Światowa Rada Podróży i Turystyki zaprezentowała na madryckich targach turystycznych FITUR 2025 raport, który pokazuje stosunek podróżnych do ekologii. Okazuje się, że rozdźwięk między teorią w zakresie poszanowania środowiska a praktyką konsumencką jest bardzo duży.
Badanie, przeprowadzone przez YouGov na próbie ponad 10 tysięcy respondentów, podzieliło turystów na sześć segmentów, od bardzo świadomych ekologicznie aż po zupełnie niezaangażowanych „agnostyków zmian klimatycznych”. Każda grupa charakteryzuje się unikalnym podejściem do kwestii środowiskowych, ma swoje priorytety i bariery przy wybieraniu usług turystycznych.
Ekologia ważna, ale pieniądze ważniejsze
Z analizy jasno wynika, że priorytetem przy podejmowaniu decyzji są finanse – taką deklarację składa ponad 50 procent badanych w każdej z wyłonionych grup. 30 procent stawia z kolei na jakość. Zrównoważony rozwój ma albo bardzo duże, albo znikome znaczenie – w zależności od kategorii podróżnych wskaźnik ten waha się od 11 do 7 procent. Problemem jest mała świadomość konsumentów – ponad 10 procent twierdzi, że nie zetknęło się ze stosownymi komunikatami.
Czytaj więcej
Wysypisko śmieci na największej wyspie Tajlandii rozrasta się w alarmującym tempie. W tym roku Phuket będzie produkować dwa razy więcej odpadów niż jeszcze trzy lata temu.
- Podróżnym zależy na zrównoważonym rozwoju, ale przy zakupie koszty i jakość są najważniejsze – mówi Julia Simpson, prezes i dyrektor generalny WTTC. - Klienci oczekują, że firmy stworzą niedrogie opcje wyjazdów, które będą wpisywać się w ideę zrównoważonego rozwoju. Wiele firm należących do WTTC inspiruje zmiany, na przykład angażuje się w odbudowę raf koralowych czy zapobieganie marnowaniu żywności – dodaje i przypomina, że klienci angażują się w marki, które reprezentują istotne dla nich wartości.