Karolina Gnusowska-Weiss na czele turystyki przyjazdowej w Polskiej Izbie Turystyki

Właścicielka biura podróży obsługującego turystów zagranicznych w Polsce, Karolina Gnusowska-Weiss, została prezeską oddziału turystyki przyjazdowej w Polskiej Izbie Turystyki.

Publikacja: 21.03.2024 17:43

Karolina Gnusowska-Weiss prowadzi własną firmę turystyczną 33 lata

Karolina Gnusowska-Weiss prowadzi własną firmę turystyczną 33 lata

Foto: Archiwum Karoliny Gnusowskiej-Weiss

Karolina Gnusowska-Weiss od 33 lat prowadzi biuro podróży Weiss Travel, nastawione głównie na pozyskiwanie klientów na rynku niemieckim. Od 23 lat  przewodniczy też oddziałowi PIT w Wielkopolsce, gdzie podczas ostatnich wyborów, kilka dni temu, uzyskała 100 procent głosów.

Podczas walnego zgromadzenia członków oddziału turystyki przyjazdowej PIT w środę została wybrana na jego przewodniczącą. Konkurowała z dotychczasowym prezesem tego oddziału, Dariuszem Wojtalem. Poparło ją 16 członków, podczas gdy na Wojtala głosowało 10 członków. Oddział liczy w sumie 33 członków, ale nie wszyscy wzięli udział w spotkaniu.

Do zarządu oddziału weszli jeszcze w randze wiceprezesów Anna Jędrocha (Symposium Cracoviense), Piotr Laskowski (UTC Touroperator, Kraków), Eugeniusz Ławreniuk (Junior, Białystok), Tadeusz Milik (Furnel Travel, Warszawa) i Leszek Ostaszewski (Travel Projekt).

- Zgodziłam się kandydować pod warunkiem, że będziemy wszyscy współpracować, że będziemy się łączyć, a nie dzielić - deklaruje Gnusowska-Weiss. - Liczę, że każdy się włączy w działalność na rzecz naszego środowiska, nie tylko będzie oczekiwać, że inni coś załatwią.

Jak mówi, segment turystyki przyjazdowej ma ciągle swoje problemy, nie odbudował się po kryzysie, jaki wywołała najpierw pandemia, a potem napaść Rosji na Ukrainę. Szczególnie chodzi o przyjazdy turystów zorganizowanych w grupy. Przyczyn jest kilka, ale najpoważniejsza to wizerunek Polski — z jednej strony turystom zagranicznym Polska jawi się jako kraj niebezpieczny, bo leżący zbyt blisko konfliktu zbrojnego. Z drugiej — Polsce brakuje wyrazistej marki. — Zagraniczni turyści ciągle nie wiedzą dlaczego mieliby tu przyjechać. My wiemy, że Polska jest piękna i ma mnóstwo atrakcji i do tego ma nowoczesną infrastrukturę, ale musimy to jeszcze zakomunikować potencjalnym gościom z zagranicy i ich przekonać. Nie jest to łatwe, choćby ze względu na konkurencję. Polska nie jest krajem pierwszego wyboru, musimy o uwagę turystów walczyć z bardziej oczywistymi kierunkami, jak Włochy, Francja czy nawet Czechy, a ostatnio nawet Albania — wyjaśnia.

- Dlatego pierwsza rzecz to promocja i budowanie wizerunku Polski. Teraz ta promocja jest za bardzo rozproszona. Co komu za granicą mówi hasło „Podlasie” lub „Wielkopolska”. Nasze hasło „Poland. More than you expected” (Polska więcej niż się spodziewasz, niż oczekujesz) jest bardzo dobre, ale przekaz musi być spójny.

Gnusowska-Weiss  wskazuje też słabości samej branży turystyki przyjazdowej. W tym kontekście wymienia brak współpracy ze sobą poszczególnych firm. - Jeśli ja mam kilku klientów i ktoś inny ma kilku klientów, to warto zewrzeć szeregi i zorganizować im wspólnie program zwiedzania Polski, bo dzięki temu nie stracimy klientów, a naszym kontrahentom z zagranicy pokażemy, że jesteśmy sprawni i przewidywalni, że można na nas polegać - wyjaśnia. - Do tego będę namawiała kolegów i koleżanki.

Inne bolączki branży, o rozwiązanie których chciałaby zabiegać, to szkolenia z cyfryzacji i z przygotowań do spełniania wymogów turystyki zrównoważonej. - W tej kwestii powinniśmy mieć wsparcie, dofinansowanie, Ministerstwa Sportu i Turystyki, bo te szkolenia są drogie, a przecież konieczne, bo coraz częściej jesteśmy pytani przez zagranicznych kontrahentów, czy spełniamy warunki zrównoważonej gospodarki - dodaje. 

Popularne Trendy
Przybywa turystów. Najbardziej korzystają kwatery prywatne, znikają agrotuyrystyki
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Popularne Trendy
Turystyczni blogerzy stają w szranki. „Odkrywamy niezwykłe polskie miejsca”
Popularne Trendy
Idealne wakacje Polaka? Plaża, all inclusive i animacje dla dzieci
Popularne Trendy
Polska zaprasza na rowery, kajaki i wędrówki. Nowa promocja w Niderlandach
Popularne Trendy
Hiszpania ma problem z pensjami w turystyce. Kobiety zostają w tyle