Od przyszłego roku wjazd do Unii Europejskiej będzie płatny

Podróżni spoza krajów Unii Europejskiej, którzy zwolnieni są z obowiązku posiadania wizy, od 2022 roku za przyjazd do państw wspólnoty będą musieli dodatkowo zapłacić 7 euro. Tyle kosztuje uzyskanie dokumentu uprawniającego ich do przekroczenia granicy UE.

Publikacja: 18.11.2021 09:28

Nowe zasady dotyczą wszystkich osób spoza strefy Schengen, które nie potrzebują wizy, by do niej wje

Nowe zasady dotyczą wszystkich osób spoza strefy Schengen, które nie potrzebują wizy, by do niej wjechać

Foto: AFP

Podróżni z krajów trzecich, takich jak Stany Zjednoczone, Australia, Wielka Brytania i innych spoza strefy Schengen, by móc do niej wjechać od przyszłego roku będą musieli wypełniać wniosek. Chodzi o „Unijny system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż” - poza tym, że podróżny będzie musiał go wypełnić, za aplikowanie zapłaci 7 euro od osoby - czytamy na stronie internetowej Etiasvisa.com.

Czytaj więcej

IATA: Pasażerowie oczekują skrócenia kolejek na lotniskach. Pomoże technologia

5 września 2018 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie ustanawiające europejski system informacji o podróży i zezwoleń na podróż (ETIAS). Ma on być podobny do amerykańskiego programu Visa Waiver i pozwolić na prowadzenie kontroli pasażerów z wyprzedzeniem, a w razie potrzeby odmawiać wjazdu do strefy Schengen obywatelom państw trzecich zwolnionym z obowiązku wizowego. Jak czytamy na stronie Rady, „pomoże poprawić bezpieczeństwo wewnętrzne, zapobiegać nielegalnej imigracji, chronić zdrowie publiczne i zmniejszyć opóźnienia na granicach, identyfikując osoby – przed ich przybyciem na granice zewnętrzne – które mogą stanowić zagrożenie w jednym z tych obszarów”.

Informacje z wniosków będą automatycznie porównywane z bazami danych UE i Interpolu, na tej podstawie można będzie wydać odmowę wjazdu. Jeśli nie pojawią się żadne zastrzeżenia, proces ma przebiegać szybko i automatycznie. Zakłada się, że będzie to dotyczyć większości wniosków.

Jeśli pojawią się wątpliwości, wniosek będzie rozpatrywany indywidualnie przez właściwe organy. Decyzja w sprawie wydania zezwolenia lub odmowy uwzględnienia wniosku ma być wydana maksymalnie w ciągu 96 godzin od jego złożenia lub, jeżeli pojawi się prośba o dodatkowe informacje, w ciągu 96 godzin od ich uzyskania.

Czytaj więcej

Komisja Europejska rozmawia o aktualizacji zasad podróżowania

Przed wejściem pasażerów na pokład przewoźnicy lotniczy i morscy będą musieli sprawdzić, czy obywatele państw trzecich, do których nowe zasady mają zastosowanie, posiadają zezwolenie. Po upływie trzech lat od rozpoczęcia funkcjonowania systemu ETIAS ten sam obowiązek ma dotyczyć międzynarodowych przewoźników autokarowych.

Zezwolenie na podróż nie będzie automatycznie dawało prawa do wjazdu ani do pobytu, ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie straż graniczna. Zgoda na przyjazd ma być ważna przez 3 lata lub do końca okresu ważności dokumentu podróży zarejestrowanego podczas składania wniosku, w zależności od tego, która data jest wcześniejsza.

Nowe zasady dotyczą wszystkich osób spoza strefy Schengen, które nie potrzebują wizy, by do niej wjechać. Dla pozostałych zasady się nie zmienią.

Podróżni z krajów trzecich, takich jak Stany Zjednoczone, Australia, Wielka Brytania i innych spoza strefy Schengen, by móc do niej wjechać od przyszłego roku będą musieli wypełniać wniosek. Chodzi o „Unijny system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż” - poza tym, że podróżny będzie musiał go wypełnić, za aplikowanie zapłaci 7 euro od osoby - czytamy na stronie internetowej Etiasvisa.com.

5 września 2018 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie ustanawiające europejski system informacji o podróży i zezwoleń na podróż (ETIAS). Ma on być podobny do amerykańskiego programu Visa Waiver i pozwolić na prowadzenie kontroli pasażerów z wyprzedzeniem, a w razie potrzeby odmawiać wjazdu do strefy Schengen obywatelom państw trzecich zwolnionym z obowiązku wizowego. Jak czytamy na stronie Rady, „pomoże poprawić bezpieczeństwo wewnętrzne, zapobiegać nielegalnej imigracji, chronić zdrowie publiczne i zmniejszyć opóźnienia na granicach, identyfikując osoby – przed ich przybyciem na granice zewnętrzne – które mogą stanowić zagrożenie w jednym z tych obszarów”.

Linie Lotnicze
IATA: Pasażerowie samolotów mają dość restrykcji. "I tak nic nie pomogły"
Nowe Trendy
Grecja osiągnęła turystyczny cel - 50 procent przychodów sprzed pandemii
Popularne Trendy
Zimowe podróże egzotyczne - Tajlandia wraca do gry, zaskakujące miejsce Jordanii
Nowe Trendy
Targi turystyczne TT Warsaw sprzedane. Przenoszą się do Nadarzyna
Nowe Trendy
Brytyjska branża turystyczna: Brakuje pracowników i zrównoważonej gospodarki