Warszawska turystyka szuka zawodowego prezesa

Dziesięć osób wystartowało w konkursie na stanowiska prezesa i wiceprezesa Warszawskiej Organizacji Turystycznej. Organizacja zmienia model zarządzania – ze społecznego na zawodowy

Publikacja: 28.03.2018 11:47

Warszawska turystyka szuka zawodowego prezesa

Foto: Warszawska Organizacja Turystyczna

– Konkurs jest następstwem wprowadzanych w organizacji zmian – tłumaczy Katarzyna Włodek-Makos, przewodnicząca społecznej rady programowej WOT. – Przyjęliśmy nowy statut i będziemy wprowadzać zawodowy zarząd, aby zracjonalizować kierowanie stowarzyszeniem. Do tej pory mieliśmy społeczny zarząd, w którym działaliśmy pro bono, ale przy tak dużej organizacji i liczbie spraw trzeba było zrobić krok do przodu. Na ostatnim walnym zgromadzeniu powołaliśmy więc 9-osobową społeczną radę programową, która będzie organem kontrolnym, a ja zostałam wybrana na jej przewodniczącą. Trzech członków rady reprezentuje miasto Warszawę, pozostali są przedstawicielami branży turystycznej – dodaje. Wcześniej Katarzyna Włodek-Makos pełniła funkcję prezesa społecznego zarządu WOT.

Nowy podział ról

– Zmiany mają przede wszystkim usprawnić działanie organizacji i zwiększyć reprezentację różnych sektorów lokalnej turystyki w radzie programowej. Jej głównym zadaniem jest wytyczanie średnio- i długodystansowych kierunków rozwoju i celów organizacji – tłumaczy Katarzyna Włodek-Mikos. – Zawodowy zarząd ma mieć większe niż dotychczas kompetencje i wpływ na decyzje organizacji. Natomiast Rada będzie mogła skupić się na projektowaniu długofalowych rozwiązań. Realizuje coraz więcej złożonych projektów, których czas realizacji czasem nie pozwala, by skutecznie zajmować się nim mógł zarząd wolontariacki – dodaje. Jak wyjaśnia, zmiany wprowadzono, wzorując się na organizacjach turystycznych Gdańska i Poznania.

Założenia WOT pozostają jednak bez zmian. Priorytetem organizacji pozostają więc: rozwój lokalnej branży turystycznej i konferencyjnej, pozyskiwanie ważnych wydarzeń kongresowych dla miasta, gromadzenie i dzielenie się wiedzą o lokalnym rynku i rozwijanie branżowej współpracy.

Nowe projekty

WOT zapowiada, że w 2018 roku poprowadzi kilka nowych projektów branżowych. Wśród nich znajdzie się przygotowanie ofert w ramach serii Warsaw City Tours, projekt „What’s up in Warsaw” i program „Warszawa kulturalna” (a w jego ramach projekt „Odwiedź Muzeum po pracy”). Przewidziany jest również udział w wybranych targach zagranicznych i krajowych i koordynowanie programu „Warszawa kulinarna”.

– Ten ostatni jest szczególnie interesujący, ponieważ w stolicy bardzo dynamicznie rozwija się tzw. scena gastronomiczna, która zdobywa nie tylko coraz większe uznanie światowych krytyków kulinarnych, ale też turystów zagranicznych – wyjaśnia Katarzyna Włodek-Makos. –

W ramach programu powstanie przewodnik po najciekawszych punktach warszawskiej gastronomii, który pokaże różnorodność warszawskich kulinariów, zarówno pod względem ceny i rodzajów kuchni, jak również geografii miasta. – Album, który ukaże się pod koniec maja 2018 roku, będzie elegancką publikacją, wykorzystywaną przez miasto do promocji w najlepszych hotelach, na targach i podczas wizyt gości – zapowiada Katarzyna Włodek-Makos.

Nie tylko Rotary

Największym z ubiegłorocznych przedsięwzięć był start w konkursie o organizację dorocznej konwencji międzynarodowej organizacji Rotary International. Jest ona stowarzyszeniem przedsiębiorców i ludzi różnych zawodów z całego świata, które „świadczy pomoc humanitarną, promuje wysokie normy etyczne w każdym zawodzie i pomaga budować dobrą wolę i pokój na świecie”.

