DRV (Deutscher ReiseVerband – odpowiednik Polskiej Izby Turystyki) i DTV (Deutscher Tourismusverband – organizacja zrzeszająca lokalne i regionalne organizacje turystyczne i lokalne grupy działania) wspólnie napisały list otwarty z okazji wyborów do Parlamentu Europejskiego. W piśmie przedstawiły zarówno powody, dla których warto zadbać o turystykę, jak i najważniejsze problemy, z jakimi boryka się branża.
Zobacz też: „PIT: Za dużo niejasności w ustawie o imprezach turystycznych”.
W Niemczech turystyka przynosi 4 procent PKB, więcej niż przemysł maszynowy i prawie tyle samo, co samochodowy. W zeszłym roku goście – w tym 90 milionów turystów zagranicznych – wykupili w kraju 477 milionów noclegów. Sami Niemcy na urlop w większości wyjeżdżają poza własny kraj. W 2018 roku przeznaczyli na ten cel 80 miliardów euro, łącznie z kwotami wydanymi przed podróżą. Dane te pokazują, jak ważną gałęzią gospodarki jest turystyka. Politycy powinni dbać o nią także na poziomie europejskim.
DRV i DTV wskazują w liście na konkretne działania niezbędne dla poprawnego funkcjonowania branży. Po pierwsze, by móc konkurować, potrzebne są odpowiednie ramy prawne, mowa między innymi o utrzymaniu otwartych granic wprowadzonych przez porozumienie z Schengen.
Kolejna kwestia to zmniejszenie biurokracji – unijna dyrektywa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych obciążyła przedsiębiorców wieloma dodatkowymi obowiązkami, które utrudniają im pracę. Po dokonaniu oceny działania nowego prawa trzeba, zdaniem DRV i DTV, zmienić przepisy, by odbiurokratyzować proces sprzedaży wyjazdów.