Betlej: Grecja zyska po majówce

Widać coraz wyraźniej, że konkurencja tańszych kierunków, jak Turcja, Egipt i Tunezja, odbija się na udziałach Grecji w ogólnej sprzedaży wyjazdów z biurami podróży – wskazuje ekspert

Publikacja: 09.04.2018 00:53

Wzrost innych kierunków powoduje, że Grecja traci znaczenie w ogólnej puli

Wzrost innych kierunków powoduje, że Grecja traci znaczenie w ogólnej puli

Foto: Filip Frydrykiewicz

Mimo tendencji spadkowej, trwającej z małymi wyjątkami od połowy stycznia, generalnie sprzedaż wycieczek w biurach podróży i jej dynamika pozostają na dobrym poziomie, a koniunktura w zorganizowanej turystyce wyjazdowej powinna zadowalać większość organizatorów – pisze prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej.

Betlej jak zwykle w poniedziałek komentuje wydarzenia z ostatniego tygodnia. Zaczyna od wspomnienia raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, który pokazał, że w segmencie imprez lotniczych dynamika sprzedaży rok do roku spadła do minus 1,6 procent („W biurach podróży przedświąteczny nastrój”). Był to jednak – jak zauważa Betlej – skutek dość znacznego podniesienia się zeszłorocznej bazy odniesienia. Dynamika dwuletnia wyniosła plus 54,5 procent, podczas gdy tydzień wcześniej była na poziomie plus 120 procent.

Uwagę Betleja zwróciło, że w ostatnim raporcie PZOT „dane są nieco szokujące, pokazują bowiem wzrost branży w pięciu ostatnich miesiącach oscylujący blisko lub niewiele ponad zero”, co radykalnie odbiega od danych o lotach czarterowych, jakie podają lotniska.

Autor liczy też, że PZOT zacznie podawać, jaki wzrost uzyskuje sprzedaż wyjazdów do Turcji i Tunezji (w raportach pozostają przy tych krajach puste miejsca, chociaż dane o zmianach w innych kierunkach są podawane. Autor raportów, prezes PZOT Krzysztof Piątek, uchylił jednak rąbka tajemnicy w tej kwestii podczas rozmowy w studiu telewizyjnym „Rzeczpospolitej”. Podał, że dynamika wzrostu rezerwacji Turcji to 300, a Tunezji – 500 procent. Czytaj: „#RZECZoBIZNESIE: Krzysztof Piątek: Poroniony pomysł z lotniskiem w Radomiu zniechęci turystów” – red).

Grecja przestanie tracić po majówce

Ekspert przygląda się też danym o sprzedaży wycieczek, jakie podaje sieć agencyjna Wakacje.pl. Na tej podstawie wylicza, jakie kierunki zyskują, a jakie tracą i komentuje, dlaczego.

Egipt: wzrost o 0,8 procent. W minionym tygodniu Egipt zwiększał udziały rynkowe we wszystkich miesiącach, ale w szczególności w kwietniu i maju. Coraz szybsze przyrosty udziałów mogą wynikać z nadrabiania relatywnie małego zaawansowania przedsprzedaży. W następnych tygodniach dynamika wzrostu udziałów rynkowych powinna jeszcze pozostawać duża wobec wchodzenia w zasięg przedsprzedaży Egiptu kolejnych popularnych terminów wyjazdów do tego kraju – wyjaśnia autor.

Turcja: wzrost o 0,57 procent. Jednym z warunków kontynuacji zyskiwania udziałów w rynku Turcji są bardziej atrakcyjne ceny wycieczek do tego kraju, co zależy z kolei w dużej mierze od tego, ile miejsc w samolotach czarterowych dodadzą jeszcze touroperatorzy.

Hiszpania: wzrost o 0,19 procent. Hiszpania – pisze Betlej – zyskiwała udziały piąty raz z rzędu, choć w mniejszym tempie niż przed tygodniem. Zyskiwanie udziałów rynkowych przez ten kierunek może mieć związek z przedłużająca się słabszą passą Grecji i ze słabszymi nastrojami konsumenckimi – im mniejsza sprzedaż, tym większy w ogólnej puli udział Hiszpanii.

