Váradi do Morawieckiego: Droższe lotniska to 30 procent droższe bilety lotnicze

Ogromny wzrost opłat w lotnictwie będzie szkodliwy dla wzrostu gospodarczego Polski, małych przedsiębiorstw, a w efekcie także dla obywateli - pisze do premiera Mateusza Morawieckiego prezes węgierskich linii lotniczych József Váradi.

Publikacja: 04.10.2021 14:49

Varadi przytacza znane już argumenty, że podwyżki na lotniskach uderzą w polską gospodarkę

Varadi przytacza znane już argumenty, że podwyżki na lotniskach uderzą w polską gospodarkę

Foto: Bloomberg

József Váradi to kolejny prezes linii lotniczych i menedżer z branży lotniczej, apelujący do premiera Mmateusza Morawieckiego o powstrzymanie podwyżek zapowiedzianych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. PAŻP chciałby podnieść opłatę trasową pobieraną od lotnisk regionalnych o 70 procent, a tak zwaną terminalową o 26 procent.

Na temat wysokości nowych cen i ich zasadności toczy się od kilku tygodni dyskusja, w tym na forum komisji infrastruktury w Sejmie. Jednym z pierwszych, którzy zaprotestowali publicznie przeciwko podwyżkom był prezes Ryanaira Michael O'Leary.

Czytaj więcej

Szef Ryanaira Michael O'Leary: Wakacje gwałtownie podrożeją

Váradi powtarza argumenty konkurenta, przytacza je jednak w mniej emocjonalnej formie.

Jak pisze, "ogromny wzrost opłat w lotnictwie opóźni odbudowę/wznowienie połączeń lotniczych w Polsce i będzie szkodliwe dla wzrostu gospodarczego kraju, małych przedsiębiorstw, a w efekcie także dla obywateli".

Wylicza, że w razie przyjęcia nowych stawek, średnio ceny biletów w Wizz Airze musiałyby wzrosnąć o 30 procent.

Wskazuje, że linie lotnicze będą przed podwyżką uciekały do innych krajów, o "bardziej konkurencyjnej strukturze kosztów".

Na koniec prosi premiera Polski o ocenę zasadności i weryfikację proponowanych opłat. "Jeśli PAŻP potrzebuje finansowego wsparcia, Unia Europejska ustanowiła odpowiednie reguły dla rządów w kwestii zbierania funduszy na odbudowę i cyfryzację, i nie jest uzasadnione oczekiwanie, że linie lotnicze, i w konsekwencji pasażerowie, poniosą ten ciężar" - kończy.

Czytaj więcej

Pomorski samorząd w obronie lotnisk regionalnych i cen biletów

Publikujemy list w tłumaczeniu biura prasowego Wizz Aira, bez zmian.

Szanowny Panie Premierze,

piszę do Pana po trudnym, trwającym 18 miesięcy okresie w branży lotniczej. Szkodliwy wpływ pandemii zmusił wiele firm do podjęcia bezprecedensowych decyzji w celu zrekompensowania znacznych strat finansowych i uzdrowienia poszkodowanych sektorów rynku. Mimo, że Wizz Air nie był odporny na skutki pandemii, nasza firma poradziła sobie z nimi na zasadach rynkowych utrzymując silną pozycję i płynność bez korzystania z pomocy państwa.

Polska znajduje się w samym sercu siatki Wizz Air, dlatego chciałbym poruszyć kwestię propozycji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) dotyczącej znacznego zwiększenia opłat za korzystanie z usług żeglugi powietrznej. Skala planowanej podwyżki (podniesienie opłat terminalowych nawet o 70% i opłat trasowych o 26%) jest niekonkurencyjna, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że poprzednie opłaty były już wyższe niż średnia europejska. Rozumiem, że podwyżka ma – w pewnym stopniu - wesprzeć ożywienie PAŻP oraz inwestycje, jednocześnie należy dostrzec, że tak ogromny wzrost opłat w lotnictwie opóźni odbudowę/wznowienie połączeń lotniczych w Polsce i będzie szkodliwe dla wzrostu gospodarczego kraju, małych przedsiębiorstw, a w efekcie także dla obywateli. W odniesieniu do naszych średnich taryf, odpowiada to wzrostowi ceny biletu o 30%1 Wizz Air jest dumny ze swojej dotychczasowej zdolności do kompensowania zwiększonych kosztów regulacyjnych i infrastrukturalnych poprzez zwiększanie wydajności, również dzięki swojej młodej flocie Airbusa, jednak skala podwyżki grozi ograniczeniem istniejących usług i rozwoju linii, zwłaszcza w regionach Polski, których wzrost gospodarczy jest silnie uzależniony od zwiększonej łączności lotniczej.

