Ryanair do Brukseli: Polski rząd nas dyskryminuje

Ryanair złożył we wtorek skargę do Komisji Europejskiej na rozporządzenie polskiego rządu w sprawie ograniczenia ruchu lotniczego nad Polską. Zdaniem przewoźnika faworyzuje on narodowego przewoźnika, LOT.

Publikacja: 26.04.2022 17:44

Ryanair największą bazę ma w Modlinie

Ryanair największą bazę ma w Modlinie

Foto: Lotnisko Modlin

W poniedziałek ukazało się rozporządzenie rządu na wypadek konieczności ograniczenia od 1 maja ruchu samolotów, spowodowanego brakiem odpowiedniej liczby kontrolerów do obsługiwania przestrzeni powietrznej. Zdecydowana większość kontrolerów zatrudnionych w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w Warszawie złożyła wypowiedzenia i jest w sporze z pracodawcą. Kontrolerzy domagają się lepszej organizacji pracy, utrzymywania standardów bezpieczeństwa zgodnych z ustawą i wyższych wynagrodzeń.

We wtorek prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson wydał komunikat z listą połączeń i przewoźników, jak będzie się odbywał ruch w warunkach ograniczenia do godzin 9.30-17 na lotniskach w Warszawie i Modlinie.

Ryanair uważa, że "premier arbitralnie wybrał 32 kierunki obsługiwane z Warszawy, w celu zapewnienia im pierwszeństwa na wypadek załamania się przepustowości 1 maja". Zdaniem linii lotniczej zabrakło na tej liście priorytetów m.in. Sztokholmu i Mediolanu, do których lata irlandzki przewoźnik, a znalazły się trasy obsługiwane przez LOT, jak Wilno, Berlin, Szczecin i Rzeszów. Ryanair zwraca uwagę, że do tych miast "z łatwością" można dostać się drogą lądową.

Na ogłoszonej we wtorek przez prezesa ULC liście znalazły się następujące połączenia: PLL LOT do Londynu Heathrow, Nowego Jorku, Chicago, Brukseli, Toronto, Incheon, Rzeszowa, Tel Awiwu, Oslo, Kopenhagi, Budapesztu, Wilna, Pragi, Bukaresztu, Duesseldorfu, Barcelony, Berlina, Tbilisi, Szczecina-Goleniów; Wizz Aira do Londynu-Luton i Rzymu; Ryanaira do Londynu-Stansted i Dublina; Lufthansy do Frankfurtu i Monachium; Air France'u do Paryża; Turkish Airlines do Stambułu; KLM-u do Amsterdamu; Emirates do Dubaju; Austrian Airlines do Wiednia; Swiss do Zurychu; TAP Air Portugal do Lizbony.

"Wybór tras priorytetowych oznacza, że Ryanair (największa polska linia lotnicza) i Wizzair mogą obsługiwać w maju tylko dwie trasy z Warszawy. Tymczasem LOT będzie obsługiwał 19 tras, w tym do Rzeszowa i Szczecina, które wyraźnie nie mają zasadniczego znaczenia dla połączeń lotniczych z Warszawy" – pisze spółka.

Według Ryanaira "nieumiejętnie prowadzony spór" z kontrolerami dał polskiemu rządowi kolejny pretekst, by chronić narodowego przewoźnika przed konkurencją w postaci tanich linii lotniczych. Spółka dodaje, że ponieważ grozi jej po wejściu w życie rozporządzenia likwidacja 55 z 57 tras do Warszawy, LOT "będzie cieszył się faktycznym monopolem na mocy tego bezprawnego dekretu rządowego" – komentuje Ryanair.

"Dyskryminacyjne traktowanie” przez premiera Ryanaira zakłóci podróż ponad 11 tysięcy pasażerów dziennie, podczas gdy czynnych będzie „wiele nieistotnych połączeń LOT-u”.

W poniedziałek ukazało się rozporządzenie rządu na wypadek konieczności ograniczenia od 1 maja ruchu samolotów, spowodowanego brakiem odpowiedniej liczby kontrolerów do obsługiwania przestrzeni powietrznej. Zdecydowana większość kontrolerów zatrudnionych w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w Warszawie złożyła wypowiedzenia i jest w sporze z pracodawcą. Kontrolerzy domagają się lepszej organizacji pracy, utrzymywania standardów bezpieczeństwa zgodnych z ustawą i wyższych wynagrodzeń.

We wtorek prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson wydał komunikat z listą połączeń i przewoźników, jak będzie się odbywał ruch w warunkach ograniczenia do godzin 9.30-17 na lotniskach w Warszawie i Modlinie.

Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej
Linie Lotnicze
Ryanair kolejny raz wznawia loty do Izraela. Ale jeszcze nie z Polski
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Linie Lotnicze
Trzeba poprawić zarządzanie lotami w Europie - twierdzą linie lotnicze