Izraelczycy coraz bliżsi przejęcia Smartwingsa

Izraelska wakacyjna linia lotnicza Israir, która od listopada prowadzi negocjacje w sprawie przejęcia czeskiego przewoźnika czarterowego, Smartwings, przyznaje, że jest bliska dokończenia tej operacji.

Publikacja: 12.04.2023 02:10

Smartwings lata między innymi na zlecenie polskich biur podróży z ich klientami

Smartwings lata między innymi na zlecenie polskich biur podróży z ich klientami

Foto: Filip Frydrykiewicz

„Jesteśmy na ostatnim etapie intensywnych negocjacji z właścicielami czeskich linii Smartwings. Naszym celem jest przejęcie tej linii” - czytamy w komunikacie Israir. Izraelska firma już w listopadzie 2022 roku ogłosiła, że złożyła ofertę kupna właścicielom Smartwnigsa. Jak piszą media lotnicze, transakcję wyceniono na 44 miliony euro.

Smartwings (dawniej Travel Service) potwierdził, że rozmowy z Israirem są „na bardzo zaawansowanym etapie”. Zastrzegł jednak, że nie tylko Izraelczycy są zainteresowani jego zakupem.

Czeska firma powstała w 1997 roku jako Travel Service. Dzisiaj jej 50,08 procent należy do dwóch Czechów, Romana Vika i Jiříego Šimáňa, a 49,92 procent jest własnością chińskiego państwowego holdingu CITIC.

Przewoźnik dysponuje 40 boeingami 737-700, 737-800 MAX, 737-900 ER i 737-8. Ma bazy w Pradze, Warszawie, Budapeszcie i Paryżu. Rocznie przewozi około 6 milionów pasażerów. Pracuje między innymi dla polskich touroperatorów. W 2022 roku przewiózł na ich zlecenie 815,2 tysiąca klientów (dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego), co dało mu trzecie miejsce na polskim rynku w tej dziedzinie, po Enter Airze (1,3 mln) i Ryanairze (1,1 mln).

Czytaj więcej

Smartwings: Na lato mamy z Polski 28 kierunków czarterowych

Z kolei Israir Group w 60,2 procent należy do dwóch Izraelczyków, Ramiego Levy'ego i Szaloma Haima, a w pozostałej części do państwa Izrael. W 2022 roku osiągnęła 358 milionów dolarów przychodów i 20,6 miliona dolarów zysku netto. Ale rok wcześniej jej strata wyniosła 34,6 miliona dolarów.

Israir i Smartwings współpracują ze sobą na podstawie umowy code-share  i tak zwanego wet-leasingu (ACMI). Obie spółki są po trudnych przejściach z czasów covidu i po restrukturyzacji i odzyskiwaniu równowagi ekonomicznej.

Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej
Linie Lotnicze
Ryanair kolejny raz wznawia loty do Izraela. Ale jeszcze nie z Polski
Linie Lotnicze
Trzeba poprawić zarządzanie lotami w Europie - twierdzą linie lotnicze
Linie Lotnicze
Kolejna linia lotnicza oskarżona o greenwashing przegrywa w sądzie