LOT wylatuje ze strat

26 mln złotych zysku netto i strata operacyjna minus 4 mln złotych — tak wyglądał wynik finansowy LOT-u w 2013 r. Był o 138 mln złotych lepszy, niż zakładany w planie restrukturyzacji

Publikacja: 02.04.2014 13:14

LOT wylatuje ze strat

Foto: materiały prasowe

Na ten rok LOT podtrzymuje prognozę zysku operacyjnego na poziomie 70 mln złotych.

Osiągnięcie takiego skoku w poprawie wyników było możliwe dzięki restrukturyzacji i wprowadzeniu atrakcyjniejszego dla pasażerów i oszczędniejszego dla spółki boeinga 787.

Już w sierpniu 2013 r. prezes LOT-u, Sebastian Mikosz mówił, że wynik finansowy będzie nie trzycyfrowy na minusie, ale dwucyfrowy, a strata operacyjna wyniesie 60 - 70 mln złotych. W listopadzie 2013 LOT ponownie skorygował prognozy i ostatecznie w grudniu pojawiła się kwota minus 20 mln złotych straty operacyjnej. Po audycie okazało się, że strata to tylko 4 mln złotych.

Pierwszy raz od 2008 r. przewoźnik odnotował zysk netto. Wynosi on 26 milionów złotych wobec zakładanych w planie restrukturyzacji ok. minus 196 mln zł, czyli poprawił wynik o ponad 222 miliony. Zbliżył się też do momentu, w którym zacznie zarabiać na działalności podstawowej, czyli lataniu. Strata sięgająca 4 mln złotych oznacza poprawę o ponad 138 milionów.

W jej zmniejszeniu pomogły czynniki zewnętrzne, jak np tańsze paliwo. Nie bez znaczenia była też wyjątkowo łagodna zima, mało odwołanych rejsów i rzadsze korzystanie z odladzania i odśnieżania maszyn. Według informacji LOT-u, z tego źródła (czyli dzięki czynnikom zewnętrznym) pochodzi 19 mln odrobionych strat. Reszta — 119 mln, to efekty planu restrukturyzacji, cięcia kosztów, skuteczniejszego marketingu, lepszego wypełnienia samolotów.

Przy tym LOT zaznacza, że na wynik nie ma wpływu porozumienie z Boeingiem dotyczące odszkodowania za okres, kiedy maszyny nie wykonywały rejsów długodystansowych. Według nieoficjalnych informacji spoza spółki, wyniosło ono 103 mln złotych i było wyższe o 3 mln złotych niż wnioskował LOT.

Przy tym tak gwałtowna poprawa wyników została osiągnięta mimo konieczności ograniczenia zdolności przewozowych w ramach tzw. środków kompensacyjnych. Jest to wymóg Komisji Europejskiej wobec wszystkich unijnych przewoźników, którzy korzystają z pomocy publicznej.

W gwałtownej poprawie wyników finansowych pomogły m.in. cięcia kosztów administracyjnych, restrukturyzacja zatrudnienia, zmniejszenie kosztów dystrybucji biletów oraz renegocjacje umów z dostawcami. — LOT także wyraźnie efektywniej zarządza siatką połączeń, zwiększa możliwości transferowania pasażerów, poprawia elastyczność taryf - ocenia Krzysztof Moczulski, analityk rynku lotniczego.

Najwięcej jednak „zarobił" dreamliner. Dzięki tej maszynie LOT zyskał 95 milionów złotych. Coraz łatwiej jest LOT-owi wypełnić przynoszącą większe zyski klasę biznes na rejsach atlantyckich i na trasie Warszawa - Pekin. W dreamlinerach „przebiła się" także wyższa klasa ekonomiczna — premium club. W sumie, dzięki dreamlinerowi, o ponad 80 procent wzrosła w ubiegłym roku (w porównaniu z 2012) liczba pasażerów skłonnych więcej zapłacić za bilety. Boeing 787 daje też większe możliwości przewozu cargo.

W 2013 r. LOT przewiózł 4,6 mln pasażerów, o 5 procent mniej niż w 2012.

Przed LOT-em teraz najtrudniejszy okres. Wyczerpane zostały najprostsze środki oszczędnościowe i dodatkowo nadal trzeba ograniczać ofertę, czyli wpływy będą malały. Wiadomo, że przewoźnik chce maksymalnie odsunąć w czasie skorzystanie z możliwości sięgnięcia po drugą transzę pomocy publicznej. Dojdzie do tego najprawdopodobniej w drugiej połowie roku. Nie jest natomiast znana kwota o jaką wystąpi LOT. Maksymalnie może to być 381 mln złotych.

Kolejne wyzwanie to czekanie na „wyrok" Komisji Europejskiej. Kluczowe jest uzyskanie akceptacji dla planu restrukturyzacji. Dobre wyniki za 2013 powinny jednak być mocnym argumentem.

Na ten rok LOT podtrzymuje prognozę zysku operacyjnego na poziomie 70 mln złotych.

Osiągnięcie takiego skoku w poprawie wyników było możliwe dzięki restrukturyzacji i wprowadzeniu atrakcyjniejszego dla pasażerów i oszczędniejszego dla spółki boeinga 787.

Pozostało 93% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek