• Ochrona marż w obliczu rosnących cen paliwa do silników odrzutowych (plus 89 procent od początku roku)

Przy płacach odpowiadających 25 procentom przychodów (w porównaniu ze średnią światową wynoszącą 19 procent) europejskie linie lotnicze nie są zainteresowane, by na bieżąco, w krótkim czasie, zajmować się brakiem personelu – uważa firma ubezpieczeniowa Allianz Trade.

• Ceny biletów lotniczych w Europie rosną po latach spadków, a mimo to linie lotnicze trzeci rok z rzędu ponoszą straty

Allianz Trade spodziewa się, że ceny biletów lotniczych w Europie wzrosną w 2022 roku średnio o 21 procent. Chociaż zwiększy to przychody o 102 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem, to nie zapobiegnie stratom netto trzeci rok z rzędu (oczekiwane przez IATA straty rzędu 9,7 miliarda dolarów przy marży netto minus 1,2 procent, po stracie 137,7 miliarda dolarów w 2020 roku - marża netto minus 36 procent i minus 42,1 miliarda dolarów w 2021 roku - marża netto minus 8,3 procent). Europejskie linie lotnicze nie osiągną progu rentowności do 2023 roku.

• W dłuższej perspektywie zielona transformacja oznacza dla linii lotniczych w Europie jeszcze większe zakłócenia - mniejsze szanse w konkurowaniu z koleją, duże straty i rosnące koszty.

Przewoźnicy kolejowi wytwarzają o 85 procent mniej dwutlenku węgla niż samoloty i są własnością państwa (mają wsparcie finansowe przy inwestycjach). Odnawianie floty starej generacji w kontekście rosnących stawek (opłat, ubezpieczeń) i obniżonych ratingów będzie kosztowne dla sektora, którego zadłużenie już wzrosło 1,4 razy w 2020 roku.

Dodatkowo nowe przepisy dotyczące stosowania w lotnictwie paliwa zrównoważonego (2,5 razy droższego) spowodują dalszą erozje marż - obowiązkowa do 2045 roku mieszanka SAF/kerozyny w proporcji 38 procent/62 procent zwiększy koszty paliwa o 57 procent.

Czytaj więcej

KLM będzie odwoływać loty przez całe wakacje. Brakuje personelu do ich obsługi

Ochrona marż linii lotniczych szczególnie paląca w Europie

Płace w europejskich liniach lotniczych (odpowiednik 25 procent przychodów w roku obrotowym 2019 w porównaniu z 19 procentami w wypadku paliwa do silników odrzutowych) są wyższe nie tylko ze względu na ich większą niż przeciętnie na świecie liczbę pracowników, ale także dlatego, że minimalne pensje w Europie są wyższe.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

To wyjaśnia, dlaczego europejskie linie lotnicze miały najniższą marżę EBITDA w 2020 roku (średnio minus 44 procent w porównaniu z minus 20 procent dla obu Ameryk i minus 10 procent dla Azji i Bliskiego Wschodu) i dlaczego nadal w 2021 roku redukowały swój personel o kolejne 8 procent, licząc rok do roku, mimo że linie lotnicze w Ameryce Północnej i Południowej zwiększały już wtedy swój personel średnio o 14 procent.

Obecnie braki kadrowe połączone ze strajkami pracowników domagającymi się wyższych wynagrodzeń i lepszych warunków pracy spowodowały, że wiele linii lotniczych odwołuje loty. To z kolei wywołało wzrost cen (średnie ceny biletów lotniczych w Europie wzrosły ze 193 dolarów w lutym 2022 roku do 215 dolarów w maju). W krótkim okresie niedobór lotów może być korzystny dla linii lotniczych, ponieważ mogą one zwiększyć przychody poprzez podnoszenie cen, a nie wolumenu (lotów). W ten sposób firmy mogą zaabsorbować negatywne skutki rosnących cen paliwa lotniczego (które wzrosły o 89 procent od początku roku) i opóźnić dodatkowe wydatki związane z zatrudnieniem większej liczby pracowników.

Allianz Trade

Efekt - ceny biletów w Europie „wystartują”

Wraz z pojawieniem się tanich linii lotniczych w Europie wzmożona konkurencja zmusiła tradycyjne linie lotnicze do obniżenia cen - od maja 2014 roku, kiedy kerozyna zaczęła tanieć, do maja 2020 roku ceny biletów spadły o 39 procent. Jednak w 2022 roku trend ten odwrócił się - od maja ceny biletów od początku roku wzrosły o 12 procent. Allianz Trade spodziewa się, że wzrost cen biletów osiągnie poziom 21 procent, licząc rok do roku, do końca 2022 roku, a szczyt nastąpi dopiero w pierwszym kwartale 2023 roku.

Allianz Trade

Zielona transformacja w Europie to jeszcze większe zakłócenia

Przed pandemią europejskie linie lotnicze i przedsiębiorstwa kolejowe dzieliły rynek po połowie pod względem przychodów, notując średnio po około 118 000 milionów euro rocznie. Ten podział zmienił się jednak w latach 2020-2021, gdy linie lotnicze straciły udział w rynku na rzecz przedsiębiorstw kolejowych (obecnie 30 procent rynku należy do linii lotniczych, a 70 procent do przedsiębiorstw kolejowych). W wypadku tanich linii lotniczych około 38 procent przychodów pochodzi z działalności długodystansowej, która najbardziej ucierpiała podczas pandemii. Z kolei firmy kolejowe prawie nie prowadzą działalności poza Europą. W efekcie już teraz przekroczyły poziom przychodów z 2019 roku.

Allianz Trade

Podczas gdy jazda pociągiem jest nadal droższa na niektórych trasach, firmy kolejowe mają stać się bardziej konkurencyjne, ponieważ rządy przyspieszają przejście na koleje dużych prędkości. W tym kontekście, nawet jeśli linie lotnicze mogą powrócić do swojego udziału w rynku sprzed pandemii w związku z ożywieniem usług długodystansowych, Allianz Trade uważa, że firmy kolejowe nadal będą miały dobrą koniunkturę na swoje przewozy, a nawet mogą utrzymać udział w rynku powyżej 50 procent.