ESky z rekordowym wynikiem finansowym. Europa Środkowo-Wschodnia motorem rozwoju

W 2022 roku Grupa eSky, właściciel platformy do organizacji podróży, zanotowała rekordowe wyniki finansowe. Zysk EBITDA był większy o niemal połowę, a sprzedaż o 78 procent względem 2021 roku. Wzrosła też liczba klientów - do 3,1 miliona z 2,2 miliona w 2021 roku.

Publikacja: 26.04.2023 08:53

Ostatnie dwa lata pokazały, że mamy bardzo konkurencyjny biznes - mówi prezes Grupy eSky Łukasz Haba

Ostatnie dwa lata pokazały, że mamy bardzo konkurencyjny biznes - mówi prezes Grupy eSky Łukasz Habaj

Foto: Materiały prasowe Grupy eSky

Wartość sprzedaży Grupy eSky za 2022 rok wyrażona wskaźnikiem TTV (ang. Total Transaction Value - całkowita wartość transakcji) wzrosła o 78 procent w porównaniu z 2021 rokiem i wyniosła 2,9 miliarda złotych - informuje eSky w komunikacie.

Wynik ten jest również lepszy o 11 procent od tego z 2019 roku - najlepszego finansowo okresu dla firmy przed pandemią. Z kolei zysk EBITDA za cały poprzedni rok poszedł w górę o 42 procent, osiągając poziom 90,2 miliona złotych wobec 63,7 miliona złotych w 2021 roku.

Grupa eSky

W ubiegłym roku firma pozyskała nowych klientów. W ujęciu globalnym aż 3,1 miliona osób, w tym 1,2 miliona mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej, zaplanowało swoje podróże za pomocą platformy eSky, a tempo przyrostu liczby klientów osiągnęło poziom 41 procent, licząc rok do roku, pod koniec 2021 roku bilety lotnicze kupiło bowiem łącznie 2,2 miliona osób.

- Ostatnie dwa lata pokazały, że mamy bardzo konkurencyjny biznes, co znalazło odzwierciedlenie w kondycji finansowej naszej spółki - 2021 rok zamknęliśmy wynikiem 63,7 miliona złotych EBITDA, a rok później poprawiliśmy go aż o 42 procent - mówi prezes Grupy eSky Łukasz Habaj, cytowany w komunikacie. - Szacujemy, że 2023 rok będzie udany dla całej branży turystycznej. To już przekłada się na dalszy wzrost zysku firmy - w pierwszym kwartale odnotowaliśmy ponad 30 milionów złotych EBITDA - dodaje.

Europa Środkowo-Wschodnia z największą dynamiką wzrostu

W ubiegłym roku za ponad dwie trzecie przychodów odpowiadały rynki europejskie. Wygenerowały one 1,9 miliarda złotych, czyli 69 procent całkowitej sprzedaży Grupy eSky. W podziale na regiony przychody w Europie Zachodniej wyrażone w TTV stanowiły 37 procent (1 miliard złotych, plus 75 procent r/r). Jednocześnie to rynki Europy Środkowo-Wschodniej rozwijały się najszybciej, a ich udział w przychodach spółki wyniósł 31 procent (901 milionów złotych, plus 114 procent r/r).

Sprzedaż w Ameryce Południowej i Stanach Zjednoczonych stanowiła odpowiednio 20 procent (587 milionów złotych, plus 58 procent r/r) i 9 procent (262 miliony złotych, plus 43 procent r/r). Natomiast pozostałe rynki, w tym Afryka i region Azji i Pacyfiku (tzw. APAC) wygenerowały niecałe 2 procent przychodów.

Grupa eSky

- Nasza współpraca z funduszem inwestycyjnym MCI i pięcioletnia strategia firmy zakładają objęcie pozycji lidera w regionie CEE, tak, aby eSky stał się platformą pierwszego wyboru do organizacji podróży. Aktywnie inwestujemy w działania marketingowe, technologię, doskonalenie obsługi klienta i dalszą automatyzację procesów. W ten sposób chcemy maksymalnie efektywnie zagospodarować popyt na podróże. Nasze wyniki finansowe są rezultatem wysiłku całego zespołu, który sprawił, że w 2022 roku zwiększyliśmy przychody w regionie CEE o 114 procent w porównaniu z 2021 rokiem - komentuje Łukasz Habaj.

Sprzedaż pakietów ostro w górę

Pięcioletnia strategia Grupy eSky koncentruje się między innymi na rozwijaniu dynamicznego pakietowania. To produkt łączący loty i noclegi w jednej rezerwacji. Jego sprzedaż w 2022 roku wzrosła o 134 procent wobec 2021 i o 77 procent względem 2019.

- Budujemy pozycję jako platforma do kompleksowej organizacji podróży, rozwijając naszą ofertę tak, by w pełni zaspokoić potrzeby współczesnego klienta. Naszym kluczowym produktem są już nie tylko loty, ale też pakiety City Break i Wakacje. Przykładamy dużą wagę do elastycznej oferty dynamicznego pakietowania - rozwiązanie to jest bardzo popularne w wielu krajach Europy Zachodniej. Dlatego bardzo cieszy nas, że tradycyjne biura podróży w Polsce dostrzegają potencjał tego produktu i zaczynają powoli wdrażać go do swojej oferty. Wpłynie to z pewnością na popularyzację tej formy organizacji podróży wśród klientów. Powinniśmy być beneficjentami tej zmiany ze względu na fakt, że technologicznie jesteśmy dużo bardziej zaawansowani niż większość graczy na polskim rynku - mówi Łukasz Habaj.

Grupa eSky działa w ponad 50 krajach. Oferuje loty, noclegi, city breaki, pakiety z lotem i noclegiem, a także produkty dodatkowe, takie jak ubezpieczenia, wynajem samochodów, transfery lotniskowe i atrakcje.

Wartość sprzedaży Grupy eSky za 2022 rok wyrażona wskaźnikiem TTV (ang. Total Transaction Value - całkowita wartość transakcji) wzrosła o 78 procent w porównaniu z 2021 rokiem i wyniosła 2,9 miliarda złotych - informuje eSky w komunikacie.

Wynik ten jest również lepszy o 11 procent od tego z 2019 roku - najlepszego finansowo okresu dla firmy przed pandemią. Z kolei zysk EBITDA za cały poprzedni rok poszedł w górę o 42 procent, osiągając poziom 90,2 miliona złotych wobec 63,7 miliona złotych w 2021 roku.

Pozostało 87% artykułu
Biura Podróży
Turyści chcą latać z biurami podróży za granicę, ale rezygnują z ich usług w kraju
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Biura Podróży
Klienci upadłego biura podróży dostaną pieniądze po wakacjach. Czeka 250 tysięcy ludzi
Biura Podróży
Biuro podróży planuje wozić klientów na prywatną wyspę. Ma już statki i hotele
Biura Podróży
Niemiecka firma turystyczna otwiera przedstawicielstwo w Polsce. W planach cała Europa
Biura Podróży
Korekta cen w biurach podróży. Wakacje tanieją, a najbardziej te w Turcji