Bułgaria: wzrost o 0,09 procent. W ostatnim tygodniu Bułgaria zyskiwała zwłaszcza w maju, czerwcu i w lipcu – wskazuje ekspert. Generalnie przyczynami minionego słabszego okresu w sprzedaży mogły być słabsze nastroje konsumenckie w tzw. Polsce B oraz znaczący wcześniejsze zaspokojenie popytu przez najbardziej zapobiegliwych klientów. Wraz ze zbliżaniem się wakacji popyt na ten kierunek powinien rosnąć.

Tunezja: spadek o 0,19 procent. Tunezja regularnie zyskiwała od czwartego tygodnia stycznia, co mogło wynikać z bardzo niskich cen i z odłożonego popytu z trzech poprzednich sezonów – uważa Betlej. W ostatnim tygodniu odnotowano jednak obniżenie udziałów rynkowych Tunezji. Zmiana trendu może mieć związek z rosnącymi w ostatnich czterech tygodniach cenami wycieczek do tego kraju i z poprawą koniunktury na konkurencyjne kierunki, zwłaszcza Turcję i Bułgarię.

Albania: spadek o 0,34 procent. W minionym tygodniu Albania traciła udziały we wszystkich miesiącach, na które jest sprzedawana. Kierunek ten może słabnąć na skutek poprawy koniunktury u jej głównych konkurentów. Relatywnie lepsze ostatnio ceny wycieczek do Albanii powinny nieco wyhamować tempo spadku jej udziału w rynku i wpłynąć na ponowne ożywienie sprzedaży tego kierunku – przewiduje prezes Traveldaty.

Grecja: spadek o 0,79 procent. W ostatnim tygodniu Grecja traciła udziały głównie w maju i w trzecim kwartale tego roku. Po majówce sprzedaż tego kierunku powinna już stopniowo się poprawiać – zapowiada autor, chociaż nie uzasadnia, dlaczego tak sądzi.

Z mniej istotnych kierunków warto zwrócić uwagę na Cypr, który od początku roku praktycznie nieprzerwanie zwiększa udział w rynku wyjazdów na lato, choć w ostatnim tygodniu nieznacznie stracił (0,02 procent), prawdopodobnie w związku ze znacznym skokiem cen. Od pierwszego tygodnia stycznia wzrósł on już znacznie ponad połowę – z 1,6 do 2,74 procent (przed tygodniem 2,76 procent) – dodaje Betlej.

Takiej podwyżki jeszcze w tym roku nie było

Instytut prowadzony przez autora bada i porównuje także ceny wycieczek w biurach podróży. Jak pisze Betlej, w minionym tygodniu wycieczki z wylotami między 6 a 12 sierpnia podrożały średnio o 75 złotych (poprzednio spadły o 1 i 31 złotych, a wcześniej nie zmieniły się, wzrosły o 14, 30 i 6 złotych, spadły o 21 złotych, a jeszcze wcześniej wzrastały o 45, 30, 12, 27 i 17 złotych).

Zmiany cen wycieczek w ostatnim tygodniu obrazuje mapa, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach Traveldata przedstawia na wykresie.

Ostatni tydzień przyniósł wzrost cen zbliżony do średniej (75 złotych) w wypadku czterech z pięciu najważniejszych kierunków wyjazdów polskich turystów. Z tej grupy wyłamał się jedynie Egipt, gdzie ceny pozostały na niemal tym samym poziomie wobec końca marca (wzrosły średnio o 2 złote). Nieco większy niż średnia był wzrost cen na Wyspach Kanaryjskich, co mogło mieć związek z dość wyraźnymi przecenami tego kierunku obserwowanymi w dwóch ostatnich tygodniach. Większe niż przeciętne zwyżki miały też miejsce w powracającej do bardziej dynamicznej sprzedaży Turcji – opisuje autor.

Kolejna i to znacząca, bo aż o 116 złotych, zwyżka miała też miejsce w cieszącej się ostatnio nawrotem popularności Tunezji. Seria czterech zwyżek zahamowała jednak wzrost udziału tego kierunku w rynku lata 2018, który spadł pierwszy raz od końca stycznia i wyniósł 4,72 procent (przed tygodniem 4,91 procent, a przed miesiącem 4,64 procent) – wyjaśnia Betlej.

To samo badanie, ale tym razem odniesione do sytuacji sprzed roku prowadzi Traveldatę do wniosku, że cena średnia spadła o 29 złotych.

