Izraelczycy coraz bliżsi przejęcia Smartwingsa

Izraelska wakacyjna linia lotnicza Israir, która od listopada prowadzi negocjacje w sprawie przejęcia czeskiego przewoźnika czarterowego, Smartwings, przyznaje, że jest bliska dokończenia tej operacji.

Publikacja: 12.04.2023 02:10

Smartwings lata między innymi na zlecenie polskich biur podróży z ich klientami

Smartwings lata między innymi na zlecenie polskich biur podróży z ich klientami

Foto: Filip Frydrykiewicz

„Jesteśmy na ostatnim etapie intensywnych negocjacji z właścicielami czeskich linii Smartwings. Naszym celem jest przejęcie tej linii” - czytamy w komunikacie Israir. Izraelska firma już w listopadzie 2022 roku ogłosiła, że złożyła ofertę kupna właścicielom Smartwnigsa. Jak piszą media lotnicze, transakcję wyceniono na 44 miliony euro.

Smartwings (dawniej Travel Service) potwierdził, że rozmowy z Israirem są „na bardzo zaawansowanym etapie”. Zastrzegł jednak, że nie tylko Izraelczycy są zainteresowani jego zakupem.

Czeska firma powstała w 1997 roku jako Travel Service. Dzisiaj jej 50,08 procent należy do dwóch Czechów, Romana Vika i Jiříego Šimáňa, a 49,92 procent jest własnością chińskiego państwowego holdingu CITIC.

Przewoźnik dysponuje 40 boeingami 737-700, 737-800 MAX, 737-900 ER i 737-8. Ma bazy w Pradze, Warszawie, Budapeszcie i Paryżu. Rocznie przewozi około 6 milionów pasażerów. Pracuje między innymi dla polskich touroperatorów. W 2022 roku przewiózł na ich zlecenie 815,2 tysiąca klientów (dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego), co dało mu trzecie miejsce na polskim rynku w tej dziedzinie, po Enter Airze (1,3 mln) i Ryanairze (1,1 mln).

Czytaj więcej

Smartwings: Na lato mamy z Polski 28 kierunków czarterowych

Z kolei Israir Group w 60,2 procent należy do dwóch Izraelczyków, Ramiego Levy'ego i Szaloma Haima, a w pozostałej części do państwa Izrael. W 2022 roku osiągnęła 358 milionów dolarów przychodów i 20,6 miliona dolarów zysku netto. Ale rok wcześniej jej strata wyniosła 34,6 miliona dolarów.

Israir i Smartwings współpracują ze sobą na podstawie umowy code-share  i tak zwanego wet-leasingu (ACMI). Obie spółki są po trudnych przejściach z czasów covidu i po restrukturyzacji i odzyskiwaniu równowagi ekonomicznej.

„Jesteśmy na ostatnim etapie intensywnych negocjacji z właścicielami czeskich linii Smartwings. Naszym celem jest przejęcie tej linii” - czytamy w komunikacie Israir. Izraelska firma już w listopadzie 2022 roku ogłosiła, że złożyła ofertę kupna właścicielom Smartwnigsa. Jak piszą media lotnicze, transakcję wyceniono na 44 miliony euro.

Smartwings (dawniej Travel Service) potwierdził, że rozmowy z Israirem są „na bardzo zaawansowanym etapie”. Zastrzegł jednak, że nie tylko Izraelczycy są zainteresowani jego zakupem.

Linie Lotnicze
Wizz Air poleci z Gdańska na główne lotnisko Szwecji
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Linie Lotnicze
Parlament Europejski: Dość ukrytych opłat za bagaż podręczny w samolocie
Linie Lotnicze
Emirates: Do Sydney polecimy airbusem A380, planujemy powrót do Adelaide
Linie Lotnicze
Co trzeci pasażer samolotu na świecie to pasażer tanich linii lotniczych
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Linie Lotnicze
Ryanair: Skreślamy jedną piątą lotów z Modlina. To efekt zmiany opłat na lotnisku
Linie Lotnicze
Brytyjski rząd wypowiada wojnę liniom lotniczym. Nie godzi się na ukrywanie cen