Trasa rowerowa wzdłuż Bałtyku to część unijnego projektu EuroVelo, zakładającego stworzenie sieci dwunastu wysokiej jakości międzynarodowych tras rowerowych o łącznej długości ponad 60 tysięcy kilometrów, z czego przez Polskę będą biec odcinki pięciu z nich (m.in. Szlak Bursztynowy R-9 i Szlak Rowerowy wokół Bałtyku – R-10).
Dotychczas zbudowano 22 tys. km trasy. Oddano m.in. do użytku, jako pierwszy kompletny, szlak nr 12 - rowerową Obwodnicę Morza Północnego o długości 5932 km, przebiegającą przez: Belgię, Holandię, Wielką Brytanię, Danię, Szwecję, Norwegię i Niemcy.
Szlaki - wyznaczane i budowane według jednolitych kryteriów technicznych - mają sprzyjać rozwojowi turystyki rowerowej na kontynencie. Budowane są w oparciu o sieć istniejących lokalnych ścieżek i dróg, łącząc je w jeden system. Sieć ma połączyć duże miasta i atrakcyjne tereny turystyczne wszystkich krajów Europy. Autorem projektu jest Europejska Federacja Cyklistów, a patronat nad nim objęła Komisja Europejska.
Trasa rowerowa wokół Bałtyku to szlak R-10 o łącznej długości 7,9 tysiąca kilometrów. Połączy on najważniejsze nadbałtyckie miasta: Gdańsk, Kaliningrad, Kłajpedę, Rygę, Tallinn, Sankt Petersburg, Helsinki, Vaasa, Oulu, Sundsvall, Sztokholm, Ystad, Malmö, Kopenhagę, Odense i Rostock. Polski odcinek szlaku będzie przebiegać przez województwa zachodniopomorskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie.
Na jego trasie znajdą się m.in. Świnoujście, Międzyzdroje, Kołobrzeg, Mielno, Darłowo, Ustka, Łeba, Władysławowo, Gdynia, Sopot, Gdańsk, Elbląg, Frombork i Braniewo. Polska część szlaku jest już częściowo gotowa (m.in. w okolicach Kołobrzegu), a kolejne odcinki są w budowie lub planach.