Raport zatytułowany „Grecki przemysł turystyczny na nowo: odbicie po pandemii i megatrendy w podróżach” opracowany przez Alpha Bank analizuje przyszłość greckiego sektora turystycznego. Informacje w nim zawarte może wykorzystać w tworzeniu swojej polityki rząd, ale też mogą to być gminy. Jest to również drogowskaz dla przedsiębiorców - podaje grecki portal branży turystycznej Greek Travel Pages.

Czytaj więcej

Gwałtowny wzrost zainteresowania wakacjami w Grecji. Największy w Niemczech

Z opracowania wynika, że Grecja z powodzeniem konkuruje na arenie międzynarodowej w sferze turystyki, a sektor ten jest odporny na wyzwania gospodarcze. Analitycy zwracają jednak uwagę, że kraj jest mocno uzależniony od turystyki (około 20 procent PKB pochodzi z tego źródła – red.), co oznacza, że zewnętrzne czynniki obniżające popyt, mogą prowadzić do kryzysu.

Dlatego bank uważa, że pilnie należy przeprowadzić badania i analizy rynku, kierunków rozwoju i rodzaju produktów, bo to pomoże tworzyć politykę państwa w tej dziedzinie i wesprze przedsiębiorców. Badania powinny odnosić się zarówno do projektów poszczególnych marek jak i marki krajowej. Należy promować zmiany w segmencie hotelarskim, rekreacji i wypoczynku. A główne przesłanie strategii komunikacyjnej ma odzwierciedlać działania zgodne ze zrównoważonym rozwojem, odnoszącym się do kwestii społecznych, środowiskowych i kulturowych. Trzeba też podkreślać unikatowe cechy społeczności lokalnych.

Autorzy raportu zalecają, by środki z Funduszu Odbudowy przeznaczyć na niewykorzystane dotąd szanse. Turystyka powinna być traktowana jako narzędzie pozyskiwania dodatkowych przychodów, tworzenia miejsc pracy, zwłaszcza dla młodych i kobiet, oraz wspierania obszarów wiejskich.

Czytaj więcej

Grecja zabiega o dalekie rynki. Chce turystów z Australii i Ameryki Łacińskiej

Kolejna kwestia to rozwój produktów turystycznych zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju i rozwoju osobistego. Firmy z branży hotelarskiej, gastronomicznej i transportowej powinny dostosować swoje modele biznesowe do tego, by włączać w działania lokalną społeczność i wykorzystywać lokalne produkty i nimi umiejętnie zarządzać.