Polacy nie wierzą w wakacje

Fot. Aleksander Kramarz

Co dziesiąty Polak odwołał już letnie wakacje, a co trzeci jeszcze czeka na rozwój sytuacji. 58 procent w ogóle nie zaplanowało wypoczynku letniego, jednak trudno będzie ich przekonać do skorzystania z usług biur podróży – pokazuje badanie opinii publicznej przeprowadzone przez agencję Nielsen.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Nielsena w 18 krajach Europy, mieszkańcy kontynentu są przekonani, że epidemia COVID-19 będzie wpływać na warunki życia i zachowania przez następny rok.
Jakie zmiany zostaną na dłużej? – Praca zdalna i przebywanie w domu staną się bardziej powszechne. Kluczowy będzie stały i ciągły dostęp do internetu. Zwiększy się odsetek zakupów spożywczych online, dlatego ważne będzie zapewnienie oferty zachęcającej do pozostania w sieci. Konsumenci będą oczekiwać produktów, które ułatwią codzienne funkcjonowanie w domu, w tym samodzielne przygotowanie posiłków z gotowych składników – mówi dyrektor badań konsumenckich w Nielsen Connect w Polsce Beata Kaczorek.
Powszechne jest przekonanie, że dzisiejsza sytuacja potrwa długo – 60 procent Polaków, podobnie jak Francuzów, Hiszpanów i Portugalczyków, uważa, że koronawirus będzie kształtował rzeczywistość w Europie w ciągu najbliższych 4-12 miesięcy. Co ciekawe – według Nielsena – wobec sytuacji we własnym kraju Polacy są tu bardziej optymistyczni i większość spodziewa się utrudnień jedynie jeszcze przez pół roku. 31 procent Niemców, 26 procent przepytanych mieszkańców Holandii i 21 procent Brytyjczyków jest pesymistami i uważa, że problemy potrwają dłużej.
Koronawirus zmusił ludzi do gwałtownej zmiany planów wakacyjnych. 62 procent Polaków uważa zagraniczne podróże wypoczynkowe w drugiej połowie 2020 roku za mało prawdopodobne, jak deklarują, raczej spędzą wolny czas w Polsce. Ci, którzy już wcześniej zaplanowali wyjazdy, zamierzali zostać w Polsce (39 proc.) lub wybrać się do Grecji (15 proc.), Hiszpanii (10 proc.) i Niemiec lub Włoch (po 9 procent). Co dziesiąty Polak odwołał już swoje letnie wakacje, a co trzeci czeka na rozwój sytuacji przed podjęciem ostatecznej decyzji. Jak zauważa Nielsen, 58 procent Polaków nie zaplanowało jeszcze swych wakacji, jednak trudno będzie ich teraz przekonać do skorzystania z usług biur podróży.
Konieczność zostania w ostatnich tygodniach w domu i ograniczenia aktywności oznaczało ogromną nowość dla Europejczyków, dla których jedzenie w mieście było wpisane w kulturę. Według Nielsena największą zmianę zamknięcie restauracji wymusiło na mieszkańcach Turcji, Włoch, Portugalii i Hiszpanii. 80 procent Turków i 74 procent Włochów je więcej w domu, w wypadku Rosjan jest to tylko 29 procent.
W obliczu kryzysu spada też chęć do wydawania pieniędzy na zamawianie posiłków do domu, konsumenci raczej zaczęli więcej gotować, co potwierdziło 54 procent Polaków. Koronawirus wymusił też falę porządków. 50 procent Polaków przyznało, że częściej sprząta dom, 39 procent, że łazienkę, a 84 procent zadeklarowało, że częściej myje ręce.
Badanie „Wpływ COVID – 19 na zachowania konsumentów” przeprowadzono na 18 europejskich rynkach metodą panelu online w drugiej połowie marca 2020 r.

Mogą Ci się również spodobać

Dłuższy „Piotruś Pan” popłynie do Szwecji

Prom klasy premium „Peter Pan” („Piotruś Pan”) z floty TT-Line został wydłużony w stoczni ...

Rowerkiem po ścieżkach Gorzowa

Do końca 2018 roku Gorzów Wielkopolski wybuduje lub wyremontuje 7,5 kilometra ścieżek rowerowych. Miasto ...

Samolot uderzony przez ptaka ma prawo się spóźnić

Opóźnienie samolotu wywołane zderzeniem z ptakiem nie jest podstawą do wypłacenia odszkodowania pasażerom – ...

W hoteli wi-fi ważniejsze od jedzenia

Czyste pokoje, dostęp do internetu i cisza decydują o tym, że pobyt w hotelu ...

W biurach podróży: Tunezja wraca do gry

W biurach podróży powoli daje się odczuć zmiana warty. Kończy się sezon na bliskie ...

Turyści, w tym polscy, opuszczają Gambię

Turyści, w tym klienci biura podróży Rainbow, opuszczają Gambię. Powodem jest napięta sytuacja, grożąca ...