Reklama

Specjaliści od turystyki lubią swoją pracę. Szczególnie pochwały od klientów

92 procent profesjonalistów z branży turystycznej kocha swoją pracę – wynika z badania firmy ReteHawk. Cenią sobie zwłaszcza kontakty z klientami i pozytywne opinie na temat ich pracy.

Publikacja: 06.08.2025 16:51

Specjaliści od turystyki lubią swoją pracę. Szczególnie pochwały od klientów

Foto: Materiały prasowe ReteHawk

RateHawk, platforma B2B do rezerwacji hoteli, lotów i przejazdów, zapytała profesjonalistów z branży turystycznej z Europy, Ameryki Północnej i Łacińskiej, Azji i krajów nad Zatoką Perską o motywacje, które skłaniają ich do podejmowania, a następnie kontynuowania pracy w turystyce, także o doświadczenia, jakie z niej wynoszą. Przyjrzała się również strukturze firm turystycznych.

42 procent respondentów deklaruje ponad 15-letnie doświadczenie w pracy, co świadczy, że specjaliści ds. podróży są wierni obranej ścieżce zawodowej – uważają autorzy badania. Tendencja ta jest szczególnie widoczna w Europie (średnio 51 procent), zwłaszcza we Włoszech (68 procent), w Niemczech (64 procent) i Hiszpanii (52 procent).

18 procent respondentów niedawno weszło do branży i ma od roku do trzech lat doświadczenia. W niektórych regionach odsetek debiutantów jest nieco większy – na przykład w Ameryce Łacińskiej wynosi 25 procent, a w Ameryce Północnej 23 procent.

25 procent ankietowanych pracuje w branży od czterech do 10 lat, a 15 procent ma od 11 do 15 lat doświadczenia.

Czytaj więcej

Rząd Niemiec odciąży biura podróży. Będą mniej płacić na bankrutów
Reklama
Reklama

- Branża turystyczna wciąż przyciąga nowych fachowców, co czyni ją jednym z najszybciej rozwijających się sektorów kariery, zgodnie z globalnymi raportami. Wyniki naszego badania pokazują również rosnącą popularność zawodu doradcy turystycznego w ciągu ostatnich trzech lat. Jest to spowodowane transformacją gospodarki po pandemii i chęcią podróżnych nowej generacji do polegania na biurach podróży podczas planowania podróży – mówi dyrektor zarządzająca RateHawk Astrid Kastberg, cytowana w komunikacie firmy.

93 procent badanych to pracownicy małych i średnich firm, które zatrudniają maksymalnie 50 osób. 50 procent tej grupy pracuje w firmach zatrudniających od dwóch do pięciu osób, najwięcej w Europie (58 procent) i Ameryce Łacińskiej (47 procent).

Prawie 17 procent z nich działa jako niezależni agenci, przy czym najwięcej jest ich w Ameryce Północnej (22 procent). Specjaliści ds. podróży rzadko natomiast działają samodzielnie w Azji i krajach nad Zatoką Perską, gdzie dominują firmy średniej wielkości, zatrudniające od sześciu do 50 pracowników (odpowiednio 44 procent i 51 procent).

W skali globalnej firmy średniej wielkości stanowią 26 procent ogółu badanych. Zaledwie 7 procent respondentów pracuje w firmach zatrudniających ponad 50 pracowników.

Czytaj więcej

Wujec: Agent turystyczny jest jak lekarz. Pilnuje, żeby ludzie na podstawie porad z internetu nie zrobili sobie krzywdy

Specjaliści od turystyki łakną kontaktów z ludźmi i pochwał

Wskaźnik zadowolenia z pracy jest w branży turystycznej bardzo wysoki – ponad 92 procent respondentów deklaruje, że są zadowoleni lub bardzo zadowoleni. Liderem jest Ameryka Łacińska ze wskaźnikiem satysfakcji na poziomie 95 procent. Tylko 1 procent respondentów na całym świecie przyznało się do niezadowolenia.

Reklama
Reklama

Do podjęcia pracy w turystyce najbardziej motywuje badanych możliwość tworzenia niezapomnianych wrażeń dla swoich klientów (51 procent), odkrywania nowych miejsc (42 procent) i dostawania pozytywnych opinii od klientów (39 procent). Odzwierciedla to podejście skoncentrowane na człowieku, które stymuluje karierę agentów- pisze ReteHawk.

Co czwarty respondent ceni sobie również niezależność, jaką daje mu kariera w turystyce. Rzadziej wymieniane są równowaga między życiem zawodowym i prywatnym (21 procent) i powody finansowe (15 procent).

Za najbardziej satysfakcjonujące aspekty swojej pracy respondenci uważają budowanie długotrwałych relacji z klientami (36 procent), otrzymywanie pozytywnych informacji zwrotnych (30 procent) i pomaganie klientom w znalezieniu idealnej oferty (26 procent).

Finalizowanie sprzedaży o dużej wartości jest postrzegane jako znacznie mniej satysfakcjonujące – wskazało je tylko 8 procent respondentów.

Czytaj więcej

Zawód agenta turystycznego ma się dobrze. Lepsza rentowność niż przed covidem

Aby utrzymać motywację do pracy, eksperci ds. podróży dbają o ciągły rozwój zawodowy: 46 procent uczestniczy w wydarzeniach branżowych, 45 procent wyznacza sobie cele sprzedażowe, 39 procent korzysta z profesjonalnych sieci kontaktów, a 31 procent regularnie uczestniczy w webinariach i kursach edukacyjnych. Wśród innych motywujących działań znalazły się testowanie nowych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, odkrywanie partnerstw i odbywanie prywatnych podróży, by móc potem lepiej planować podróże dla klientów.

Reklama
Reklama

Podstawą raportu ReteHawk była ankieta przeprowadzona w drugim kwartale 2025 roku wśród 1,3 tysiąca przedstawicieli turystyki wypoczynkowej i biznesowej, w tym biur podróży i agentów turystycznych.

RateHawk, platforma B2B do rezerwacji hoteli, lotów i przejazdów, zapytała profesjonalistów z branży turystycznej z Europy, Ameryki Północnej i Łacińskiej, Azji i krajów nad Zatoką Perską o motywacje, które skłaniają ich do podejmowania, a następnie kontynuowania pracy w turystyce, także o doświadczenia, jakie z niej wynoszą. Przyjrzała się również strukturze firm turystycznych.

42 procent respondentów deklaruje ponad 15-letnie doświadczenie w pracy, co świadczy, że specjaliści ds. podróży są wierni obranej ścieżce zawodowej – uważają autorzy badania. Tendencja ta jest szczególnie widoczna w Europie (średnio 51 procent), zwłaszcza we Włoszech (68 procent), w Niemczech (64 procent) i Hiszpanii (52 procent).

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Urlop.pl: Nowa nazwa to sukces. Mamy więcej salonów i większą sprzedaż wycieczek
Biura Podróży
Klientom biura podróży skradziono leki. Czy to powód do zerwania umowy?
Biura Podróży
Rząd Niemiec odciąży biura podróży. Będą mniej płacić na bankrutów
Biura Podróży
Tak drogich „lastów” jeszcze nie było. Nowe rekordy cen wakacji w biurach podróży
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama