Alitalia i Etihad czekają na zgodę Brukseli

Flagowy włoski przewoźnik i Eitihad Airways z Abu Zabi spodziewają się uzyskania do końca roku zgody Brukseli na swój związek

Publikacja: 03.09.2014 12:11

Alitalia i Etihad czekają na zgodę Brukseli

Foto: Bloomberg

Etihad zawarł w sierpniu z Alitalią umowę o kupnie 49 procent jej udziałów. Transakcja za 1,76 mld euro jest częścią planu ratowania nierentownej włoskiej linii. Zasobny w gotówkę przewoźnik znad Zatoki, mająca już udziały w Air Berlin, Aer Lingus i Virgin Australia, będzie odtąd największym udziałowcem Alitalii. Uzyskał w ten sposób dostęp do czwartego w Europie rynku podróży i 25 mln pasażerów rocznie.

- Komisja Europejska powinna otrzymać w tym miesiącu informacje o tej umowie, a z pierwszym etapem transakcji pojawią się jej warunki — stwierdziła informator agencji Reuters, który nie chciał ujawniać się z powodu delikatnego charakteru sprawy.

Pierwszy etap rozpatrywania przez pion ds. konkurencji w Komisji Europejskiej trwa zwykle 25 dni roboczych i jest przedłużany o następne 10, jeśli zainteresowane firmy proponują ustępstwa, aby rozwiać wątpliwości co do ewentualnego naruszenia zasad konkurencji.

Ten sam anonimowy informator dodaje, że obie linie mogą zrezygnować z pewnych działek czasowych startów i lądowań (slots) czy zazębiających się połączeń, gdyby Bruksela była zaniepokojona, że ich umowa zmniejszy konkurencyjność rynku. Etihad lata codziennie z Abu Zabi do Rzymu i Mediolanu, a Alitalia pięć razy w tygodniu z Rzymu do Abu Zabi.

W poprzednich takich umowach unijny pion ds. konkurencji zmuszał przewoźników do rezygnowania z prawa do takich slotów, przyznawania rywalom prawa do latania i udostępniania im udziału w swych programach lojalnościowych.

Umowa z arabskim przewoźnikiem musi ponadto spełniać wymóg, by 50 procent udziałów w unijnych liniach lotniczych należało do europejskich firm.

Obecni udziałowcy Alitalii, m.in. państwowa poczta Poste Italiane, połączą więc swoje aktywa w tzw. pośrednią firmę, która będzie kontrolować 51 procent udziałów zrestrukturyzowanej Alitalii.

Etihad zawarł w sierpniu z Alitalią umowę o kupnie 49 procent jej udziałów. Transakcja za 1,76 mld euro jest częścią planu ratowania nierentownej włoskiej linii. Zasobny w gotówkę przewoźnik znad Zatoki, mająca już udziały w Air Berlin, Aer Lingus i Virgin Australia, będzie odtąd największym udziałowcem Alitalii. Uzyskał w ten sposób dostęp do czwartego w Europie rynku podróży i 25 mln pasażerów rocznie.

Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Turystyka
Travelbay - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Turystyka
Prezes Portów Lotniczych: Biura podróży muszą się wynieść z Lotniska Chopina