar Airways, chińskie Hainan Airlines i Etihad z Abu Zabi. W wypadku CSA Praga zapowiada negocjacje z Air France KLM, które już raz kupiły i sprzedały udziały w czeskich liniach, oraz koreańskimi Korean Air Lines. Jesienią 2011 Air FranceF/KLM wycofały się z rozmów z Czechami, uzasadniając to trudną sytuacją na rynku.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek