TFG: Nowy system ułatwi rozliczenie i kontrolę

Bloomberg

Na początku przyszłego roku ruszy pilotażowo nowy system informatyczny Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Platforma ma być w pełni gotowa w połowie 2020 roku.

Pełna nazwa to Zintegrowana Platforma Usług Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Początkowo mają ją testować biura podróży, które się do tego zgłoszą.

Nowy system ułatwi przedsiębiorcom składanie comiesięcznych deklaracji i wpłacanie składek do TFG. Tym samym usprawni gromadzenie pieniędzy dla podróżnych na wypadek niewypłacalności touroperatora. – Każdy przedsiębiorca będzie miał swoje konto w systemie, dzięki czemu będzie mógł nie tylko w maksymalnie uproszczony sposób złożyć deklarację i przelać składki, ale i sprawdzić swoje saldo czy dokonać ewentualnych korekt deklaracji – wyjaśnia dyrektor Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego Renata Mentlewicz. – Teraz nie mają takich możliwości.

CZYTAJ TEŻ: Pięć procent więcej klientów w samolotach biur podróży

Z kolei urzędy marszałkowskie, które prowadzą m.in. rejestry organizatorów turystyki, dostaną dzięki nowej platformie narzędzia do usprawnienia ich nadzorowania, pozwalające między innymi szybciej eliminować nieuczciwych uczestników rynku turystycznego. Poprzez elektroniczny dostęp do danych zawartych na platformie TFG marszałkowie łatwo wykryją np. rozbieżności danych, dotyczące przedsiębiorców znajdujących się w różnych rejestrach. – Jedną z usług dostępnych na nowej platformie będzie wykrywanie anomalii występujących w branży turystycznej. Usługa będzie polegała na cyklicznym, uruchamianym automatycznie weryfikowaniu danych TFG o przedsiębiorcach  turystycznych. Weryfikacja będzie obejmowała między innymi rozbieżności w danych identyfikacyjnych, adresowych i dotyczących statusu działalności, występujących między centralną ewidencją organizatorów a innymi rejestrami publicznymi, jak CEIDG czy REGON – mówi Mentlewicz.

Będzie też korzyść dla samych klientów biur podróży – w jednym miejscu będą mogli sprawdzić online nie tylko czy dane biuro działa legalnie, ale i dowiedzieć się, jakie są gwarancje i zabezpieczenia finansowe na rynku usług turystycznych oraz jak działa TFG.

– Dzięki udostępnieniu „bazy wiedzy” chcemy zwiększyć świadomość podróżnych o możliwości weryfikowania wiarygodności przedsiębiorców turystycznych, a także o przysługującej turystom ochronie i procedurze postępowania w wypadku niewypłacalności biura podróż – wyjaśnia Mentlewicz. A w razie niewypłacalności touroperatora klienci biura będą mieli dostęp do informacji, na jakim etapie są ich roszczenia w TFG.

W kwietniu 2018 roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, w ramach którego działa TFG, podpisał z Centrum Projektów Polska Cyfrowa umowę o dofinansowanie projektu „Zintegrowana Platforma Usług Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego”. Dofinansowanie, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa – Działanie 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”, wynosi 6,7 mln złotych.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny działa jako II filar zabezpieczeń finansowych dla podróżnych w wypadku niewypłacalności touroperatora. Gwarantuje on dodatkowe pieniądze, w sytuacji gdy: a) biuro podróży nie może zapewnić powrotu swoich klientów do kraju, a środki z I filaru okazują się niewystarczające, lub b) środki z zabezpieczenia finansowego biura nie wystarczają na pokrycie wszystkich roszczeń zgłoszonych przez jego klientów w związku z niezrealizowanymi wyjazdami (w całości lub części).

TFG gromadzi środki na ten cel ze składek uiszczanych przez przedsiębiorców turystycznych. Na koniec września 2019 roku na koncie Funduszu znajdowało się 138 mln złotych. Dotychczas zgromadzone środki potrzebne były tylko w dwóch sytuacjach. Wypłaty dla poszkodowanych nie przekroczyły jednak w sumie 2 milionów złotych.

ZOBACZ: Turystyczny Fundusz Gwarancyjny: Biura podróży hamują, a niektóre upadają

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rekompensata za wczasy all inclusive z mrówkami

Insekty w hotelowym pokoju, przeciekający prysznic oraz nieprzyjemny zapach z kanalizacji i wentylacji uzasadniały ...

Więcej Turcji w TUI

Brytyjski TUI w przyszłym sezonie letnim stawia na Turcję. Touroperator już teraz zapowiada, że ...

Itaka: Lecimy na Malediwy, bezpośrednio z Warszawy

Siedem hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych z wyżywieniem od half board plus po all inclusive ...

LOT rekrutuje wakacyjnych pomocników

W szczycie sezonu letniego LOT zatrudni kilkudziesięciu dodatkowych ludzi na Lotnisku Chopina. Do zadań ...

Wakacje.pl: Grecja najpopularniejsza szósty rok z rzędu

Wakacje.pl podsumowały szczyt sezonu letniego w turystyce wyjazdowej. Ponad jedna czwarta klientów tej sieci ...

Z walizkami przez Warszawę – w poniedziałek protest branży turystycznej

Od godziny 13 do 17 zamierzają w poniedziałek protestować na ulicach Warszawy przedstawiciele branży ...