O Indonezji opowiedział polskim przedstawicielom branży turystycznej pochodzący z Bali Nyoman Sukarba, dyrektor biura Bewish International Tour&Travel. Swoją wyspę przedstawił jako największe centrum indonezyjskiej turystyki, w którym większość przyjezdnych zaczyna i kończy swoją podróż. Międzynarodowe lotnisko w stolicy wyspy Denpasar obsługuje połączenia m.in. z Europy, Singapuru, Malezji i Tajlandii. Największe atrakcje Bali to plaże z białym piaskiem, malownicze tarasy ryżowe, ciekawa architektura, bogactwo obrzędów, ceremonii i świąt oraz gościnność wyznających hinduizm mieszkańców. Kwitnie turystyka aktywna (m.in. rafting, wycieczki rowerowe), z roku na rok rośnie popularność ofert wellness i kursów jogi.
- Bali dobrze się sprzedaje - mówi Elżbieta Strawa, kierownik biura Konsorcjum.pl w Warszawie, jedynego polskiego touroperatora w stoisku Indonezji. - Ceny wyjazdów nie są wygórowane, bo i same świadczenia na miejscu dużo nie kosztują. Czasem udaje się jeszcze znaleźć niedrogi przelot - dodaje.
Dzięki wewnętrznym połączeniom lotniczym Bali jest wygodnym punktem wypadowym na inne wyspy. - Można polecieć stąd np. na Jawę, by zwiedzić dwa niesamowite zabytki z Listy Światowego Dziedzictwa Kultury i Przyrody UNESCO: ponad tysiącletnią świątynię buddyjską Borobudur i kompleks hinduistycznych świątyń z X w. Prambanan, a także zobaczyć z bliska aktywny wulkan Bromo - podpowiada Nyoman Sukarba. Poleca również Gili - archipelag trzech małych wysepek u północno-zachodnich wybrzeży Lomboku, wyspy Rinca i Komodo, na których żyją warany oraz wyspę Bunaken u północnych wybrzeży Sulawesi, słynącą z doskonałych warunków do nurkowania.
Sukarba przytacza kilka danych statystycznych: wśród turystów, którzy przylecieli na Bali w 2016 roku najwięcej było Azjatów (ponad 1,4 miliona, do tej grupy nie zaliczono turystów z Bliskiego Wschodu w liczbie ponad 144 tysięcy), dalej Australijczyków (ponad 819 tysięcy) i Europejczyków (ponad 760 tysięcy). Znacznie mniej było Amerykanów (ponad 122 tysiące) i Rosjan (ponad 43 tysiące). W tym roku najwięcej turystów odwiedziło Indonezję w sierpniu, lipcu i wrześniu - w każdym z tych miesięcy ich liczba przekroczyła 900 tysięcy (w pozostałych średnio 800 tysięcy).
- Na tegorocznych targach gościmy 10 touroperatorów szczególnie zainteresowanych polskim rynkiem i mających już na nim swoje kontakty. Są wśród nich m.in. biura Lotus Asia Tours, Adventure Indonesia, Marintur, Far Horizon i Antavaya, które chciałoby wejść do Polski w charakterze touroperatora i bezpośrednio sprzedawać wyjazdy do Indonezji, centrum nurkowe Scuba Froggy założone przez Polaków na wyspie Lombok czy luksusowy hotel Mulia - wylicza Monika Barzyc-Denisiewicz z departamentu promocji i turystyki Ambasady Republiki Indonezji w Warszawie. - Obecność firm indonezyjskich na targach jest zawsze mile widziana, choćby nawet ze względów wizerunkowych - dodaje.