Skąd te zmiany? Jak wyjaśnia autor analizy choć cena paliwa lotniczego jest wprawdzie wyraźnie wyższa niż przed rokiem (2,55 wobec 2,30 zł za litr, co daje zmianę o 10,9 procent), ale za to złoty umocnił się dla rozliczeń turystycznych o ponad 4 procent, co w efekcie obniża koszt wycieczki średnio o 35-45 złotych.

Na wykresie – komentuje Betlej – widoczne jest dalsze zajmowanie przez Turcję pozycji lidera wzrostu cen wycieczek rok do roku, ale z mniejszą przewagą niż miało to miejsce przed tygodniem. Utrzymanie się takiej sytuacji nie powinno jednak być dłuższe niż kilka tygodni, o ile organizatorzy rzeczywiście, jak zapowiadali, zwiększą podaż wyjazdów do tego kraju.

„Do kosmetycznie wyższych cen niż przed rokiem powróciła Grecja, a pozostałe wiodące kierunki są obecnie mniej kosztowne niż przed rokiem. W szczególności dotyczy to Egiptu, który w minionym tygodniu „wrócił na pozycję wyraźnego lidera zniżek cen rok do roku”.

Z kierunków o mniejszym znaczeniu nadal wyższe ceny rok do roku Traveldata odnotowała w wypadku podróży na Cypr (średnio o 217 złotych), a w mniejszej skali na Majorce (o 72 złote) i Malcie (o 62 złote). Znaczące zniżki średnich cen objęły w największym stopniu Tunezję (spadek o 182 zł), Albanię (o 169 zł) i Portugalię (o 146 złotych) , a w mniejszym stopniu Maroko (70 złotych).

Itaka najtańsza na czterech kierunkach

Oferty biur TUI Poland, 7islands, Coral Travel Wezyr Holidays i Exim Tours – wykazywały wśród dużych i średnich organizatorów największe spadki średnich cen, w porównaniu z ubiegłym sezonem. I tak TUI miał tańsze wyjazdy o 115, 7islands o 90, Coral o 65 a Exim o 55 złotych. W granicach średniej rynkowej (minus 29 złotych) utrzymywały ceny Rainbow i Prima Holiday. Oferty pozostałych biur były nieco droższe niż przed rokiem – od 1 do 45 złotych.

Pod względem liczby najmniejszych cen wyjazdów, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 24 kierunków i w trzech kategoriach hoteli, to po ostatnich korektach jak pierwsza firma uplasowała się Itaka (31 ofert). Wyprzedziła Exim (20 ofert), Rainbow (16) i Coral Travel (15 ofert). Po niedawnych korektach cen w Itace ma ona wraz z Eximem najwięcej ofert na niższych i średnich półkach cenowych (3* i 4*), zachowując jednocześnie pozycję zdecydowanego lidera w ofercie premium (5*).

Najwięcej najniższych cen wyjazdów do Egiptu miał w minionym tygodniu Coral Travel – 7, do Grecji i na Wyspy Kanaryjskie Itaka (po 8 ofert), a do Turcji Itaka i Coral Travel – po 4 oferty. Itaka również wyróżniła się w odniesieniu do Tunezji – 3 najlepsze oferty.

Źródło wszystkich wykresów, map i tabeli: Traveldata

Mimo tendencji spadkowej, trwającej z małymi wyjątkami od połowy stycznia, generalnie sprzedaż wycieczek w biurach podróży i jej dynamika pozostają na dobrym poziomie, a koniunktura w zorganizowanej turystyce wyjazdowej powinna zadowalać większość organizatorów – pisze prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej.

Betlej jak zwykle w poniedziałek komentuje wydarzenia z ostatniego tygodnia. Zaczyna od wspomnienia raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, który pokazał, że w segmencie imprez lotniczych dynamika sprzedaży rok do roku spadła do minus 1,6 procent („W biurach podróży przedświąteczny nastrój”). Był to jednak – jak zauważa Betlej – skutek dość znacznego podniesienia się zeszłorocznej bazy odniesienia. Dynamika dwuletnia wyniosła plus 54,5 procent, podczas gdy tydzień wcześniej była na poziomie plus 120 procent.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Grupa Anex Tour rozbudowuje swoje sieci hotelowe. Przywróci dawną markę
Biura Podróży
Początek roku nie rozpieszcza klientów biur podróży. Wakacje coraz droższe
Biura Podróży
Zmiana we władzach TOO. W tle oskarżenia o brak przejrzystości działania zarządu
Biura Podróży
Niemcy szykują się już na wakacje. Wydadzą 85 miliardów euro