Badanie zrealizowano metoda? ankiety internetowej na próbie 1004 Polaków w wieku od 18 do 65 lat. Przeprowadził je IMAS International na zlecenie firmy AirHelp, pośredniczącej w uzyskiwaniu rekompensat od linii lotniczych.
Jak podaje AirHelp, wskaźnik znajomości praw pasażerów jest nieco wyższy wśród osób, które kiedykolwiek leciały samolotem (35 procent) lub spotkały się już z zakłóconym lotem (41 procent). Większą świadomość swoich praw mają też ludzie z wyższym wykształceniem. 43 procent z nich wiedziało, w jakich okolicznościach może domagać się rekompensaty. Częściej byli to mężczyźni (33 procent) niż kobiety (27 procent).
– Chociaż prawodawstwo Unii Europejskiej chroni pasażerów lotniczych, to wciąż czują się oni bezsilni wobec linii lotniczych i wielu rezygnuje z prawa do ubiegania się o odszkodowanie – mówi, cytowana w komunikacie prasowym, Natalia Gębska, menedżer w AirHelp. – Każdego roku prawie 13 milionów ludzi na świecie pozostawia łącznie ponad 5 miliardów euro w rękach przewoźników, którzy powinni wypłacić te pieniądze w ramach rekompensat po nieprzyjemnych zakłóceniach lotów. Przeprowadzone przez nas badania wskazują na potrzebę edukacji pasażerów w zakresie przysługujących im praw – dodaje.
Z badań AirHelp wynika, że 61 procent Polaków nie ubiegało się od linii lotniczych o odszkodowanie, choć może ono wynieść do 600 euro na osobę. Wśród tych osób dominują młodzi w wieku od 18 do 29 lat (63 procent). Pasażerowie, którzy nie wnioskowali o wypłatę odszkodowania, zapytani o powód twierdzili, że nie znają zapisów prawa w tym zakresie (47 procent), nie wiedzą, jak przebiega proces reklamacji (40 procent) lub obawiają się skomplikowanych procedur (22 procent). Co czwarty ankietowany zrezygnował z roszczeń ze względu na brak czasu lub przez roztargnienie.
Z danych AirHelp wynika, że ponadto 40 procent polskich pasażerów, którzy doświadczyli zakłóconego lotu, czuje się niewystarczająco poinformowanych przez przewoźnika o przysługujących im prawach.