Deutsche Bahn wjadą na polskie drogi

Jeszcze w maju Bruksela ma wydać zgodę na zakup firmy Veolii przez niemieckie koleje. Tym samym wejdą one na nasz rynek przewozów autobusowych

Publikacja: 10.05.2013 09:42

Deutsche Bahn wjadą na polskie drogi

Foto: Materiały Promocyjne

Wartość transakcji to 200 mln euro. Po jej sfinalizowaniu Deutsche Bahn stanie się właścicielem trzeciego co do wielkości pasażerskiego przewoźnika autobusowego w Polsce i przejmie tym samym 3 procent udziałów w naszym rynku samochodowego przewozu osób.

DB kupuje konkurencję

Jak wynika z informacji „Rz", strony spodziewają się, że pozytywna decyzja Komisji Europejskiej dotycząca transakcji zapadnie w najbliższych dniach.

Wystawiona na sprzedaż Veolia Transdev realizuje przewozy nie tylko w Polsce, ale m.in. w Czechach i na Słowacji. Tylko w tych trzech krajach tabor Veolii, obecnej prawie w całej Europie Zachodniej, to około 2,7 tysięcy autobusów. To rynki naszych południowych sąsiadów mają być głównym celem akwizycji DB.

Veolia w Polsce w ciągu roku w komunikacji miejskiej i dalekobieżnej obsługuje ok. 40 mln podróżnych. Ma 759 autobusów i zatrudnia 1392ludzi . – Mamy około 3 procent rynku, a w Polsce zainwestowaliśmy w sumie około 170 mln złotych – mówi rzeczniczka Veolia Transdev Polska Anna Wojtasiewicz.

To już kolejne w ciągu ostatnich lat przejęcie przez DB niemieckiego przewoźnika.  W 2010 roku spółka kupiła brytyjską Arrivę, która jest obecna na europejskich torach i drogach, a w Polsce realizuje kolejowe przewozy pasażerskie w województwie kujawsko-pomorskim. Wartość transakcji wyniosła 2,4 mld złotych.

Rewolucji nie będzie

Eksperci i uczestnicy rynku nie spodziewają się rewolucji na polskim rynku. – Pieniądze są na drogach, bo transport autobusowy odbiera klientów przewoźnikom kolejowym. Deutsche Bahn już dawno odchodzi od swojego głównego biznesu, jakim jest transport kolejowy. Zakup Veolii to kolejny tego przykład – mówi Adrian Furgalski, ekspert do spraw transportu. – Ze zmianami na polskim rynku trzeba się liczyć, ale będą one kosmetyczne – dodaje. Tam gdzie DB realizuje już połączenia przez swoje spółki, nie będzie uruchamiać nowych połączeń konkurencyjnych, a część kursów autobusowych realizowanych na trasach lokalnych będzie wykorzystywać do dowożenia pasażerów do stacji kolejowych.

– Przejęcie Veolii przez DB nie powinno zmienić układu sił na polskim rynku transportu autobusowego – mówi Eugeniusz Szymonik, prezes spółki Mobilis. –  Jesteśmy największym przewoźnikiem na polskim rynku z około 5- procentowym udziałem w nim, na drugim miejscu znajduje się PolskiBus, a na trzecim Veolia – wyjaśnia Szymonik. Prezes Mobilis Polska, firmy, która w ostatnich latach na przejęcia i inwestycje wydała ok. 500 mln złotych liczy, że DB przejmuje Veolię dla jej części kolejowej, która jest dobrze rozwinięta na innych rynkach europejskich.

Izraelski Mobilis i francuska Veolia w ciągu ostatnich kilku lat kupowały najbardziej atrakcyjne dla ich działalności PKS-y sprzedawane przez Skarb Państwa. Mobilis kupił PKS-y na Mazowszu, a Veolia przejęła ok. 20 działających na terenie całej Polski. Firmy rywalizowały też między sobą o mazurskie spółki transportowe, ale Veolia zrezygnowała z zamiaru ich przejęcia.

Szybka ekspansja niemieckich kolei

Deutsche Bahn chce kupić wschodnią dywizję Veolii, która realizuje przewozy autobusowe w Polsce, Czechach, Serbii, Chorwacji, Słowenii i na Słowacji. Po jej przejęciu będzie mieć otwartą drogę do stania się największym operatorem transportu publicznego w Europie. Spółki w tych sześciu krajach zatrudniają ponad 6 tys. osób i dysponują flotą ponad 3,3 tys. pojazdów. Największe spółki  działają w Czechach i w Polsce. Ta za naszą południową granicą zatrudnia 2,6 tys. osób i dysponuje flotą ponad 1,5 tys. pojazdów. W Polsce zatrudnienie wynosi ok. 1,6 tys. osób, a tabor to ok. 800 maszyn.

Należąca od trzech lat do DB Arriva działa w 12 europejskich państwach i dotychczas rywalizowała z Veolią m.in. na Słowacji czy w Czechach. Obecna jest również  na Węgrzech, a w Polsce realizuje pasażerskie przewozy kolejowe.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek