Lotnicza strategia na kryzys

Na spowolnienie światowej gospodarki linie lotnicze zareagowały inną strategią, niż w szczycie kryzysu 2008 – 2009. Nie tną na siłę połączeń i rzadziej odstawiają samoloty. Zamiast tego robią, co mogą, by zachęcić pasażerów do latania

Publikacja: 07.04.2012 10:04

Lotnicza strategia na kryzys

Foto: Bloomberg

Dwa tygodnie temu Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA)  skorygowało swoją  grudniową prognozę w dół – zyski światowych linii lotniczych mają wynieść łącznie 3 mld dolarów, o 500 mln dolarów mniej niż zakładano cztery miesiące temu.

Kryzys w Europie okazał się głębszy, ceny paliw wzrosły bardziej, niż się spodziewano - baryłka ropy kosztuje ponad 120 dolarów wobec grudniowych prognoz na poziomie 99 dol. Doprowadziło to do sytuacji, że wydatki przewoźników na paliwa wynoszą 34 proc. wszystkich kosztów operacyjnych.

Linie lotnicze kupią w tym roku łącznie paliwo za 213 mld dol. Przy tym sytuacja w krajach Bliskiego Wschodu nadal jest napięta, więc nie ma co liczyć, że ropa szybko stanieje. Zazwyczaj jest tak, że wyniki przewoźników na świecie są ściśle związane z wynikami gospodarczymi. Z danych historycznych wynika, że kiedy globalny PKB kurczy się o 2 proc., światowe lotnictwo przynosi straty.

Nie jest jednak aż tak źle, jak IATA prognozowała w swoim pesymistycznym scenariuszu. Europa wprawdzie zawiodła, ale wyraźnie poprawiła się sytuacja w USA, przestały spadać przewozy towarowe. Linie wymieniają samoloty na bardziej nowoczesne, chociaż niektórzy przewoźnicy odkładają odebranie zamówionych maszyn. Jednocześnie IATA zakłada, że popyt na podróże lotnicze wzrośnie w tym roku o 4,2 proc., to jest o 0,2 proc. więcej niż w grudniowej  prognozie.

Jest to wyraźnie efekt wysiłków przewoźników, którzy dwoją się i troją, aby zachęcić do latania. Tajlandzkie linie Thai Airways na trasie Kopenhaga-Phuket/Bangkok przesadzają pasażerów klasy biznes do luksusowej pierwszej, bez żadnych dodatkowych opłat. Inne azjatyckie linie, robiących zakupy na pokładzie szczodrze obdarowują, a borykający się z kłopotami Austrian Airlines pamięta o urodzinach często latających pasażerów i wysyła im oprócz życzeń także voucher pokrywający część kosztów zakupu biletu na kolejną podróż.

Nawet nasz LOT, oprócz przyznawania potrójnych mil nagrodowych na niektórych przelotach, zwiększył limity bagażu podręcznego i tzw. resjestrowanego, nadawanego do przewozu (czytaj: "LOT dodaje pasażerom kilogramów").

Dwa tygodnie temu Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA)  skorygowało swoją  grudniową prognozę w dół – zyski światowych linii lotniczych mają wynieść łącznie 3 mld dolarów, o 500 mln dolarów mniej niż zakładano cztery miesiące temu.

Kryzys w Europie okazał się głębszy, ceny paliw wzrosły bardziej, niż się spodziewano - baryłka ropy kosztuje ponad 120 dolarów wobec grudniowych prognoz na poziomie 99 dol. Doprowadziło to do sytuacji, że wydatki przewoźników na paliwa wynoszą 34 proc. wszystkich kosztów operacyjnych.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje