Turyści chcą chronić środowisko, ale nie za swoje pieniądze

Z jednej strony świadomi ekologicznie, z drugiej całkowicie niewierzący w zmiany klimatyczne – jeśli chodzi o stosunek do wyborów turystycznych podróżni są podzieleni na kilka grup, wynika z badania Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC). Większość przyznaje, że o środowisko trzeba dbać, ale rezerwując wyjazd, patrzy głównie na cenę.

Publikacja: 30.01.2025 10:09

Turyści chcą chronić środowisko, ale nie za swoje pieniądze

Foto: Adobe Stock

Światowa Rada Podróży i Turystyki zaprezentowała na madryckich targach turystycznych FITUR 2025 raport, który pokazuje stosunek podróżnych do ekologii. Okazuje się, że rozdźwięk między teorią w zakresie poszanowania środowiska a praktyką konsumencką jest bardzo duży.

Badanie, przeprowadzone przez YouGov na próbie ponad 10 tysięcy respondentów, podzieliło turystów na sześć segmentów, od bardzo świadomych ekologicznie aż po zupełnie niezaangażowanych „agnostyków zmian klimatycznych”. Każda grupa charakteryzuje się unikalnym podejściem do kwestii środowiskowych, ma swoje priorytety i bariery przy wybieraniu usług turystycznych.

Ekologia ważna, ale pieniądze ważniejsze

Z analizy jasno wynika, że priorytetem przy podejmowaniu decyzji są finanse – taką deklarację składa ponad 50 procent badanych w każdej z wyłonionych grup. 30 procent stawia z kolei na jakość. Zrównoważony rozwój ma albo bardzo duże, albo znikome znaczenie – w zależności od kategorii podróżnych wskaźnik ten waha się od 11 do 7 procent. Problemem jest mała świadomość konsumentów – ponad 10 procent twierdzi, że nie zetknęło się ze stosownymi komunikatami.

Czytaj więcej

Na rajskiej wyspie rośnie góra odpadów. „Są turyści, są śmieci”

- Podróżnym zależy na zrównoważonym rozwoju, ale przy zakupie koszty i jakość są najważniejsze – mówi Julia Simpson, prezes i dyrektor generalny WTTC. - Klienci oczekują, że firmy stworzą niedrogie opcje wyjazdów, które będą wpisywać się w ideę zrównoważonego rozwoju. Wiele firm należących do WTTC inspiruje zmiany, na przykład angażuje się w odbudowę raf koralowych czy zapobieganie marnowaniu żywności – dodaje i przypomina, że klienci angażują się w marki, które reprezentują istotne dla nich wartości.

Raport WTTC przedstawia siedem kluczowych rekomendacji, które pomogą branży turystycznej działać w zrównoważony sposób i przekonywać do tego klientów. Jedną z nich jest podkreślanie ekonomicznych i osobistych korzyści ze zrównoważonego podróżowania, kolejną zadbanie, by przyjazne dla środowiska opcje były łatwo i wygodnie dostępne, ale także wprowadzenie systemu nagród motywacyjnych, co miałoby zachęcić do większego zaangażowania.

Wiele firm turystycznych dba o środowisko

Raport podkreśla, że dostosowane działania marketingowe, które bezpośrednio odnoszą się do wartości i potrzeb poszczególnych konsumentów, znacznie zwiększają zaangażowanie klientów. Tworzenie ofert w sposób, który sprawia, że te zgodne ze zrównoważonym rozwojem stają się domyślnym wyborem, może ułatwić proces podejmowania decyzji i poprawić doświadczenia klientów.

Czytaj więcej

Słona woda w basenie w hotelu nad morzem? „To możliwe - mamy suszę”

Wiele firm aktywnie działa już na rzecz środowiska i informuje o tym klientów. Na przykład Intrepid Travel wyraźnie oznacza trasy podróży pod kątem ich oddziaływania i automatycznie kompensuje emisje. Iberostar wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby zmniejszyć marnowanie żywności, natomiast Hilton wyposażył ponad 1800 hoteli w punkty ładowania pojazdów elektrycznych, a prawie jedna trzecia jego obiektów w Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryki jest zasilana w całości energią odnawialną.

WTTC wzywa wszystkich liderów branży turystycznej do wykorzystania niniejszego raportu w celu zainspirowania innowacji i wytyczenia zrównoważonej ścieżki naprzód.

Światowa Rada Podróży i Turystyki zaprezentowała na madryckich targach turystycznych FITUR 2025 raport, który pokazuje stosunek podróżnych do ekologii. Okazuje się, że rozdźwięk między teorią w zakresie poszanowania środowiska a praktyką konsumencką jest bardzo duży.

Badanie, przeprowadzone przez YouGov na próbie ponad 10 tysięcy respondentów, podzieliło turystów na sześć segmentów, od bardzo świadomych ekologicznie aż po zupełnie niezaangażowanych „agnostyków zmian klimatycznych”. Każda grupa charakteryzuje się unikalnym podejściem do kwestii środowiskowych, ma swoje priorytety i bariery przy wybieraniu usług turystycznych.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Popularne Trendy
Światowy ruch turystyczny, jak przed pandemią. 1,4 miliarda ludzi w podróży
Popularne Trendy
Azja na celowniku światowych podróżników. Które miasta i kraje konkretnie?
Popularne Trendy
Rejs po Karaibach i przygoda z dinozaurami - branża turystyczna wspiera WOŚP
Popularne Trendy
Jest nowy lider turystyki w Afryce. Przegonił Egipt
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe