Z lotnisk znikną tradycyjne punkty odpraw. Pasażer już wcześniej będzie "gotowy do lotu"

Klasyczna odprawa pasażerska na lotniskach odejdzie do lamusa. W przyszłości pasażerowie będą automatycznie rozpoznawani i obsługiwani cyfrowo na każdym etapie podróży – dowodzi firma technologiczna Amadeus.

Publikacja: 17.04.2025 06:09

Z lotnisk znikną tradycyjne punkty odpraw. Pasażer już wcześniej będzie "gotowy do lotu"

Foto: Adobe Stock

Linie lotnicze intensywnie pracują nad przebudową swoich procesów operacyjnych. Jak wynika z raportu Amadeusa, tradycyjny sposób odprawy pasażerskiej zostanie w dużej części zastąpiony nowym systemem o nazwie delivery management (ang. zarządzanie dostarczaniem), który ma stopniowo wypierać dotychczasową kontrolę odlotów. Celem jest stworzenie modelu, w którym pasażer będzie rozpoznawany automatycznie i prowadzony cyfrowo przez cały proces – od lotniska aż po zakwaterowanie w hotelu – pisze portal Reise vor-9.

Pasażer sprawdzany cyfrowo to więcej miejsca na lotnisku

Założenie jest takie, że podróżni nie będą już potrzebować wielu dokumentów. Wystarczy jeden identyfikator, na przykład dane biometryczne lub cyfrowy paszport – który połączy wszystkie istotne informacje dotyczące podróży: rezerwację lotu i noclegu czy wynajęcie samochodu. Na jego podstawie system automatycznie rozpozna podróżnego i pokieruje przez wszystkie etapy.

Już w momencie wejścia na teren lotniska pasażer uznawany będzie za „gotowego do lotu” – bez konieczności osobnej rejestracji (check-inu). Kontrole graniczne i wizowe mają odbywać się wcześniej, cyfrowo i zdalnie. Na lotnisku pozostanie jedynie nadanie bagażu, po czym pasażer będzie kierowany bezpośrednio do kontroli bezpieczeństwa.

Wraz z likwidacją tradycyjnych punktów odprawy, personel lotniskowy zyska większą swobodę przemieszczania się. Jak wskazuje raport, pracownicy będą mogli wspierać pasażerów z wykorzystaniem urządzeń mobilnych w dowolnym miejscu terminala. W efekcie lotniska zyskają więcej przestrzeni na usługi dodatkowe, rozrywkę i – co za tym idzie – nowe źródła przychodów.

Nowy system ma być również korzystniejszy w wypadku zakłóceń podróży. Jeśli samolot się spóźni lub zostanie odwołany, pasażerowie dostaną automatycznie na swoje smartfony propozycje zastępczego transportu – w razie potrzeby również z wykorzystaniem kolei lub autobusów. Pasażer będzie mógł zaakceptować lub odrzucić nowe rozwiązanie jednym kliknięciem.

Dynamiczna wymiana danych pasażera to podstawa

Amadeus zapewnia, że dane dotyczące podróży będą nieustannie aktualizowane. Jeśli np. zmieni się bramka odlotu, system natychmiast poinformuje o tym pasażera. Całość oparta będzie na dynamicznym modelu wymiany danych zgodnym z przepisami o ochronie prywatności. Udostępniane będą wyłącznie informacje niezbędne danemu usługodawcy i tylko za zgodą pasażera.

Raport powstał na podstawie wniosków grupy roboczej pod nazwą Delivery Management Champions Group, w której jest około 30 linii lotniczych, lotnisk i firm handlingowych, wspólnie pracujących nad technologią nowej generacji dla sektora lotniczego. Celem jest przede wszystkim odejście od sztywnych, standaryzowanych procedur, na rzecz otwartych i elastycznych technologii.

Przestarzałe systemy wspólnego użytku (tzw. common-use systems) mają zostać wycofane, a ich miejsce zajmie kompleksowo połączona infrastruktura, która umożliwi ściślejsze integrowanie linii lotniczych i ich partnerów.

Linie lotnicze intensywnie pracują nad przebudową swoich procesów operacyjnych. Jak wynika z raportu Amadeusa, tradycyjny sposób odprawy pasażerskiej zostanie w dużej części zastąpiony nowym systemem o nazwie delivery management (ang. zarządzanie dostarczaniem), który ma stopniowo wypierać dotychczasową kontrolę odlotów. Celem jest stworzenie modelu, w którym pasażer będzie rozpoznawany automatycznie i prowadzony cyfrowo przez cały proces – od lotniska aż po zakwaterowanie w hotelu – pisze portal Reise vor-9.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Lotnisko w Gdańsku urosło w pierwszym kwartale, najbardziej w czarterach
Lotniska
Lotnisko Chopina zamknęło pierwszy kwartał rekordowymi wynikami
Lotniska
Nowy tani przewoźnik w Krakowie. Będzie latał do Arabii Saudyjskiej
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Lotniska
Kraków zyskuje całoroczne połączenie ze Skandynawią. Zapewni je nowa linia lotnicza