W biurach podróży rośnie znaczenie Grecji, Turcji i Egiptu

Kolejny tydzień rosła silnie sprzedaż w biurach podróży. Według raportu PZOT nadwyżka nad wynikiem zeszłorocznym wyniosła 45,9 procent. Głównie korzystały na tym Grecja, Turcja i Egipt

Publikacja: 30.11.2017 10:07

W biurach podróży rośnie znaczenie Grecji, Turcji i Egiptu

Foto: PZOT

Raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki obejmuje 47. tydzień tego roku, czyli okres od 20 do 26 listopada*. Według zebranych danych na zakupy do biur podróży wybrało się wtedy o 45,9 procent więcej klientów niż przed rokiem. Zrobili oni o 43,7 procent więcej rezerwacji.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Okazuje się, że najmocniej, mocniej nawet niż średnia, wzrosła liczba zakupionych wyjazdów lotniczych – 53,9 procent. Dużo mniejsza, bo 21,4-procentowa, była zwyżka sprzedaży imprez z dojazdem własnym. A najmniejsza – podróży autokarowych, 8,6 procent.

W wyniku skumulowanym dało to 27,8 procent wzrostu nad wynikiem sprzed roku (25,8 procent przed tygodniem). A licząc same wyjazdy lotnicze – 30,54 procent (27,99 procent).

W ostatnim tygodniu nie było niespodzianek, jeśli chodzi o najchętniej wybierane przez klientów kierunki wyjazdów. Z małym wyjątkiem, na miejscu ósmym znalazły się Emiraty Arabskie, czego wcześniej raporty PZOT nie notowały. Pierwszych dziesięć krajów to: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Emiraty Arabskie, Austria i Malta.

Ciekawe jest też, że w minionym tygodniu najchętniej wybieranym przez klientów biur podróży miejscem na greckie wakacje nie były okolice Heraklionu na Krecie, ale wyspa Zakintos (2 miejsce wśród wszystkich kierunków), a w drugiej kolejności Rodos (7). Dopiero na trzecim miejscu w tym greckim rankingu uplasował się Heraklion (8). W dalszej kolejności sprzedawały się: Korfu (9), Kos (11), Chania (13) i Ateny (19).

Po wynikach skumulowanych (liczonych od początku sprzedaży) widać, że miniony tydzień przyniósł kolejny raz wzrost znaczenia Grecji (z 19,3 do 19,8 procent udziału), Turcji (z 13,2 do 13,5 procent) i Egiptu (z 8,6 do 8,7 procent) w ogólnej puli krajów. Minimalnie spadł natomiast udział Hiszpanii (z 11,7 do 11,6 procent).

Wykres ze średnimi cenami pokazuje niewielką korektę w dół większości znaczących kierunków (PZOT wycofał się ze śledzenia cen Sycylii, którą dołączył kilka tygodni temu do wykresu). Jedynie wyloty do Burgas miały tendencję do drożenia. Średnie ceny, jakie zapłacili za wyjazdy klienci w biurach podróży w ostatnim tygodniu to: 2124 złotych za Hurghadę, 2184 złotych za Burgas, 2453 złotych za Antalyę, 2719 złotych za Heraklion i 2923 złotych za Teneryfę.

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 47. tydzień roku, czyli okres od 20 do 26 listopada 2017 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki obejmuje 47. tydzień tego roku, czyli okres od 20 do 26 listopada*. Według zebranych danych na zakupy do biur podróży wybrało się wtedy o 45,9 procent więcej klientów niż przed rokiem. Zrobili oni o 43,7 procent więcej rezerwacji.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Pozostało 85% artykułu
Biura Podróży
Coral Travel Poland: W tym roku zabierzemy do Turcji pół miliona turystów
Biura Podróży
TUI sprzedaje już wyjazdy na lato 2025 roku. Pierwszy raz tak wcześnie
Biura Podróży
Koniec tańszych wakacji? W ostatnim tygodniu ważna zmiana w biurach podróży
Biura Podróży
TUI podsumował sprzedaż wakacji – 60 procent miejsc już zarezerwowanych
Biura Podróży
Exim Tours uruchomi loty czarterowe do Bahrajnu. „Kolejna ekscytująca nowość”
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy