W kolei przyszłość - zbudujemy polskie Pendolino

InterCity chce unowocześnić swój tabor. Podpisało z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju list intencyjny w sprawie budowy nowoczesnego pociągu. Na razie jeszcze prawie rok będzie montować w pendolinie internet

Publikacja: 21.02.2018 22:57

W kolei przyszłość - zbudujemy polskie Pendolino

Foto: Adobe Stock

Wspólne prace będą realizowane w ramach rządowego programu Luxtorpeda 2.0. Jego celem jest budowa innowacyjnych pociągów. To jeden z flagowych projektów strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Natomiast dla PKP będzie to element unowocześniania taboru. Spółka InterCity zapowiedziała, że w poprawienie komfortu pasażerów chce zainwestować 7 mld złotych.

250 kilometrów na godzinę

Porozumienie między InterCity a NCBiR zakłada prowadzenie prac badawczych, dzięki którym powstaną rozwiązania dla budowy nowoczesnego taboru. Planuje się m.in. stworzenie lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespołu trakcyjnego i składu typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do rozwijania prędkości 160–250 km/h. To przedsięwzięcie ma pochłonąć 3,7 mld złotych. InterCity zapowiedziało, że zaraz po podpisaniu listu intencyjnego z NCBiR powołany zostanie zespół projektowy.

– Kolej to transport przyszłości, a PKP InterCity ma długoterminowe plany rozwoju swoich usług z wykorzystaniem innowacyjnych projektów – mówi prezes PKP InterCity Marek Chraniuk. A dyrektor NCBR Maciej Chorowski podreśla, że to kolejny krok w ramach programu Luxtorpeda 2.0, który nie tylko zwiększy konkurencyjność polskich firm, ale przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo i jakość przewozów.

Zdaniem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka decyzja o współpracy InterCity z NCBiR jest podyktowana wymaganiami, jakie stawiają przewoźnikom pasażerowie. – Ma zapewnić kolei nowoczesny tabor. Jestem pewien, że dzięki temu Polacy jeszcze chętniej będą korzystać z transportu kolejowego – mówi Adamczyk.

PKP InterCity realizuje największy w swojej historii program zakupu i wymiany taboru, wyda na to ponad 7 mld złotych. Kupi między innymi elektryczne zespoły trakcyjne i zmodernizuje jednostki ED74. Do końca 2023 roku przewoźnik planuje odnowić ponad 700 wagonów i kupić 185. W planach jest także zakup 19 elektrycznych zespołów trakcyjnych (12 plus 7 z NCBiR) i modernizacja 14 posiadanych już EZT. Dodatkowo spółka zakupi 118 nowych lokomotyw, a prawie 200 skieruje na modernizację.

20 milionów złotych na naprawy

Chraniuk ujawnił przy okazji konferencji prasowej, że remont Pendolino, które w zeszłym roku zderzyło się w pobliżu miejscowości Ozimek ze stojącym na przejeździe TIR-em, potrwa nawet kilkanaście miesięcy i będzie kosztować ponad 20 milionów złotych.

Zaznaczył, że w tę sumę wchodzi także naprawa składu uszkodzonego w okolicach Modlina ("Pendolino zderzyło się z autobusem na lotnisko"), ale to "są drobne naprawy i zostaną wykonane w Polsce". I dodał, że z polisy sprawcy wypadku pod Ozimkiem kolej uzyska tylko 4 mln złotych, resztę musi wziąć ze swojego autocasco.

Prezes PKP Intercity zapewnił też dziennikarzy, że w ciągu kilku dni jego firma dostanie ofertę na założenie wi fi w pendolinach. Do końca roku internet ewentualnie do stycznie przyszłego, ma być już dostępny w tych pociągach.

- Testy urządzeń, dzięki którym będzie dostęp do internetu wyszły bardzo dobrze - zapewnił Chraniuk. - Sygnał będzie bardzo mocny.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił w styczniu, że zamawiający pociągi Pendolino przed laty, nie przewidzieli w tych pociągach internetu. - Dlatego producent miał duże problemy, aby wyrazić zgodę na montaż takiej instalacji - powiedział. Montowanie sieci przez polską kolej byłoby naruszeniem gwarancji.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta