Polacy nie wierzą w wakacje

Fot. Aleksander Kramarz

Co dziesiąty Polak odwołał już letnie wakacje, a co trzeci jeszcze czeka na rozwój sytuacji. 58 procent w ogóle nie zaplanowało wypoczynku letniego, jednak trudno będzie ich przekonać do skorzystania z usług biur podróży – pokazuje badanie opinii publicznej przeprowadzone przez agencję Nielsen.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Nielsena w 18 krajach Europy, mieszkańcy kontynentu są przekonani, że epidemia COVID-19 będzie wpływać na warunki życia i zachowania przez następny rok.
Jakie zmiany zostaną na dłużej? – Praca zdalna i przebywanie w domu staną się bardziej powszechne. Kluczowy będzie stały i ciągły dostęp do internetu. Zwiększy się odsetek zakupów spożywczych online, dlatego ważne będzie zapewnienie oferty zachęcającej do pozostania w sieci. Konsumenci będą oczekiwać produktów, które ułatwią codzienne funkcjonowanie w domu, w tym samodzielne przygotowanie posiłków z gotowych składników – mówi dyrektor badań konsumenckich w Nielsen Connect w Polsce Beata Kaczorek.
Powszechne jest przekonanie, że dzisiejsza sytuacja potrwa długo – 60 procent Polaków, podobnie jak Francuzów, Hiszpanów i Portugalczyków, uważa, że koronawirus będzie kształtował rzeczywistość w Europie w ciągu najbliższych 4-12 miesięcy. Co ciekawe – według Nielsena – wobec sytuacji we własnym kraju Polacy są tu bardziej optymistyczni i większość spodziewa się utrudnień jedynie jeszcze przez pół roku. 31 procent Niemców, 26 procent przepytanych mieszkańców Holandii i 21 procent Brytyjczyków jest pesymistami i uważa, że problemy potrwają dłużej.
Koronawirus zmusił ludzi do gwałtownej zmiany planów wakacyjnych. 62 procent Polaków uważa zagraniczne podróże wypoczynkowe w drugiej połowie 2020 roku za mało prawdopodobne, jak deklarują, raczej spędzą wolny czas w Polsce. Ci, którzy już wcześniej zaplanowali wyjazdy, zamierzali zostać w Polsce (39 proc.) lub wybrać się do Grecji (15 proc.), Hiszpanii (10 proc.) i Niemiec lub Włoch (po 9 procent). Co dziesiąty Polak odwołał już swoje letnie wakacje, a co trzeci czeka na rozwój sytuacji przed podjęciem ostatecznej decyzji. Jak zauważa Nielsen, 58 procent Polaków nie zaplanowało jeszcze swych wakacji, jednak trudno będzie ich teraz przekonać do skorzystania z usług biur podróży.
Konieczność zostania w ostatnich tygodniach w domu i ograniczenia aktywności oznaczało ogromną nowość dla Europejczyków, dla których jedzenie w mieście było wpisane w kulturę. Według Nielsena największą zmianę zamknięcie restauracji wymusiło na mieszkańcach Turcji, Włoch, Portugalii i Hiszpanii. 80 procent Turków i 74 procent Włochów je więcej w domu, w wypadku Rosjan jest to tylko 29 procent.
W obliczu kryzysu spada też chęć do wydawania pieniędzy na zamawianie posiłków do domu, konsumenci raczej zaczęli więcej gotować, co potwierdziło 54 procent Polaków. Koronawirus wymusił też falę porządków. 50 procent Polaków przyznało, że częściej sprząta dom, 39 procent, że łazienkę, a 84 procent zadeklarowało, że częściej myje ręce.
Badanie „Wpływ COVID – 19 na zachowania konsumentów” przeprowadzono na 18 europejskich rynkach metodą panelu online w drugiej połowie marca 2020 r.

Mogą Ci się również spodobać

Rzecznik rządu: Bon turystyczny jeszcze poprawiany

Rzecznik rządu Piotr Müller w porannej rozmowie w Radiu Plus przyznał, że rząd pracuje ...

Grecja zapowiada kolejny wzrost w turystyce

Liczba turystów odwiedzających Grecję w tym roku zwiększy się jednocyfrowo, a przychody urosną dwucyfrowo ...

Nowa trasa Ryanaira z Poznania

Irlandzka tania linia lotnicza od kwietnia do października latać będzie ze stolicy Wielkopolski do ...

Lublinowi przybędzie hotel ibis Styles

Otwarcie obiektu przy alei Solidarności 7 nieopodal Starego Miasta planowane jest na październik. Inspiracją ...

Szefowie TUI kupują akcje firmy

Prawie po milion euro wydali na akcje Grupy TUI jej prezes Friedrich Joussen i ...

W biurach podróży ceny nie chcą spadać

Mimo rozpoczęcia wakacji i wejścia w okres wyprzedaży (last minute) ceny wycieczek w biurach ...