ESky z rekordowym wynikiem finansowym. Europa Środkowo-Wschodnia motorem rozwoju

W 2022 roku Grupa eSky, właściciel platformy do organizacji podróży, zanotowała rekordowe wyniki finansowe. Zysk EBITDA był większy o niemal połowę, a sprzedaż o 78 procent względem 2021 roku. Wzrosła też liczba klientów - do 3,1 miliona z 2,2 miliona w 2021 roku.

Publikacja: 26.04.2023 08:53

Ostatnie dwa lata pokazały, że mamy bardzo konkurencyjny biznes - mówi prezes Grupy eSky Łukasz Haba

Ostatnie dwa lata pokazały, że mamy bardzo konkurencyjny biznes - mówi prezes Grupy eSky Łukasz Habaj

Foto: Materiały prasowe Grupy eSky

Wartość sprzedaży Grupy eSky za 2022 rok wyrażona wskaźnikiem TTV (ang. Total Transaction Value - całkowita wartość transakcji) wzrosła o 78 procent w porównaniu z 2021 rokiem i wyniosła 2,9 miliarda złotych - informuje eSky w komunikacie.

Wynik ten jest również lepszy o 11 procent od tego z 2019 roku - najlepszego finansowo okresu dla firmy przed pandemią. Z kolei zysk EBITDA za cały poprzedni rok poszedł w górę o 42 procent, osiągając poziom 90,2 miliona złotych wobec 63,7 miliona złotych w 2021 roku.

Grupa eSky

W ubiegłym roku firma pozyskała nowych klientów. W ujęciu globalnym aż 3,1 miliona osób, w tym 1,2 miliona mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej, zaplanowało swoje podróże za pomocą platformy eSky, a tempo przyrostu liczby klientów osiągnęło poziom 41 procent, licząc rok do roku, pod koniec 2021 roku bilety lotnicze kupiło bowiem łącznie 2,2 miliona osób.

- Ostatnie dwa lata pokazały, że mamy bardzo konkurencyjny biznes, co znalazło odzwierciedlenie w kondycji finansowej naszej spółki - 2021 rok zamknęliśmy wynikiem 63,7 miliona złotych EBITDA, a rok później poprawiliśmy go aż o 42 procent - mówi prezes Grupy eSky Łukasz Habaj, cytowany w komunikacie. - Szacujemy, że 2023 rok będzie udany dla całej branży turystycznej. To już przekłada się na dalszy wzrost zysku firmy - w pierwszym kwartale odnotowaliśmy ponad 30 milionów złotych EBITDA - dodaje.

Europa Środkowo-Wschodnia z największą dynamiką wzrostu

W ubiegłym roku za ponad dwie trzecie przychodów odpowiadały rynki europejskie. Wygenerowały one 1,9 miliarda złotych, czyli 69 procent całkowitej sprzedaży Grupy eSky. W podziale na regiony przychody w Europie Zachodniej wyrażone w TTV stanowiły 37 procent (1 miliard złotych, plus 75 procent r/r). Jednocześnie to rynki Europy Środkowo-Wschodniej rozwijały się najszybciej, a ich udział w przychodach spółki wyniósł 31 procent (901 milionów złotych, plus 114 procent r/r).

Sprzedaż w Ameryce Południowej i Stanach Zjednoczonych stanowiła odpowiednio 20 procent (587 milionów złotych, plus 58 procent r/r) i 9 procent (262 miliony złotych, plus 43 procent r/r). Natomiast pozostałe rynki, w tym Afryka i region Azji i Pacyfiku (tzw. APAC) wygenerowały niecałe 2 procent przychodów.

Grupa eSky

- Nasza współpraca z funduszem inwestycyjnym MCI i pięcioletnia strategia firmy zakładają objęcie pozycji lidera w regionie CEE, tak, aby eSky stał się platformą pierwszego wyboru do organizacji podróży. Aktywnie inwestujemy w działania marketingowe, technologię, doskonalenie obsługi klienta i dalszą automatyzację procesów. W ten sposób chcemy maksymalnie efektywnie zagospodarować popyt na podróże. Nasze wyniki finansowe są rezultatem wysiłku całego zespołu, który sprawił, że w 2022 roku zwiększyliśmy przychody w regionie CEE o 114 procent w porównaniu z 2021 rokiem - komentuje Łukasz Habaj.

Sprzedaż pakietów ostro w górę

Pięcioletnia strategia Grupy eSky koncentruje się między innymi na rozwijaniu dynamicznego pakietowania. To produkt łączący loty i noclegi w jednej rezerwacji. Jego sprzedaż w 2022 roku wzrosła o 134 procent wobec 2021 i o 77 procent względem 2019.

- Budujemy pozycję jako platforma do kompleksowej organizacji podróży, rozwijając naszą ofertę tak, by w pełni zaspokoić potrzeby współczesnego klienta. Naszym kluczowym produktem są już nie tylko loty, ale też pakiety City Break i Wakacje. Przykładamy dużą wagę do elastycznej oferty dynamicznego pakietowania - rozwiązanie to jest bardzo popularne w wielu krajach Europy Zachodniej. Dlatego bardzo cieszy nas, że tradycyjne biura podróży w Polsce dostrzegają potencjał tego produktu i zaczynają powoli wdrażać go do swojej oferty. Wpłynie to z pewnością na popularyzację tej formy organizacji podróży wśród klientów. Powinniśmy być beneficjentami tej zmiany ze względu na fakt, że technologicznie jesteśmy dużo bardziej zaawansowani niż większość graczy na polskim rynku - mówi Łukasz Habaj.

Grupa eSky działa w ponad 50 krajach. Oferuje loty, noclegi, city breaki, pakiety z lotem i noclegiem, a także produkty dodatkowe, takie jak ubezpieczenia, wynajem samochodów, transfery lotniskowe i atrakcje.

Wartość sprzedaży Grupy eSky za 2022 rok wyrażona wskaźnikiem TTV (ang. Total Transaction Value - całkowita wartość transakcji) wzrosła o 78 procent w porównaniu z 2021 rokiem i wyniosła 2,9 miliarda złotych - informuje eSky w komunikacie.

Wynik ten jest również lepszy o 11 procent od tego z 2019 roku - najlepszego finansowo okresu dla firmy przed pandemią. Z kolei zysk EBITDA za cały poprzedni rok poszedł w górę o 42 procent, osiągając poziom 90,2 miliona złotych wobec 63,7 miliona złotych w 2021 roku.

Pozostało 87% artykułu
Biura Podróży
Jedno z największych europejskich biur podróży sprzedane za 1 euro
Biura Podróży
Mistrzyni olimpijska ambasadorką turystyki aktwnej w Itace
Biura Podróży
Rekordowa sprzedaż eSky. „Zawdzięczamy ją pakietom dynamicznym”
Biura Podróży
Z Eximem na Tahiti i Bora Bora – nowość w ofercie touroperatora
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biura Podróży
Spór Itaki z Wakacje.pl: Kiedy integracja systemów rezerwacyjnych?