– Znaleźliśmy się na liście pięciu finałowych kandydatów, jednak ostatecznie nie zdołaliśmy wygrać – mówi Katarzyna Włodek-Makos i dodaje – Gdyby nam się udało, do Warszawy zjechałoby 30-50 tysięcy uczestników. Tajemnicą poliszynela jest jednak zasada niewybierania miasta, które po raz pierwszy ubiega się o realizację tej imprezy. Stąd plany, aby w przyszłości podjąć ponowną próbę. Obecnie w ponad 200 krajach działa 1,2 miliona rotarian zrzeszonych w ponad 32 tysiącach klubów – opisuje.

W 2017 roku Warszawskiej Organizacji Turystycznej udało się jednak zdobyć dwa ważne wydarzenia branżowe o dużym potencjale promocyjnym dla miasta. Pierwszym z nich jest Global Events Congress 2018, który odbędzie się od 10 do 13 lipca 2018 roku. Drugim, odbywające się od 16 do 19 sierpnia 2018 roku warsztaty Global DMC Partners Connection.

Coraz więcej imprez

Jak opisuje Katarzyna Włodek-Makos, sukcesem WOT jest też wzrost liczby pozyskiwanych dla stolicy wydarzeń. W 2014 roku było ich 18, w 2015 – 25, w 2016 – 32, a w zeszłym roku – 43. Proporcjonalnie do rosnącej liczby konferencji, zwiększała się też liczba noclegów zarezerwowanych dla ich uczestników. Cztery lata temu ich wartość sięgnęła prawie 4 milionów złotych, trzy lata temu – ponad 6,2 miliona złotych, w 2016 roku – niecałe 8,5 miliona złotych, a przed rokiem – 11,1 miliona złotych.

– Wartości te są jedynymi danymi finansowymi, które w miarę precyzyjnie można oszacować, jednak należy pamiętać, że wydatki organizatorów i uczestników na noclegi są jedynie częścią kosztów ponoszonych w miejscu realizacji wydarzenia, w związku z czym faktyczny zastrzyk ekonomiczny pozyskanych do Warszawy przez Warsaw Convention Bureau jest o wiele większy – przypomina Katarzyna Włodek-Makos.

Jak opisuje, w 2017 roku WOT zorganizowała też 37 wizyt  studyjnych dla 265 przedstawicieli zagranicznej branży spotkań i wypoczynku.

Warszawska Organizacja Turystyczna jest stowarzyszeniem o charakterze publiczno-prywatnym, mającym za zadanie współpracę i integrację środowiska turystycznego. Na stałe zatrudnia osiem osób, w tym prezesa, dyrektora biura, dyrektora działu Warsaw Convention Bureau i pięciu specjalistów marketingu. Do większych projektów zatrudniani są dodatkowi ludzie. Roczny budżet WOT wynosi nieco ponad milion złotych. Największą składkę – w wysokości 950 tysięcy złotych – wnosi Miasto Stołeczne Warszawa. Organizacja liczy obecnie ponad 70 członków.

– Konkurs jest następstwem wprowadzanych w organizacji zmian – tłumaczy Katarzyna Włodek-Makos, przewodnicząca społecznej rady programowej WOT. – Przyjęliśmy nowy statut i będziemy wprowadzać zawodowy zarząd, aby zracjonalizować kierowanie stowarzyszeniem. Do tej pory mieliśmy społeczny zarząd, w którym działaliśmy pro bono, ale przy tak dużej organizacji i liczbie spraw trzeba było zrobić krok do przodu. Na ostatnim walnym zgromadzeniu powołaliśmy więc 9-osobową społeczną radę programową, która będzie organem kontrolnym, a ja zostałam wybrana na jej przewodniczącą. Trzech członków rady reprezentuje miasto Warszawę, pozostali są przedstawicielami branży turystycznej – dodaje. Wcześniej Katarzyna Włodek-Makos pełniła funkcję prezesa społecznego zarządu WOT.

Pozostało 86% artykułu
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty