Lotnisko w Gdańsku: Mgły na trwałe nie są już przeszkodą w lądowaniu

W ubiegłym roku na prawie 57 tysięcy operacji lotniczych na gdańskim lotnisku nie odbyły się tylko trzy lądowania. To dzięki systemowi nawigacyjnemu ILS kategorii III, jednemu z najnowocześniejszych w Polsce.

Publikacja: 09.01.2025 13:42

Lotnisko w Gdańsku: Mgły na trwałe nie są już przeszkodą w lądowaniu

Foto: Port Lotniczy Gdańsk

W 2024 roku na gdańskim lotnisku w mglistej pogodzie nie wylądowały tylko trzy samoloty - informuje w komunikacie Port Lotniczy Gdańsk.

W sumie w całym ubiegłym roku odbyło się ponad 56,8 tysiąca operacji lotniczych. To rekordowa liczba w historii gdańskiego lotniska.

Trzy razy piloci zdecydowali się nie lądować we mgle z powodu wyposażenia samolotu. W tym samym czasie wiele innych samolotów wylądowało w Gdańsku.

Czytaj więcej

Krakowskie lotnisko z rekordem na koniec roku. Prezes przeprasza za odwołane loty

- Za nami kolejny rok, w którym z powodzeniem działa jeden z najnowocześniejszych w Polsce systemów nawigacyjnych ILS kategorii III. Dzięki niemu od czterech lat nie tracimy połączeń, a nasi pasażerowie bezpiecznie lądują w Gdańsku. Jak ważny dla lotniska jest to system, pokazuje sytuacja w porcie w Krakowie, który zmaga się z problemem mgieł – mówi kierownik działu operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk Jarosław Trzoska, cytowany w komunikacie.

Jak dodaje, obecnie wyzwaniem dla wszystkich uczestników ruchu lotniczego jest nie tyle pogoda, ile zdarzające się zakłócenia sygnału GPS.

W ubiegłym roku Port Lotniczy Gdańsk 95 razy uruchamiał procedurę ograniczonej widzialności LVP (Low Visibility Procedures). W tym czasie z powodów pogodowych nie wylądowało osiem samolotów. Przyczyną był silny i porywisty wiatr, wiejący z niekorzystnych kierunków.

Czytaj więcej

Lotnisko w Gdańsku zyska parking i farmę fotowoltaiczną w jednym

Systemy ILS (Instrument Landing System) kategorii III mają największe europejskie lotniska. Umożliwiają one starty i lądowania nawet w dużej mgle.

Minimalna widzialność na drodze startowej (RVR) to zaledwie 75 metrów, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spada do zera. System składa się między innymi z anten ILS, oświetlenia nawigacyjnego, źródła informacji o naziemnym ruchu lotniczym w polu manewrowym i zbioru procedur regulujących zasady działania lotniska w warunkach ograniczonej widzialności. ILS kategorii III został uruchomiony w Gdańsku w styczniu 2021 roku, a prace trwały cztery lata.

W 2024 roku na gdańskim lotnisku w mglistej pogodzie nie wylądowały tylko trzy samoloty - informuje w komunikacie Port Lotniczy Gdańsk.

W sumie w całym ubiegłym roku odbyło się ponad 56,8 tysiąca operacji lotniczych. To rekordowa liczba w historii gdańskiego lotniska.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Krakowskie lotnisko z rekordem na koniec roku. Prezes przeprasza za odwołane loty
Lotniska
Rząd zaktualizował program CPK. Potwierdził termin uruchomienia lotniska
Lotniska
Anex Tour uruchomił loty czarterowe z Katowic do Dominikany
https://track.adform.net/adfserve/?bn=78448410;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Lotniska
Prezes PPL: Po rozbudowie Lotnisko Chopina będzie obsługiwać 30 milionów pasażerów