Nawet powyżej optymistycznych oczekiwań kształtuje się tej jesieni sprzedaż imprez turystycznych – ocenia prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. Od tego wątku zaczyna swoją cotygodniową analizę. Według jego wyliczeń wzrost sprzedaży wycieczek sezonu zimowego może wynosić około 15 procent. Podaje przykład biura podróży Rainbow, które podało w komunikacie giełdowym, że dynamika wzrostu sprzedaży takich wyjazdów wyniosła u niego na koniec lipca 18,6 procent. W innym komunikacie organizator ujawnił, że przychody ze sprzedaży imprez turystycznych w październiku, czyli jeszcze w ostatnim miesiącu sezonu letniego, wzrosły o 26,7 procent, co „biorąc pod uwagę średni wzrost cen w tym miesiącu mogło przekładać się na dynamikę liczby zrealizowanych wyjazdów tylko niewiele poniżej 15 procent”.
CZYTAJ TEŻ: Traveldata: Wakacje 2020 w (wysokiej) cenie
Wycieczki nie tylko sprzedają się lepiej niż przed rokiem, ale i drożej. W październiku i listopadzie ceny last minute (te ostatnie z wyjazdami do mniej więcej połowy grudnia), które „pracują” jeszcze na wynik organizatorów za rok obrotowy 2019 (z wyjątkiem TUI Poland, który zaczyna swój rok obrotowy pierwszego października) sprzedawały się po cenach o średnio 300 złotych wyższych niż przed rokiem – wylicza ekspert. Organizatorom pomagała również niska cena paliwa lotniczego i kurs euro i dolara, co dawało łączny wpływ obu tych czynników na spadek kosztów przeciętnej imprezy o około 40 złotych, chociaż trzeba pamiętać, że ostateczna wartość jest mniejsza, jako że ceny i kursy są przez organizatorów częściowo zabezpieczane w bankach – dodaje Betlej.
I jak pisze dalej, niemal równie korzystnie pod względem wzrostu cen rok do roku, ale za to znacznie lepiej pod względem liczby sprzedają się w biurach podróży wycieczki na lato 2020 roku (first minute). „Wielu organizatorów mówi o wzrostach przekraczających 100 procent, ale należy pamiętać, że większość z nich zaczęła sprzedaż w tym sezonie znacznie wcześniej”. Ceny tych wyjazdów są o około 200 złotych większe niż przed rokiem.
Według Betleja ludzi zachęca do wczesnego rezerwowania wycieczek pamięć o tym, że ich ceny w końcówce poprzedniego sezonu były wysokie i wyraźne brakowało wielu atrakcyjnych ofert.