• Ochrona marż w obliczu rosnących cen paliwa do silników odrzutowych (plus 89 procent od początku roku)
Przy płacach odpowiadających 25 procentom przychodów (w porównaniu ze średnią światową wynoszącą 19 procent) europejskie linie lotnicze nie są zainteresowane, by na bieżąco, w krótkim czasie, zajmować się brakiem personelu – uważa firma ubezpieczeniowa Allianz Trade.
• Ceny biletów lotniczych w Europie rosną po latach spadków, a mimo to linie lotnicze trzeci rok z rzędu ponoszą straty
Allianz Trade spodziewa się, że ceny biletów lotniczych w Europie wzrosną w 2022 roku średnio o 21 procent. Chociaż zwiększy to przychody o 102 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem, to nie zapobiegnie stratom netto trzeci rok z rzędu (oczekiwane przez IATA straty rzędu 9,7 miliarda dolarów przy marży netto minus 1,2 procent, po stracie 137,7 miliarda dolarów w 2020 roku - marża netto minus 36 procent i minus 42,1 miliarda dolarów w 2021 roku - marża netto minus 8,3 procent). Europejskie linie lotnicze nie osiągną progu rentowności do 2023 roku.
• W dłuższej perspektywie zielona transformacja oznacza dla linii lotniczych w Europie jeszcze większe zakłócenia - mniejsze szanse w konkurowaniu z koleją, duże straty i rosnące koszty.