Polska Organizacja Turystyczna opublikowała raport „Turystyka rowerowa w Polsce”, w którym przedstawia opinie, doświadczenia i oczekiwania organizatorów wycieczek rowerowych i turystów. Wywiady, na podstawie których powstał raport, przeprowadziła we wrześniu na zlecenie POT-u firma ARC Rynek i Opinia. Dokument ma być uzupełnieniem poprzednich opracowań POT-u – „Analizy podaży turystyki rowerowej w 2019 roku” i jej aktualizacji na rok 2020.
Organizatorzy specjalizujący się w wycieczkach rowerowych podkreślają, że choć w Polsce powstaje wiele nowych tras, to wciąż nie są one dobrze oznakowane. Ich zdaniem brakuje również portalu dla rowerzystów, który gromadziłby informacje o wszystkich trasach rowerowych w Polsce i bazie noclegowej w ich pobliżu. Jako przykład dobrej witryny wskazali greenvelo.pl (Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo). Zwracali uwagę, że turyści, szczególnie ci z zagranicy, chcą jeździć po trasach oddzielonych od ruchu samochodowego.
Zdaniem organizatorów baza noclegowa nie spełnia wszystkich oczekiwań turystów rowerowych, na przykład nie jest wystarczająco komfortowa (polscy turyści chcą pokojów z łazienkami, a zagraniczni hoteli przynajmniej trzygwiazdkowych), brakuje też miejsc na jedną noc. Niektórzy mówili wręcz o niechęci branży hotelarskiej do zorganizowanych grup rowerowych.
CZYTAJ TEŻ: Zawir(us)owanaTurystyka. Dolny Śląsk: To miał być rok rowerów
Przedstawiciele biur skarżyli się również na małą dostępność usług transportowych. Współpraca z firmami transportowymi jest trudna, niewiele z nich oferuje przewóz rowerów lub wypożycza biurom turystycznym samochody. Niewiele firm transportowych chce współpracować z biurami podróży oferującymi wycieczki rowerowe, szczególnie z tymi małymi. Flota samochodowa jest często niedostosowana do przewozu rowerów – brakuje przyczep na rowery. Dodatkowo usługi transportowe są bardzo drogie, pochłaniają nawet ponad połowę kosztów organizowania wycieczki rowerowej.