Raport. W turystyce rowerowej Polska musi gonić Holandię i Niemcy

Turystyka rowerowa cieszy się w Polsce coraz większą popularnością, ale nie zawsze idzie to w parze z poprawą jakości infrastruktury i usług – wynika z najnowszego raportu Polskiej Organizacji Turystycznej na temat turystyki rowerowej.

Publikacja: 13.11.2020 22:41

Raport. W turystyce rowerowej Polska musi gonić Holandię i Niemcy

Foto: Fot. Filip Frydrykiewcz

Polska Organizacja Turystyczna opublikowała raport „Turystyka rowerowa w Polsce”, w którym przedstawia opinie, doświadczenia i oczekiwania organizatorów wycieczek rowerowych i turystów. Wywiady, na podstawie których powstał raport, przeprowadziła we wrześniu na zlecenie POT-u firma ARC Rynek i Opinia. Dokument ma być uzupełnieniem poprzednich opracowań POT-u – „Analizy podaży turystyki rowerowej w 2019 roku” i jej aktualizacji na rok 2020.

Organizatorzy specjalizujący się w wycieczkach rowerowych podkreślają, że choć w Polsce powstaje wiele nowych tras, to wciąż nie są one dobrze oznakowane. Ich zdaniem brakuje również portalu dla rowerzystów, który gromadziłby informacje o wszystkich trasach rowerowych w Polsce i bazie noclegowej w ich pobliżu. Jako przykład dobrej witryny wskazali greenvelo.pl (Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo). Zwracali uwagę, że turyści, szczególnie ci z zagranicy, chcą jeździć po trasach oddzielonych od ruchu samochodowego.

Zdaniem organizatorów baza noclegowa nie spełnia wszystkich oczekiwań turystów rowerowych, na przykład nie jest wystarczająco komfortowa (polscy turyści chcą pokojów z łazienkami, a zagraniczni hoteli przynajmniej trzygwiazdkowych), brakuje też miejsc na jedną noc. Niektórzy mówili wręcz o niechęci branży hotelarskiej do zorganizowanych grup rowerowych.

CZYTAJ TEŻ: Zawir(us)owanaTurystyka. Dolny Śląsk: To miał być rok rowerów

Przedstawiciele biur skarżyli się również na małą dostępność usług transportowych. Współpraca z firmami transportowymi jest trudna, niewiele z nich oferuje przewóz rowerów lub wypożycza biurom turystycznym samochody. Niewiele firm transportowych chce współpracować z biurami podróży oferującymi wycieczki rowerowe, szczególnie z tymi małymi. Flota samochodowa jest często niedostosowana do przewozu rowerów – brakuje przyczep na rowery. Dodatkowo usługi transportowe są bardzo drogie, pochłaniają nawet ponad połowę kosztów organizowania wycieczki rowerowej.

Przewoźnicy kolejowi i autokarowi również nie są przyjaźnie nastawieni do rowerzystów. Autokary nie mają przyczep i bagażników rowerowych (powszechnych w Europie Zachodniej). Pociągi PKP niechętnie zabierają rowerzystów, rowery zajmują bowiem dużo miejsca. W opinii badanych jest zbyt mało składów z miejscami na rowery.

W Polsce niewiele jest też profesjonalnych wypożyczalni rowerowych ze sprzętem wysokiej jakości, który jest sprawny technicznie, dlatego klienci najczęściej zabierają w trasę własne rowery. To z kolei przysparza biurom dodatkowej pracy związanej z ich transportem.

Klienci oczekują natomiast od biur podróży różnorodnej oferty – wycieczek krótkich i długich, o różnych stopniach trudności, z noclegami w warunkach zarówno komfortowych (pokoje jedno- lub dwuosobowe, z łazienką i ciepłą wodą), jak i spartańskich (dla turystów, którzy chcą doświadczyć czegoś innego niż to, co mają na co dzień). Rowerzyści chcieliby zjeść w hotelu ciepłe śniadanie i czasem też obiadokolację, chętnie też poszliby na basen, do sauny czy salonu masażu w pobliżu hotelu.

ZOBACZ TAKŻE: Trzy najciekawsze trasy rowerowe w Polsce

Hotel musi mieć bezpieczne i zadaszone miejsce do przechowywania rowerów. Biuro podróży musi z kolei zorganizować transport rowerów na miejsce wycieczki i z powrotem do miejsca zamieszkania oraz przewóz bagażu podczas jazdy. Turyści pokonujący dłuższe trasy oczekują ponadto serwisu i przegląd rowerów.

Grupa rowerowa powinna być niezbyt zbyt liczna (najlepiej 8-12 osób) i jednolita pod względem kondycji fizycznej, umiejętności i wieku. Spotkania integracyjne przy ognisku czy grillu są mile widziane przez większość ankietowanych. Uczestnicy wycieczek chcieliby nie tylko jeździć na rowerze, ale też poznawać miejscowe atrakcje – muzea, zamki, rezerwaty przyrody. Część chciałaby łączyć jazdę na rowerze z innymi aktywnościami, na przykład spływami kajakowymi. Na wyprawę rowerową badani wybraliby się najchętniej w góry, nad morze, na Podlasie i Mazury.

W opinii turystów trasy i szlaki rowerowe w Polsce są coraz lepiej przygotowane, ale jeszcze nie tak dobre, jak na przykład w Holandii czy w Niemczech. Brakuje przede wszystkim dobrego oznakowania, zadaszeń i wiat, pod którymi można się schronić czy naprawić rower, toalet, miejsc noclegowych przy trasie i punktów gastronomicznych, gdzie można kupić ciepły posiłek. Poza tym szlaki nie tworzą większych sieci, część badanych ma wrażenie, że „kończą się gdzieś w lesie i nie ma dalszej możliwości podróżowania”.

Cały raport dostępny jest tutaj.

Polska Organizacja Turystyczna opublikowała raport „Turystyka rowerowa w Polsce”, w którym przedstawia opinie, doświadczenia i oczekiwania organizatorów wycieczek rowerowych i turystów. Wywiady, na podstawie których powstał raport, przeprowadziła we wrześniu na zlecenie POT-u firma ARC Rynek i Opinia. Dokument ma być uzupełnieniem poprzednich opracowań POT-u – „Analizy podaży turystyki rowerowej w 2019 roku” i jej aktualizacji na rok 2020.

Organizatorzy specjalizujący się w wycieczkach rowerowych podkreślają, że choć w Polsce powstaje wiele nowych tras, to wciąż nie są one dobrze oznakowane. Ich zdaniem brakuje również portalu dla rowerzystów, który gromadziłby informacje o wszystkich trasach rowerowych w Polsce i bazie noclegowej w ich pobliżu. Jako przykład dobrej witryny wskazali greenvelo.pl (Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo). Zwracali uwagę, że turyści, szczególnie ci z zagranicy, chcą jeździć po trasach oddzielonych od ruchu samochodowego.

Pozostało 80% artykułu
Popularne Trendy
Znamy nowy skład Rady Polskiej Organizacji Turystycznej. Dużo znanych polityków
Popularne Trendy
Milion turystów na Kubie. Kraj w kryzysie ratują głównie goście z Rosji
Popularne Trendy
Chorwacja: Przestawiamy turystykę na zrównoważone tory. Celem - wysoka jakość
Popularne Trendy
Konstelacje dobrych miejsc, czyli o turystyce zrównoważonej w Kujawsko-Pomorskiem
Popularne Trendy
Turyści w kwestiach klimatycznych są jak schizofrenicy