Ekolodzy skarżą armatora statków wycieczkowych TUI Cruises. Powód - greenwashing

Niemieccy ekolodzy zarzucają armatorowi statków wycieczkowych TUI Cruises tak zwany greenwashing, czyli wybielanie się w kwestii dbania o środowisko naturalne.

Publikacja: 22.02.2024 00:47

Ekolodzy skarżą armatora statków wycieczkowych TUI Cruises. Powód - greenwashing

Foto: Bloomberg

Organizacja walcząca o czyste środowisko, Deutsche Umwelthilfe, oskarża TUI Cruises, że wcale nie prowadzi on działań na rzecz ochrony środowiska, jak o sobie pisze. Jego inicjatywy służą wybielaniu w oczach klientów i opinii publicznej. Mają sprawiać wrażenie, że firma robi coś dla klimatu, podczas gdy wcale o niego nie dba - pisze portal Reise vor-9.

Czytaj więcej

Kiedy najtaniej kupić rejs statkiem? Jest nowe narzędzie, „rewolucja w sprzedaży”

Powodem są deklaracje armatora, że do 2050 roku organizowane przez niego rejsy wycieczkowe będą neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. To, zdaniem Deutsche Umwelthilfe, cel nierealny. TUI jednak potwierdza, że zamierza spełnić obietnicę, nie widzi powodu do oskarżania go o greenwashing.

Sąd rozstrzygnie, czy armator kłamie

Sprawa trafiła do sądu w Hamburgu, a w pozwie organizacja podkreśla, że nie ma wystarczająco przekonujących argumentów za osiągnięciem celu zera netto [emitowania CO2. Jak mówi federalny dyrektor ds. ochrony środowiska, Jürgen Resch, TUI Cruises uzasadnia swoją zapowiedź wykorzystywaniem do napędzania statków ekologicznego metanolu, gazu płynnego i innych e-paliw. Tymczasem założenia mówiące o dostępności tych materiałów są nierealne. Obecnie nie są one produkowane komercyjnie, a ich złoża w wielkości zapowiadanej na 2035 roku na razie nie mają zapewnionego finansowania. Nawet gdyby te plany się ziściły, to ilość wyprodukowanych zasobów na całym świecie nie byłaby w stanie pokryć 2 procent obecnego zużycia paliw kopalnych wykorzystywanych w transporcie.

Organizacja tłumaczy dalej, że TUI bazuje na nierealnych założeniach, tymczasem przez swoją działalność zanieczyszcza środowisko i szkodzi klimatowi. Aby prowadzić kampanie reklamowe, trzeba mieć wiarygodne uzasadnienie, a o tym w wypadku TUI Cruises mowy być nie może.

Czytaj więcej

Odżyły rejsy morskie. Miliony turystów wybierają ten sposób wypoczywania

art39791271W komentarzu udzielonym portalowi Reise vor-9 TUI Cruises twierdzi, że wyznaczone cele są realne do spełnienia, co więcej, firma nie prowadzi żadnych kampanii reklamowych, a jedynie rzetelnie przedstawia, jakie działania podejmuje na rzecz ochrony klimatu. Armator dodaje, że już od 2030 roku zacznie realizować rejsy, które będą neutralne dla klimatu, a wszelkie daty i harmonogramy zostały opublikowane dopiero po weryfikacji przez organizacje międzynarodowe, w tym UN Global Compact i World Wide Fund for Nature. Firma zapowiada, że będzie bronić się przed zarzutami Deutsche Umwelthilfe.

Organizacja walcząca o czyste środowisko, Deutsche Umwelthilfe, oskarża TUI Cruises, że wcale nie prowadzi on działań na rzecz ochrony środowiska, jak o sobie pisze. Jego inicjatywy służą wybielaniu w oczach klientów i opinii publicznej. Mają sprawiać wrażenie, że firma robi coś dla klimatu, podczas gdy wcale o niego nie dba - pisze portal Reise vor-9.

Powodem są deklaracje armatora, że do 2050 roku organizowane przez niego rejsy wycieczkowe będą neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. To, zdaniem Deutsche Umwelthilfe, cel nierealny. TUI jednak potwierdza, że zamierza spełnić obietnicę, nie widzi powodu do oskarżania go o greenwashing.

Promy i Statki
"Tanio, wygodnie i można dużo zobaczyć" - rejsy morskie biją na świecie rekordy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Promy i Statki
Kiedy najtaniej kupić rejs statkiem? Jest nowe narzędzie, „rewolucja w sprzedaży”
Promy i Statki
Odżyły rejsy morskie. Miliony turystów wybierają ten sposób wypoczywania
Promy i Statki
Pasażerowie statków wycieczkowych zapłacą za zwiedzanie Lizbony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Promy i Statki
Statki wycieczkowe omijają Izrael. Płyną na Cypr, do Grecji i do Turcji