Warto również zauważyć, że chociaż przepisy europejskie2 w pewnym stopniu dopuszczają odstępstwa od schematu działania i opłat Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky) ze względu na pandemię COVID-19, to takie wyjątki nie mogą być wykorzystywane jako uzasadnienie dla dużych inwestycji. Znaczna część podwyżki opłat w planie Polski Ład służy finansowaniu ogromnej inwestycji w Centralnym Porcie Komunikacyjnym, która powinna być pokryta przez właściciela PAŻP.

Innym istotnym aspektem jest brak rozproszenia geograficznego. Poprzez preferencyjne traktowanie Lotniska Chopina w Warszawie, odbierane są znaczne środki, które mogłyby przyczyniać się do wsparcia słabiej rozwiniętych regionów Polski. Tym samym lokalna gospodarka i siła robocza jest pozbawiana wielkich możliwości. W efekcie, wdrożenie nowych opłat zmniejszy również konkurencyjność Polski z powodu przesunięcia przepustowości na sąsiednie lotniska o bardziej konkurencyjnej strukturze kosztów.

Chciałbym prosić Pana o ocenę zasadności tej koncepcji i jej harmonogramu, a także o dokonanie weryfikacji proponowanych opłat za usługi żeglugę powietrzną. Jeśli PAŻP potrzebuje finansowego wsparcia, Unia Europejska ustanowiła odpowiednie reguły dla rządów w kwestii zbierania funduszy na odbudowę i cyfryzację, i nie jest uzasadnione oczekiwanie, że linie lotnicze, i w konsekwencji pasażerowie, poniosą ten ciężar.

Przy najbliższej okazji, z przyjemnością spotkam się z Panem w tej sprawie.

Z góry dziękuję za poświęcony czas i uwagę.

Z poważaniem,

József Váradi

Prezes Wizz Air Group

1Przy założeniu, że wszystkie wzrosty kosztów są alokowane do polskich klientów.

2Rozporządzenie Wykonawcze Komisji Europejskiej 2020/1627 z dnia 3 listopada 2020 r. w sprawie środków nadzwyczajnych na trzeci okres odniesienia (2020-2024) funkcjonowania jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej i systemu opłat w związku z pandemią COVID-19

József Váradi to kolejny prezes linii lotniczych i menedżer z branży lotniczej, apelujący do premiera Mmateusza Morawieckiego o powstrzymanie podwyżek zapowiedzianych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. PAŻP chciałby podnieść opłatę trasową pobieraną od lotnisk regionalnych o 70 procent, a tak zwaną terminalową o 26 procent.

Na temat wysokości nowych cen i ich zasadności toczy się od kilku tygodni dyskusja, w tym na forum komisji infrastruktury w Sejmie. Jednym z pierwszych, którzy zaprotestowali publicznie przeciwko podwyżkom był prezes Ryanaira Michael O'Leary.

Pozostało 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Linie Lotnicze
Enter Air: Mamy rekordowe wyniki. Rośnie popyt, załatwiamy więc nowe samoloty
Linie Lotnicze
LOT zaczął wozić narciarzy do austriackiego Tyrolu
Linie Lotnicze
Jet2.com lata na jarmark bożonarodzeniowy do Gdańska. „Bezkonkurencyjny program”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Linie Lotnicze
Branża lotnicza oburzona ograniczeniami w Hiszpanii. "To przerażająca decyzja"