W kolei przyszłość - zbudujemy polskie Pendolino

InterCity chce unowocześnić swój tabor. Podpisało z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju list intencyjny w sprawie budowy nowoczesnego pociągu. Na razie jeszcze prawie rok będzie montować w pendolinie internet

Publikacja: 21.02.2018 22:57

W kolei przyszłość - zbudujemy polskie Pendolino

Foto: Adobe Stock

Wspólne prace będą realizowane w ramach rządowego programu Luxtorpeda 2.0. Jego celem jest budowa innowacyjnych pociągów. To jeden z flagowych projektów strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Natomiast dla PKP będzie to element unowocześniania taboru. Spółka InterCity zapowiedziała, że w poprawienie komfortu pasażerów chce zainwestować 7 mld złotych.

250 kilometrów na godzinę

Porozumienie między InterCity a NCBiR zakłada prowadzenie prac badawczych, dzięki którym powstaną rozwiązania dla budowy nowoczesnego taboru. Planuje się m.in. stworzenie lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespołu trakcyjnego i składu typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do rozwijania prędkości 160–250 km/h. To przedsięwzięcie ma pochłonąć 3,7 mld złotych. InterCity zapowiedziało, że zaraz po podpisaniu listu intencyjnego z NCBiR powołany zostanie zespół projektowy.

– Kolej to transport przyszłości, a PKP InterCity ma długoterminowe plany rozwoju swoich usług z wykorzystaniem innowacyjnych projektów – mówi prezes PKP InterCity Marek Chraniuk. A dyrektor NCBR Maciej Chorowski podreśla, że to kolejny krok w ramach programu Luxtorpeda 2.0, który nie tylko zwiększy konkurencyjność polskich firm, ale przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo i jakość przewozów.

Zdaniem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka decyzja o współpracy InterCity z NCBiR jest podyktowana wymaganiami, jakie stawiają przewoźnikom pasażerowie. – Ma zapewnić kolei nowoczesny tabor. Jestem pewien, że dzięki temu Polacy jeszcze chętniej będą korzystać z transportu kolejowego – mówi Adamczyk.

PKP InterCity realizuje największy w swojej historii program zakupu i wymiany taboru, wyda na to ponad 7 mld złotych. Kupi między innymi elektryczne zespoły trakcyjne i zmodernizuje jednostki ED74. Do końca 2023 roku przewoźnik planuje odnowić ponad 700 wagonów i kupić 185. W planach jest także zakup 19 elektrycznych zespołów trakcyjnych (12 plus 7 z NCBiR) i modernizacja 14 posiadanych już EZT. Dodatkowo spółka zakupi 118 nowych lokomotyw, a prawie 200 skieruje na modernizację.

20 milionów złotych na naprawy

Chraniuk ujawnił przy okazji konferencji prasowej, że remont Pendolino, które w zeszłym roku zderzyło się w pobliżu miejscowości Ozimek ze stojącym na przejeździe TIR-em, potrwa nawet kilkanaście miesięcy i będzie kosztować ponad 20 milionów złotych.

Zaznaczył, że w tę sumę wchodzi także naprawa składu uszkodzonego w okolicach Modlina ("Pendolino zderzyło się z autobusem na lotnisko"), ale to "są drobne naprawy i zostaną wykonane w Polsce". I dodał, że z polisy sprawcy wypadku pod Ozimkiem kolej uzyska tylko 4 mln złotych, resztę musi wziąć ze swojego autocasco.

Prezes PKP Intercity zapewnił też dziennikarzy, że w ciągu kilku dni jego firma dostanie ofertę na założenie wi fi w pendolinach. Do końca roku internet ewentualnie do stycznie przyszłego, ma być już dostępny w tych pociągach.

- Testy urządzeń, dzięki którym będzie dostęp do internetu wyszły bardzo dobrze - zapewnił Chraniuk. - Sygnał będzie bardzo mocny.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił w styczniu, że zamawiający pociągi Pendolino przed laty, nie przewidzieli w tych pociągach internetu. - Dlatego producent miał duże problemy, aby wyrazić zgodę na montaż takiej instalacji - powiedział. Montowanie sieci przez polską kolej byłoby naruszeniem gwarancji.

Wspólne prace będą realizowane w ramach rządowego programu Luxtorpeda 2.0. Jego celem jest budowa innowacyjnych pociągów. To jeden z flagowych projektów strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Natomiast dla PKP będzie to element unowocześniania taboru. Spółka InterCity zapowiedziała, że w poprawienie komfortu pasażerów chce zainwestować 7 mld złotych.

250 kilometrów na godzinę

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek