Reklama
Rozwiń
Reklama

Polacy mało zorientowani w prawach pasażerów

Tylko 30 procent Polaków wie, w jakich sytuacjach może ubiegać się o odszkodowanie lotnicze – podaje AirHelp, powołując się na zlecone przez siebie badania

Publikacja: 05.04.2018 10:47

Polacy mało zorientowani w prawach pasażerów

Foto: AFP

Badanie zrealizowano metoda? ankiety internetowej na próbie 1004 Polaków w wieku od 18 do 65 lat. Przeprowadził je IMAS International na zlecenie firmy AirHelp, pośredniczącej w uzyskiwaniu rekompensat od linii lotniczych.

Jak podaje AirHelp, wskaźnik znajomości praw pasażerów jest  nieco wyższy wśród osób, które kiedykolwiek leciały samolotem (35 procent) lub spotkały się już z zakłóconym lotem (41 procent). Większą świadomość swoich praw mają też ludzie z wyższym wykształceniem. 43 procent z nich wiedziało, w jakich okolicznościach może domagać się rekompensaty. Częściej byli to mężczyźni (33 procent) niż kobiety (27 procent).

– Chociaż prawodawstwo Unii Europejskiej chroni pasażerów lotniczych, to wciąż czują się oni bezsilni wobec linii lotniczych i wielu rezygnuje z prawa do ubiegania się o odszkodowanie – mówi, cytowana w komunikacie prasowym, Natalia Gębska, menedżer w AirHelp. – Każdego roku prawie 13 milionów ludzi na świecie pozostawia łącznie ponad 5 miliardów euro w rękach przewoźników, którzy powinni wypłacić te pieniądze w ramach rekompensat po nieprzyjemnych zakłóceniach lotów. Przeprowadzone przez nas badania wskazują na potrzebę edukacji pasażerów w zakresie przysługujących im praw – dodaje.

Z badań AirHelp wynika, że 61 procent Polaków nie ubiegało się od linii lotniczych o odszkodowanie, choć może ono wynieść do 600 euro na osobę. Wśród tych osób dominują młodzi w wieku od 18 do 29 lat (63 procent). Pasażerowie, którzy nie wnioskowali o wypłatę odszkodowania, zapytani o powód twierdzili, że nie znają zapisów prawa w tym zakresie (47 procent), nie wiedzą, jak przebiega proces reklamacji (40 procent) lub obawiają się skomplikowanych procedur (22 procent). Co czwarty ankietowany zrezygnował z roszczeń ze względu na brak czasu lub przez roztargnienie.

Z danych AirHelp wynika, że ponadto 40 procent polskich pasażerów, którzy doświadczyli zakłóconego lotu, czuje się niewystarczająco poinformowanych przez przewoźnika o przysługujących im prawach.

Reklama
Reklama

Jeśli chodzi o wyniki dla całej Europy, warunki do uzyskania rekompensaty podało 15 procent ankietowanych.  44 procent pytanych zrezygnowało ze skorzystania z przysługujących im praw.

Badanie zrealizowano metoda? ankiety internetowej na próbie 1004 Polaków w wieku od 18 do 65 lat. Przeprowadził je IMAS International na zlecenie firmy AirHelp, pośredniczącej w uzyskiwaniu rekompensat od linii lotniczych.

Jak podaje AirHelp, wskaźnik znajomości praw pasażerów jest  nieco wyższy wśród osób, które kiedykolwiek leciały samolotem (35 procent) lub spotkały się już z zakłóconym lotem (41 procent). Większą świadomość swoich praw mają też ludzie z wyższym wykształceniem. 43 procent z nich wiedziało, w jakich okolicznościach może domagać się rekompensaty. Częściej byli to mężczyźni (33 procent) niż kobiety (27 procent).

Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Zanim Wyjedziesz
Na Etnę tylko z biletem. Nawet burmistrz oburzony
Zanim Wyjedziesz
Nowa atrakcja Egiptu za 800 milionów złotych. Wcześniej stały tu slumsy
Zanim Wyjedziesz
W Tajlandii wraca podatek turystyczny. Najwięcej zapłacą przylatujący
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Zanim Wyjedziesz
Powstaje luksusowe „Miami Indonezji”. Rajska wyspa padnie ofiarą turystyki?
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama