Reklama

Galerie handlowe (chwilowo) bez wycieczek

„W obiektach handlowych lub usługowych o powierzchni sprzedaży lub świadczenia usług powyżej 2000 metrów kwadratowych ustanawia się, do odwołania, czasowe ograniczenie prowadzenia działalności agentów turystycznych i organizatorów turystyki”.

Publikacja: 03.05.2020 10:30

Galerie handlowe (chwilowo) bez wycieczek

Foto: Fot. materiały prasowe Rainbow

To jedno zdanie z nowego rozporządzenia, jakie w nocy opublikował w „Dzienniku Ustaw” rząd, jest spełnieniem postulatu branży turystycznej, aby nie musiała ona otwierać sklepów z wycieczkami w dużych centrach handlowych, kiedy panuje dekoniunktura na ich usługi.

Chodzi o setki lokali, w których największe biura podróży (Itaka, TUI, Rainbow, Coral Travel), sieci agencyjne (Travelplanet.pl, Wakacje.pl), ale też pojedynczy agenci turystyczni, prowadzą sprzedaż wyjazdów. A raczej prowadzili przed wprowadzeniem w połowie marca przez rząd ograniczeń w działaniu tych obiektów.

Przypomnijmy, że 20 marca minister zdrowia – o co zabiegała branża turystyczna w rozmowach z Ministerstwem Rozwoju – nowelizując rozporządzenie ograniczające handel w dobie stanu epidemii, tak sformułował nowy przepis, że zostały nim objęte takie usługi jak sprzedaż wycieczek w centrach handlowych.

WIĘCEJ: Biura podróży uciekły galeriom handlowym spod gilotyny

Jak wyjaśnia prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski, teraz, gdy rząd odmraża gospodarkę i pozwolił od poniedziałku otworzyć galerie handlowe (o powierzchni co najmniej 2000 metrów kwadratowych) branża ponownie starała się o wyłączenie salonów z wycieczkami z ogólnego przepisu. – Czynsze w tych lokalach są niezwykle wysokie, a ich funkcjonowanie obwarowane w umowach szczególnie surowymi warunkami. Otwieranie ich w sytuacji, gdy można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że nie zarobią na siebie, byłoby pogłębianiem problemów ekonomicznych touroperatorów i agentów turystycznych. Dlatego z zadowoleniem przyjmujemy ten zapis w rozporządzeniu – komentuje Niewiadomski.

Reklama
Reklama

Biura podróży już zapowiadają, że nie zamierzają po odmrożeniu wszystkich usług utrzymywać wszystkich swoich sklepów w galeriach handlowych. Spodziewają się, że część z nich stanie się nierentowna wobec wysokich czynszów z jednej strony, a z drugiej – zmniejszonego ruchu klientów. „Już dziś zakładamy, że nie będzie się opłacać utrzymywać wszystkich lokalizacji. Chociaż wszystkie były rentowne, to po kryzysie w wypadku niektórych rentowność zamieni się w stratę, a na to nie można sobie pozwolić. Dlatego kilka, może kilkanaście salonów zniknie z mapy Polski” – mówił naszemu serwisowi dwa tygodnie temu prezes Rainbowa Grzegorz Baszczyński. Jego firma ma 110 salonów firmowych w galeriach.

ZOBACZ: Zawir(us)owanaTurystyka. Rainbow: Jesteśmy gotowi na każdy scenariusz

Na razie „Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r.w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii” nie precyzuje, jak długo salony z wycieczkami mają być zamknięte. Przepis mówi jedynie, że „do odwołania”.

– W obecnej sytuacji, gdy ani organizatorzy, ani ich klienci, nie wiedzą, kiedy zostaną otwarte granice i lotniska i będzie przywrócony normalny ruch turystyczny – nie tylko w kraju, ale i w całej Europie i innych krajach na świecie – w interesie branży jest, aby przepis był aktualny jeszcze co najmniej kilka tygodni – ocenia Niewiadomski.

WIĘCEJ O ROZPORZĄDZENIU: Hotele ruszą jednak bez restauracji

To jedno zdanie z nowego rozporządzenia, jakie w nocy opublikował w „Dzienniku Ustaw” rząd, jest spełnieniem postulatu branży turystycznej, aby nie musiała ona otwierać sklepów z wycieczkami w dużych centrach handlowych, kiedy panuje dekoniunktura na ich usługi.

Chodzi o setki lokali, w których największe biura podróży (Itaka, TUI, Rainbow, Coral Travel), sieci agencyjne (Travelplanet.pl, Wakacje.pl), ale też pojedynczy agenci turystyczni, prowadzą sprzedaż wyjazdów. A raczej prowadzili przed wprowadzeniem w połowie marca przez rząd ograniczeń w działaniu tych obiektów.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
10 tysięcy pracowników TUI pracuje zdalnie. Najchętniej z Hiszpanii
Biura Podróży
Traveldata zebrała i porównała ceny wakacji na 2026 rok. Jest taniej
Biura Podróży
TUI zatrudnił sztuczną inteligencję do odpowiadania klientom. „Od razu zauważyli poprawę”
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biura Podróży
Rainbow: Nasze „Podróże ze smakiem” i „Rodzinne przygody” to nowa jakość wycieczek
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama