Sprzedaż wycieczek w biurach podróży idzie ciągle słabo, co widać choćby po wynikach systemu MerlinX (publikowanych przez Polski Związek Organizatorów Turystyki) i tak pozostanie także w tym tygodniu, ze względu na długi weekend majowy – uważa prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej i tym stwierdzeniem otwiera cotygodniowe podsumowanie sytuacji w turystyce wyjazdowej.
Pesymizm, czyli optymizm
Chociaż przedłużający się okres słabej sprzedaży może napawać niektórych obawą, bo nie widać optymizmu wywołanego zbliżaniem się wypłat wynikających z tzw. piątki Kaczyńskiego, to jednak na razie nie ma powodów do większego niepokoju – uspokaja dalej autor. Wprawdzie najnowsze sondaże przynoszą wyraźne pogorszenie się nastrojów społecznych, ale głównie w grupie ludzi w wieku 20-39 lat, a więc tych (często są to rodzice), których dotknęła duża niepewność wywołana strajkiem nauczycieli. „To ta sama grupa, której nastroje zdecydowanie najsilniej poprawiły się w marcu zapewne na skutek ogłoszonych nowych programów społecznych (...) co oznacza, że w dużym stopniu nastąpił reset poprzedniej poprawy optymizmu" - pociesza autor.
Zarazem podaje, że „jeszcze bardziej spadły w tych samych grupach opinie dotyczące przyszłej sytuacji materialnej, czyli decydujące o skłonnościach do zakupu wycieczek w średnim terminie (czerwiec-sierpień)", ale za to „w innych grupach, zwłaszcza 50+ poziom nastrojów okazał się dużo bardziej stabilny".
Wniosek z badań może być taki – kończy ten wątek - że zakończenie strajku nauczycieli powinno znacząco poprawić społeczne nastroje, co jeśli nastąpi, będzie widoczne po 6 maja, gdy „ustąpią zakłócenia wywołane nietypowym w tym roku okresem świąteczno-majówkowym, a u rodziców zniknie widmo przedłużenia roku szkolnego dla uczącej się młodzieży".
Tymczasem prezes Traveldaty czeka na wyniki sprzedaży wyjazdów w pierwszym kwartale, jakie może podać wkrótce Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Jego zdaniem, „gdyby pierwszy kwartał w czarterach okazał się powtórzeniem sytuacji sprzed roku (zerowy wzrost), to po połączeniu go z czwartym kwartałem 2018 roku, z uwzględnieniem już opublikowanych korekt, powinniśmy otrzymać łączny wzrost w granicach 3 procent". A jeśli do tego dodać efekt netto wcześniejszego startu sprzedaży lata (mniej więcej o miesiąc), który jest zawarty w danych z trzeciego kwartału 2018 roku, może to być nawet 3-3,5 procent na koniec marca. Przy czym w samych imprezach lotniczych – generalnie 7,5 procent, a na lato 5,5 - 6 procent.