Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Aktualizacja: 28.01.2019 09:02 Publikacja: 28.01.2019 09:02
Kolej linowa na Kasprowy Wierch
Foto: Adam Brzoza
Historia PKL liczy ponad 80 lat. Zaczęło się od projektu kolei linowej na Kasprowy Wierch. Inicjatorem tego przedsięwzięcia był inż. Aleksander Bobkowski, ówczesny wiceminister komunikacji i działacz narciarski. W 1935 r. powołano do życia spółkę Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane – Kasprowy Wierch. W tym samym roku ruszyła budowa.
Do realizacji planu zaangażowano około tysiąca ludzi. Materiały w najwyższe partie gór musiano wnosić ręcznie, a w okresie zimowym doskwierały dotkliwe mrozy. Mimo tych trudności budowę ukończono w zaledwie 227 dni. Pierwszy wagon na szczyt Kasprowego Wierchu wjechał 15 marca 1936 roku.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Pierwsze sale nowego, oczekiwanego od lat flagowego muzeum Egiptu, zostały udostępnione zwiedzającym. Na razie t...
„Człowiek to najlepszy firewall” – to hasło tegorocznej konferencji Akademii cyberPEKAO – wydarzenia edukacyjnego zorganizowanego przez Bank Pekao S.A. Spotkanie było poświęcone jednemu z najważniejszych współczesnych wyzwań: jak budować odporność na cyberzagrożenia?
Dolina Sanu i Wisły zwykle kojarzy się ze spływami kajakowymi, wypadami rowerowymi wzdłuż rzek i klasycznymi atr...
Od października lotnisko Chopina zyska nowe połączenie do Maroka. Pasażerowie będą mogli polecieć bezpośrednio d...
Rozbudowa szybkich sieci ładowania jest szczególnie ważna dla wzrostu sprzedaży samochodów ciężarowych, bez których trudno myśleć o dekarbonizacji – ocenia Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.
Wierzyciele bezskutecznie szukają majątku jednej z najbogatszych do niedawna Polek. I stawiają jej coraz poważni...
Dziś wszystkie technologie, które będą pomagały przemysłowi w prognozowaniu i optymalizowaniu zużycia energii, są już dostępne. Redukcja strat i przestojów czy zwiększanie elastyczności systemu nigdy nie były prostsze – mówi Anna Nowak-Jaworska, prezeska Schneider Electric Polska.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas