Choć ostatni raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki ze sprzedaży wycieczek w biurach podróży przyniósł informację o ponad 30-procentowym jej wzroście w porównaniu z poprzednim tygodniem to jednak i tak była ona mniejsza niż rok wcześniej. W wypadku imprez lotniczych roczna dynamika spadła o 5,4 procent – wyjaśnia prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej rozpoczynając kolejne cotygodniowe podsumowanie wydarzeń w turystyce wyjazdowej.
I przedstawia wykres bazujący na danych z raportów PZOT pokazujący dynamikę sprzedaży w ujęciu dwuletnim, które uważa za wiarygodniejsze niż tylko w ujęciu rocznym. „W obecnej sytuacji dynamika sprzedaży w ujęciu dwuletnim wyniosła 11,8 procent, podczas gdy przed tygodniem było to zaledwie 2,0 procent, a przed dwoma tygodniami mieliśmy do czynienia ze spadkiem o 2,1 procent" – opisuje sytuację.
Jak wyjaśnia ekspert, sprzedaż ostatnich trzech tygodni pozostawała na poziomie znacząco niższym niż przed rokiem (pomimo prawdopodobnie i tak zaniżonej bazy), ale wcześniejsza jej dynamika, która odnosi się tu do sprzedaży skumulowanej do 39 tygodnia roku (<39) przedstawiała się zdecydowanie korzystniej. „Trzeba jednak pamiętać, że część z niej była dokonywana w okresach, gdy baza dla porównań rocznych była jeszcze zerowa (sezon sprzedażowy lata wystartował tego roku wcześniej), a część dotyczy wyjazdów w sezonie zimowym, które są sprzedawane przez wielu organizatorów już od wczesnych miesięcy wiosennych, przy czym dynamika ich rezerwacji kształtowała się według różnych danych na ogół pomyślnie".
Nowy sezon – ceny w górę, sprzedaż w dół
Na razie wygląda na to – pisze Betlej opierając się na statystykach sieci Wakacje.pl - że nienajlepsza passa organizatorów ulega przedłużaniu. Już druga część minionego sezonu przebiegała pod znakiem bardzo niskich cen, niejednokrotnie na poziomie istotnie poniżej kosztów. Teraz ceny są wprawdzie lepsze, ale wycieczki się nie sprzedają tak, jak by sobie życzyli touroperatorzy.