W biurach podróży obiecujący start nowego roku

Początek roku w biurach podróży zaznaczył się wysokim wzrostem sprzedaży wyjazdów i trochę wyższymi cenami

Publikacja: 09.01.2018 21:14

W biurach podróży obiecujący start nowego roku

Foto: PZOT

Zaskakujące wyniki przynosi najnowszy tygodniowy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki tworzony na podstawie danych pochodzących z popularnego systemu rezerwacyjnego MerlinX*. Pierwszy tydzień roku miał przynieść nie tylko duży wzrost liczby klientów w biurach podróży, 37,9 procent, ale również miał zdecydować o skokowym wręcz wzroście skumulowanej sprzedaży poszczególnych kierunków.

Najbardziej urosła w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku sprzedaż imprez lotniczych – o 44,2 procent. Dynamika wzrostu sprzedaży wyjazdów autokarowych zaznaczyła się 10,8 procentami. Tylko zainteresowanie klientów wyjazdami z dojazdem własnym zmalało rok do roku – o 3,9 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Najchętniej turyści wybierali wyjazdy do Grecji, Turcji, Hiszpanii, Egiptu, Bułgarii, Włoch, Albanii, Chorwacji, Portugalii i na Cypr. Nic więc się nie zmieniło w odniesieniu do poprzednich tygodni. Może jedynie tyle, że tym razem zabrakło miejsca w pierwszej dziesiątce dla Malty. Na jej miejsce wskoczył Cypr.

Zdziwienie musi budzić nagły skok dynamiki wzrostu niektórych kierunków, jaki dokonał się w ciągu jednego tygodnia. I tak Grecja, która w raporcie z 2 stycznia miała przypisany skumulowany (liczony od początku listopada 2017 r.) wzrost wielkości 2,2 procent, a w raporcie z 9 stycznia ma on już wartość 5,6 procent. Dynamika Egiptu skoczyła ze 117,4 procent do 123,9 procent, Bułgarii z 22,9 do 26 procent, Albanii z 51,8 do 60 procent, a Cypru z 5,1 do 10,9 procent.

Przy tym inne wartości nie wskazują na tak duże zmiany – na przykład skumulowana wartość wzrostu sprzedaży wycieczek wynosiła tydzień wcześniej 29,3 procent, a na koniec ostatniego miesiąca 33 procent. W wypadku imprez lotniczych było to odpowiednio 32,76 procent i 33,78 procent.

PZOT nie komentuje ani nie wyjaśnia zmienionych wartości. Być może w tej sytuacji rację ma prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej, który w poniedziałkowym komentarzu do sytuacji na rynku turystyki wyjazdowej zwrócił uwagę, że „raporty PZOT powinny zostać wstecznie skorygowane”. I wyjaśnił: „Zbliżamy się już do okresu , w którym porównania do zeszłorocznych raportów [PZOT] i danych stanie się coraz bardziej wątpliwe, gdyż najprawdopodobniej zawierają one poważne niedociągnięcia. W raporcie 7/2017 przyznano, że we wcześniejszych raportach nie uwzględniono około 22 tysięcy klientów, czego skutkiem było m.in. jednorazowe wsteczne skorygowanie dynamiki imprez lotniczych o + 4,7 procent. Nie poprawiono jednak konkretnych wcześniejszych raportów, co oznacza, że podane w nich dane o ich dynamice wzrostu branży były w nieznanym stopniu zaniżone, a skutek tego jest taki, że obecne najprawdopodobniej są w adekwatnym stopniu zawyżone”.

Miniony tydzień nie przyniósł natomiast zaskakujących wyników, jeśli chodzi o średnie ceny. Większość z nich – trzynaście na osiemnaście najpopularniejszych kierunków – lekko rosła w porównaniu z ostatnim tygodniem poprzedniego roku. Zapewne to wynik zakończenia niektórych akcji promocyjnych w biurach podróży, a co za tym idzie zmniejszenia rabatów, oraz dużego popytu na oferty touroperatorów.

Największe zmiany zanotowały dwa kierunki kanaryjskie. Średnia cena płacona za wypoczynek na Fuerteventurze kosztował o 9,7 procent więcej, a na Gran Canarii – 5,6 procent. Od 4,2 do 4,8 procent droższe były też wakacje na wyspach greckich, chociaż dwie z nich, Kos i Kreta (Chania), miały minimalnie niższe ceny niż tydzień wcześniej.

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 1. tydzień roku, czyli okres od 1 do 7 stycznia 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Zaskakujące wyniki przynosi najnowszy tygodniowy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki tworzony na podstawie danych pochodzących z popularnego systemu rezerwacyjnego MerlinX*. Pierwszy tydzień roku miał przynieść nie tylko duży wzrost liczby klientów w biurach podróży, 37,9 procent, ale również miał zdecydować o skokowym wręcz wzroście skumulowanej sprzedaży poszczególnych kierunków.

Najbardziej urosła w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku sprzedaż imprez lotniczych – o 44,2 procent. Dynamika wzrostu sprzedaży wyjazdów autokarowych zaznaczyła się 10,8 procentami. Tylko zainteresowanie klientów wyjazdami z dojazdem własnym zmalało rok do roku – o 3,9 procent.

Pozostało 84% artykułu
Biura Podróży
Rewolucyjna decyzja Bookinga - rezygnuje z klauzuli najniższej ceny
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Biura Podróży
UOKiK: Travelist poprawi informację dla klientów i przyzna im po 50 złotych
Biura Podróży
Coral Travel szkolił i bawił agentów turystycznych podczas Summer Fest 2024
Biura Podróży
Upadłe biuro podróży odwołuje wszystkie wyjazdy. 175 tys. poszkodowanych klientów
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Biura Podróży
Polacy coraz chętniej dzielą wakacje na odcinki. Dokąd wyjadą i ile zapłacą?
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży