Galerie handlowe (chwilowo) bez wycieczek

„W obiektach handlowych lub usługowych o powierzchni sprzedaży lub świadczenia usług powyżej 2000 metrów kwadratowych ustanawia się, do odwołania, czasowe ograniczenie prowadzenia działalności agentów turystycznych i organizatorów turystyki”.

Publikacja: 03.05.2020 10:30

Galerie handlowe (chwilowo) bez wycieczek

Foto: Fot. materiały prasowe Rainbow

To jedno zdanie z nowego rozporządzenia, jakie w nocy opublikował w „Dzienniku Ustaw” rząd, jest spełnieniem postulatu branży turystycznej, aby nie musiała ona otwierać sklepów z wycieczkami w dużych centrach handlowych, kiedy panuje dekoniunktura na ich usługi.

Chodzi o setki lokali, w których największe biura podróży (Itaka, TUI, Rainbow, Coral Travel), sieci agencyjne (Travelplanet.pl, Wakacje.pl), ale też pojedynczy agenci turystyczni, prowadzą sprzedaż wyjazdów. A raczej prowadzili przed wprowadzeniem w połowie marca przez rząd ograniczeń w działaniu tych obiektów.

Przypomnijmy, że 20 marca minister zdrowia – o co zabiegała branża turystyczna w rozmowach z Ministerstwem Rozwoju – nowelizując rozporządzenie ograniczające handel w dobie stanu epidemii, tak sformułował nowy przepis, że zostały nim objęte takie usługi jak sprzedaż wycieczek w centrach handlowych.

WIĘCEJ: Biura podróży uciekły galeriom handlowym spod gilotyny

Jak wyjaśnia prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski, teraz, gdy rząd odmraża gospodarkę i pozwolił od poniedziałku otworzyć galerie handlowe (o powierzchni co najmniej 2000 metrów kwadratowych) branża ponownie starała się o wyłączenie salonów z wycieczkami z ogólnego przepisu. – Czynsze w tych lokalach są niezwykle wysokie, a ich funkcjonowanie obwarowane w umowach szczególnie surowymi warunkami. Otwieranie ich w sytuacji, gdy można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że nie zarobią na siebie, byłoby pogłębianiem problemów ekonomicznych touroperatorów i agentów turystycznych. Dlatego z zadowoleniem przyjmujemy ten zapis w rozporządzeniu – komentuje Niewiadomski.

Biura podróży już zapowiadają, że nie zamierzają po odmrożeniu wszystkich usług utrzymywać wszystkich swoich sklepów w galeriach handlowych. Spodziewają się, że część z nich stanie się nierentowna wobec wysokich czynszów z jednej strony, a z drugiej – zmniejszonego ruchu klientów. „Już dziś zakładamy, że nie będzie się opłacać utrzymywać wszystkich lokalizacji. Chociaż wszystkie były rentowne, to po kryzysie w wypadku niektórych rentowność zamieni się w stratę, a na to nie można sobie pozwolić. Dlatego kilka, może kilkanaście salonów zniknie z mapy Polski” – mówił naszemu serwisowi dwa tygodnie temu prezes Rainbowa Grzegorz Baszczyński. Jego firma ma 110 salonów firmowych w galeriach.

ZOBACZ: Zawir(us)owanaTurystyka. Rainbow: Jesteśmy gotowi na każdy scenariusz

Na razie „Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r.w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii” nie precyzuje, jak długo salony z wycieczkami mają być zamknięte. Przepis mówi jedynie, że „do odwołania”.

– W obecnej sytuacji, gdy ani organizatorzy, ani ich klienci, nie wiedzą, kiedy zostaną otwarte granice i lotniska i będzie przywrócony normalny ruch turystyczny – nie tylko w kraju, ale i w całej Europie i innych krajach na świecie – w interesie branży jest, aby przepis był aktualny jeszcze co najmniej kilka tygodni – ocenia Niewiadomski.

WIĘCEJ O ROZPORZĄDZENIU: Hotele ruszą jednak bez restauracji

To jedno zdanie z nowego rozporządzenia, jakie w nocy opublikował w „Dzienniku Ustaw” rząd, jest spełnieniem postulatu branży turystycznej, aby nie musiała ona otwierać sklepów z wycieczkami w dużych centrach handlowych, kiedy panuje dekoniunktura na ich usługi.

Chodzi o setki lokali, w których największe biura podróży (Itaka, TUI, Rainbow, Coral Travel), sieci agencyjne (Travelplanet.pl, Wakacje.pl), ale też pojedynczy agenci turystyczni, prowadzą sprzedaż wyjazdów. A raczej prowadzili przed wprowadzeniem w połowie marca przez rząd ograniczeń w działaniu tych obiektów.

Pozostało 81% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"