Europejskie biura podróży oskarżają IATA o praktyki monopolistyczne

Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) złożyła do Komisji Europejskiej skargę na IATA za faworyzowanie linii lotniczych kosztem agentów w dystrybucji biletów lotniczych

Publikacja: 27.05.2019 17:18

Międzynarodowej organizacji ECTAA przewodniczy prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski

Międzynarodowej organizacji ECTAA przewodniczy prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski

Foto: Filip Frydrykiewicz

ff

Jak czytamy w komunikacie ECTAA, rozpowszechnianym przez jej polskiego członka, Polską Izbę Turystyki, skargę skierowano po latach negocjacji, które miały program dystrybucji biletów lotniczych "uczynienia bardziej partnerskim".

"W ciągu ostatnich lat stosunki handlowe między biurami podróży a liniami lotniczymi ewoluowały i nie mają już nic wspólnego z dawną relacją między przewoźnikiem a agentem. Obecnie linie lotnicze bezpośrednio konkurują z agentami w sprzedawaniu biletów lotniczych, a klasyczne systemy wynagrodzeń oparte na prowizjach zostały porzucone. Niezmienne pozostaje natomiast, że linie lotnicze nakładają na agentów bardzo rygorystyczne, jednostronne i nieproporcjonalne ograniczenia w zakresie dystrybucji biletów. Takie podejście oparte jest na IATA Passenger Agency Program (PAP), który w dalszym ciągu interpretowany jest w sposób tradycyjny, zwłaszcza w sprawach dotyczących agentów. Umowa o Agencji Sprzedaży Pasażerskiej, którą musi podpisać każdy agent akredytowany przez IATA, została opracowana 40 lat temu, jest archaiczna i nie spełnia już warunków" - pisze ECTAA.

I dalej: "ECTAA zawsze dążyła do zapewnienia równych warunków wszystkim kanałom dystrybucji i dbała o ochronę interesów zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców. Wszystkie podejmowane przez ECTAA próby dostosowania programu Passenger Agency Program (PAP) do wymogów współczesnego rynku były przez IATA systematycznie odrzucane. Wskazano szereg kluczowych kwestii, które w opinii ECTAA ograniczają konkurencję na rynku dystrybucji biletów lotniczych. Nie są to pojedyncze problemy, ale kwestia traktowania PAP jako systemu faworyzującego linie lotnicze, a co za tym idzie ograniczającego konkurencję.

Mimo że Passenger Agency Program bezpośrednio przekłada się na działalność handlową biur, ich sytuację finansową i dystrybucję pośrednią, agenci turystyczni nie mają żadnego wpływu na podejmowane decyzje i są bezsilni, gdy chodzi o ustalanie zasad współpracy. Wynika to z faktu, że w skład organu zarządzającego PAP, IATA Passenger Agency Conference, wchodzą wyłącznie linie lotnicze, które jednostronnie decydują o zasadach programu.

Ostatnio w programie wprowadzono poważne zmiany, tzn. NewGen ISS nowy system zarządzania, który ma usprawnić system rozliczeń finansowych między biurami podróży a liniami lotniczymi. Nowe zasady ograniczają sprzedaż agentów, co zmusza ich do wczesnego finansowania sprzedaży po osiągnięciu pewnego progu, a także do zapewnienia sobie wyższych gwarancji finansowych".

- System pośredniej dystrybucji biletów lotniczych został poważnie zachwiany przez nadużywanie dominującej pozycji IATA, i to w sytuacji, gdy powinniśmy bardziej niż kiedykolwiek ułatwiać konsumentom zorientowanie się w mnogości taryf biletów lotniczych i rosnącej liczbie usług dodatkowych, jakie oferują przewoźnicy - podkreśla prezes ECTAA i jednocześnie prezes PIT Paweł Niewiadomski, cytowany w komunikacie.

"W tej sytuacji ECTAA zwraca się do Komisji Europejskiej o wszczęcie dochodzenia w sprawie naruszenia przez IATA zasad konkurencji i o wymuszenie zaprzestania tych praktyk".

Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) reprezentuje około 70 tysięcy biur podróży i touroperatorów w Europie.

Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) to stowarzyszenie światowych linii lotniczych, reprezentujące około 290 przewoźników, obejmujących 82 procent ruchu lotniczego.

Program Agencji Pasażerskich (PAP) został ustanowiony przez IATA jako globalny system ułatwiający dystrybucję biletów lotniczych między (akredytowanymi) biurami podróży i liniami lotniczymi (IATA) oraz regulujący ich stosunki. Aby wziąć w nim udział, biura podróży muszą podpisać umowę agencyjną, która stanowi podstawę systemu.

Jak czytamy w komunikacie ECTAA, rozpowszechnianym przez jej polskiego członka, Polską Izbę Turystyki, skargę skierowano po latach negocjacji, które miały program dystrybucji biletów lotniczych "uczynienia bardziej partnerskim".

"W ciągu ostatnich lat stosunki handlowe między biurami podróży a liniami lotniczymi ewoluowały i nie mają już nic wspólnego z dawną relacją między przewoźnikiem a agentem. Obecnie linie lotnicze bezpośrednio konkurują z agentami w sprzedawaniu biletów lotniczych, a klasyczne systemy wynagrodzeń oparte na prowizjach zostały porzucone. Niezmienne pozostaje natomiast, że linie lotnicze nakładają na agentów bardzo rygorystyczne, jednostronne i nieproporcjonalne ograniczenia w zakresie dystrybucji biletów. Takie podejście oparte jest na IATA Passenger Agency Program (PAP), który w dalszym ciągu interpretowany jest w sposób tradycyjny, zwłaszcza w sprawach dotyczących agentów. Umowa o Agencji Sprzedaży Pasażerskiej, którą musi podpisać każdy agent akredytowany przez IATA, została opracowana 40 lat temu, jest archaiczna i nie spełnia już warunków" - pisze ECTAA.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive