Największy agent turystyczny w kraju, Wakacje.pl, przygotował raport o planach wakacyjnych Polaków. Połączył dane ze swojej dotychczasowej sprzedaży z wynikami badań opinii publicznej, których przeprowadzenie zlecił Ogólnopolskiemu Panelowi Badawczemu Ariadna. Badanie objęło reprezentatywną grupę mieszkańców Polski w wieku co najmniej 18 lat.

Na pytanie, czy w tym roku zamierza pan/pani wyjechać na co najmniej 7-dniowy urlop zagraniczny „zdecydowanie planuję” lub „raczej planuję” odpowiedziało 40 procent respondentów. Prawie połowa z nich, bo 46 procent, zadeklarowało, że skorzysta przy tym z usług biura podróży.

Wakacje.pl chciały poznać też powody, dla których Polacy zamierzają wyjechać na wczasy zorganizowane. 63 procent wskazało na wygodę, mówiąc, że kupując w biurze podróży, za wszystkie usługi potrzebne do realizacji wyjazdu - od transportu, przez zakwaterowanie, aż po wyżywienie - płaci tylko raz. 62 procent (można było wybrać kilka odpowiedzi) docenia też, że nie musi się martwić o formalności związane z organizowaniem wycieczki, a 40 procent podkreśla, że w razie problemów będzie mogło skorzystać z pomocy rezydenta lub organizatora.

wakacje.pl

Wycieczki zorganizowane to najbezpieczniejsza forma podróżowania – komentuje cytowana w raporcie dyrektor produktu w Wakacje.pl Jolanta Kołodziejczyk. - Touroperatorzy działają zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych i unijnymi przepisami, które nakładają na nich m.in. obowiązek wykupienia zabezpieczenia finansowego na rzecz podróżnych na wypadek niewypłacalności. Dodatkowo płaca składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i Turystyczny Fundusz Pomocowy, co sprawia, że pieniądze klientów są zabezpieczone po trzykroć.

Single wolą Bułgarię

Z badania wynika, że w tym roku Polacy chcą wypoczywać w Grecji, Hiszpanii, Turcji, Chorwacji, we Włoszech, a dalej w Egipcie, Bułgarii, na Cyprze, Malcie i w Tunezji. Te odpowiedzi nie pokrywają się jednak z trendami jakie widać w sprzedaży, w której na pierwszych miejscach najpopularniejszych kierunków występują Turcja, Grecja i Egipt (łącznie 65 procent rezerwacji), a miejsca od czwartego do dziesiątego zajmują Hiszpania, Tunezja, Cypr, Bułgaria, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chorwacja i Włochy.

Jak tłumaczy agent, różnice wynikają z tego, że w badaniu pytanie dotyczyło wyjazdów w całym 2022 roku, a analiza sprzedaży w Wakacje.pl pokazuje trendy dotyczące jedynie sezonu letniego, który rozpoczyna się 1 kwietnia, a kończy 31 października. Trzeba też pamiętać, że w wynikach z panelu Ariadna respondenci mówią o wszystkich wyjazdach, nie tylko o tych organizowanych przez biura podróży.

wakacje.pl

Wakacje.pl sprawdziły też, jak rozkłada się zainteresowanie poszczególnymi krajami w różnych grupach klientów. Okazuje się, że pary najczęściej stawiają na tak zwaną Riwierę Turecką (Antalya i okolice), Hurghadę i na Kretę. Rodziny z dziećmi decydują się na wypoczynek w regionie Antalyi, Hurghady i na Rodos. W grupie osób podróżujących w pojedynkę ranking także różni się miejscem trzecim, na które wysuwa się Bułgaria.

wakacje.pl

Ruszyła inflacja, taniej nie będzie

Za wyjazd dla dwóch osób do Turcji klienci płacą średnio 5756 złotych (przed rokiem 5864 zł), w Grecji jest to 5991 (5921 ), a w Egipcie 6410 (w 2021 roku 5652 zł). W pierwszej piątce najpopularniejszych kierunków znalazły się również Hiszpania i Tunezja, gdzie dwie osoby dorosłe za wyjazd płacą odpowiednio 5500 zł i 5339 złotych.

W grupie rodzin z jednym dzieckiem średnia cena rezerwacji do Turcji to 8255 , do Grecji 8252 , a do Egiptu 8513 zł, przy rodzicach podróżujących z dwójką dzieci za pobyt w Turcji klienci płacą 10 297 , za wakacje w Grecji 10 553 , a w Egipcie 10 501 złotych – podaje agent.

wakacje.pl

- Na etapie wczesnej rezerwacji, która trwała do końca marca, nie było jeszcze widać wpływu inflacji, wzrostu kursów walut i paliwa lotniczego na ceny w biurach podróży – zastrzega menedżer produktu Anna Podpora. - W zeszłym roku tuż przed wylotem te same wycieczki kosztowały więcej niż kupowane na kilka, czy kilkanaście tygodni wcześniej. Niekiedy różnice w cenach sięgały nawet ponad tysiąca złotych od osoby – zwraca uwagę.

Polacy chcą z góry wiedzieć, ile zapłacą za wakacje, dlatego najchętniej wybierają wypoczynek typu all inclusive. Tę formę wybrało 84 procent klientów Wakacje.pl. Dotychczasowe rezerwacje pokazują, że nieznacznie wyższy jest odsetek osób, które decydują się na wyżywienie w formie dwóch posiłków dziennie (10 proc. wobec 9 proc. przed rokiem).

wakacje.pl

Skracanie wakacji

W zeszłym roku część krajów otwierała się na turystów dopiero pod koniec maja albo w czerwcu. To spowodowało, że wyjazdy na majówkę nie były jeszcze dostępne w takim zakresie, jak ma to miejsce w tym roku. Pozytywny skutek luzowania obostrzeń widać w bieżących wynikach sprzedaży. Na podróż w maju zdecydowało się 19 procent klientów, którzy już zrobili rezerwację – przed rokiem wskaźnik ten wynosił 12 procent. W czerwcu na urlop wybiera się z kolei 26 procent osób. To o 5 punktów procentowych więcej niż przed rokiem.

– Na koniec marca udział wyjazdów w lipcu i w sierpniu był niższy niż przed rokiem, co nie oznacza wcale, że w tych dwóch miesiącach Polacy nie będą wyjeżdżać tak licznie jak dotychczas. Część osób dopiero kupi wycieczkę, potwierdzają to nasze estymacje oparte na danych z monitoringu zainteresowania wyjazdami letnimi – wyjaśnia Podpora.

Ciekawie wygląda też procentowy rozkład wyjazdów ze względu na długość pobytu. Na koniec marca wśród podróży letnich najwięcej, bo 65 procent, było tych siedmiodniowych. Przed rokiem udział takich podróży wynosił 59 procent. Z drugiej strony wzrosła liczba rezerwacji wycieczek o długości od 1 do 6 dni – teraz jest to 5 procent, przed rokiem 3 procent. Widać też przesunięcie w kategorii 8-13 dni – w tym roku na taką podróż decyduje się 21 procent klientów, podczas gdy rok wcześniej zrobiło to 25 procent. Z kolei na 14 dni pojedzie niecałe 8 procent klientów, choć w zeszłym roku ta grupa stanowiła 12 procent.

wakacje.pl

Zdaniem Podpory skracanie urlopu wynika ze spontaniczności podejmowania decyzji o wyjeździe i o dalszym dzieleniu wypoczynku na więcej, ale krótszych odcinków. Badania zlecone przez Wakacje.pl pokazują, że 22 proc. respondentów z próby ogólnopolskiej zadeklarowało, że w tym roku chce wyjechać na zagraniczny urlop, który będzie trwał minimum 7 dni, przynajmniej dwa razy” - czytamy w raporcie.

Najlepiej samolotem spod domu

Klienci Wakacje.pl w przeważającej części decydują się na podróże lotnicze – konkretnie 95 procent z nich. Przed rokiem wskaźnik ten wynosił 90 procent. Widać, że znacząco spadł udział podróży własnym samochodem – z 9 procent w zeszłym roku do 3 procent na koniec marca tego roku.

wakacje.pl

Sezon Lato 2022 będzie podobny do tego sprzed trzech lat pod jeszcze innym względem - w ofercie dostępnych jest więcej niż przed rokiem wylotów z lotnisk lokalnych. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Wakacje.pl na próbie ogólnopolskiej wynika, że 45 procent osób w pierwszej kolejności sprawdza ofertę z lotniska znajdującego się najbliżej miejsca zamieszkania.

Gdzie zatem najczęściej rozpoczniemy swoją podróż? Najliczniejszą grupą są klienci, którzy rozpoczną podróż z jednego z warszawskich lotnisk (Chopina lub Warszawa-Modlin) – łącznie stanowią nieco ponad 32 proc. Na drugim miejscu znalazły się pod tym względem Katowice (31 proc.), a dalej Wrocław (11 proc.), Gdańsk (9 proc.) i Poznań (9 proc.).

Które kierunki cieszą się największą popularnością wśród pasażerów poszczególnych lotnisk? Z Warszawy i Katowic turyści najczęściej wybierali Riwierę Turecką, Rodos i Hurghadę, a z Wrocławia Riwierę Turecką, Bodrum i Rodos.

wakacje.pl

Dariusz Górzny, prezes Wakacje.pl

W latach 2020-2021, gdy turystyka zagraniczna bardzo mocno odczuwała skutki pandemii covidu, Polacy podróżowali wyraźnie chętniej niż mieszkańcy krajów zachodnich. Choć w tym roku rynki niemiecki i brytyjski wracają mocno do gry, to dynamika wzrostu zainteresowania urlopem zagranicznym w Polsce nadal będzie imponująca - prognozujemy, że w na wakacje z biurem podróży zdecyduje się o ponad 60 procent więcej rodaków niż rok temu.

Kierunki, do których latają Polacy, pozostaną bez zmian. Warto jednak zauważyć, że wpływ na ruch turystów będą miały trzy elementy. Po pierwsze zniesienie przez Turcję obowiązku paszportowego dla Polaków, ułatwi podróżowanie do tego kraju i wzmocni ten kierunek w rywalizacji z Grecją o pierwsze miejsce wśród ulubionych kierunków urlopowych Polaków, Zwłaszcza, że turecka baza hotelowa jest fenomenalnej jakości.

Po drugie, do gry wraca Tunezja, która z powodu pandemii była praktycznie zamknięta dla zagranicznej turystyki przyjazdowej.

Po trzecie wreszcie, zauważalny jest wzrost zainteresowania Hiszpanią i Cyprem w ofertach biur podróży. To o tyle istotne, że do tych destynacji, zwłaszcza hiszpańskich, Polacy chętnie podróżowali, składając wyjazd samodzielnie. Ostatnie dwa lata udowodniły jakość i bezpieczeństwo podróżowania z biurami podróży, co więcej, mitem jest, że oferty touroperatorów są droższe niż te składane indywidualnie. Przy tego typu zestawieniach trzeba uwzględniać wszystkie elementy kosztowe wyjazdu i porównywać jabłka do jabłek w zakresie terminów czy wybieranych hoteli.

Zresztą wyraźnie rośnie zainteresowanie wyjazdami organizowanymi przez biura podróży. Klienci, dotychczas podróżujący indywidualnie, dostrzegają coraz mocniej, że dziś urlop z biurem podróży to wygoda, bezpieczeństwo, jakość i często wszystkie usługi wliczone w cenę, przy jednocześnie pełnej możliwości indywidualizowania swoich aktywności podczas wyjazdu na miejscu.

Widać też ogromny wzrost zainteresowania wyjazdami przed sezonem, w okresie kwiecień - czerwiec. Powodów tego jest co najmniej kilka - od dużej potrzeby podróżowania „kiedy tylko będzie to możliwe”, przez chęć zrealizowania urlopu możliwie jak najszybciej w świetle sytuacji geopolitycznej i jej wpływu na ceny w szczycie sezonu, na atrakcyjności cenowej tych wyjazdów skończywszy. Jednocześnie czymś stałym, co z nami zostanie, a co zmieni preferencje wyjazdowe Polaków, jest odejście od myślenia, że na urlop można pojechać tylko w okresie wakacji szkolnych. Polacy już dostrzegają, że w basenie Morza Śródziemnego, ale też w innych zakątkach świata, wakacje przy gwarancji świetnej pogody można spędzić zarówno w drugim kwartale roku, jak i we wrześniu czy w październiku. Co równie istotne, Polacy doceniają wartość urlopów zagranicznych realizowanych nie tylko raz w roku. Ci, którzy wyjadą przed wakacjami kalendarzowymi, często pojadą także w ich trakcie lub tuż po nich, a wielu z nich będzie podróżować również zimą do krajów egzotycznych, jak Dominikana, Meksyk, Zanzibar, Kuba czy Zjednoczone Emiraty Arabskie. Dwa, a nawet trzy wyjazdy zagraniczne w roku to trend, który będzie zyskiwał na popularności wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa.

O zmianach w trendach wyjazdowych można mówić też w sposobie nabywania wycieczek w biurach podróży. O ile jeszcze trzy, cztery lata temu dominował zakup po rozmowie z doradcą, o tyle w pandemii obserwowaliśmy, jak dynamicznie rosła sprzedaż bezobsługowa realizowana przez Wakacje.pl i to w okresie, gdy reżimy sanitarne i wjazdowe były niejednorodne i trudne do zrozumienia, co teoretycznie wzmagało potrzebę rozmowy z doradcą. Gdy dziś ograniczenia i wymagania pandemiczne znoszone są w większości destynacji, trend do kupowania oferty biur podróży w pełni online będzie przyspieszał.

Oferty biur podróży stają się dostępne w miejscu i w czasie, w którym klienci chcą podróżować. Dzięki rosnącej siatce połączeń z lotnisk lokalnych, coraz więcej osób do tej pory niekorzystających z usług turystyki zorganizowanej, czy wręcz niewyjeżdżających za granicę, będzie przekonywać się do takich wczasów i doceni niekwestionowane zalety spędzania wakacji poza granicami Polski – wartości kulturalnych, kulinarnych, gwarantowanej pogody w odwiedzanych miejscach i znakomitej relacji jakości do ceny.