Europejski szlak rowerowy dookoła Bałtyku

Nadmorskie regiony krajów nadbałtyckich, w tym z Polski, wybudują trasę rowerową wzdłuż Morza Bałtyckiego. Będzie ona miała 7,9 tysiąca kilometrów długości. Część jest już gotowa

Publikacja: 08.01.2018 11:07

Europejski szlak rowerowy dookoła Bałtyku

Foto: Fotorzepa, Jakub Dobrzyński

Trasa rowerowa wzdłuż Bałtyku to część unijnego projektu EuroVelo, zakładającego stworzenie sieci dwunastu wysokiej jakości międzynarodowych tras rowerowych o łącznej długości ponad 60 tysięcy kilometrów, z czego przez Polskę będą biec odcinki pięciu z nich (m.in. Szlak Bursztynowy R-9 i Szlak Rowerowy wokół Bałtyku – R-10).

Dotychczas zbudowano 22 tys. km trasy. Oddano m.in. do użytku, jako pierwszy kompletny, szlak nr 12 - rowerową Obwodnicę Morza Północnego o długości 5932 km, przebiegającą przez: Belgię, Holandię, Wielką Brytanię, Danię, Szwecję, Norwegię i Niemcy.

Szlaki - wyznaczane i budowane według jednolitych kryteriów technicznych - mają sprzyjać rozwojowi turystyki rowerowej na kontynencie. Budowane są w oparciu o sieć istniejących lokalnych ścieżek i dróg, łącząc je w jeden system. Sieć ma połączyć duże miasta i atrakcyjne tereny turystyczne wszystkich krajów Europy. Autorem projektu jest Europejska Federacja Cyklistów, a patronat nad nim objęła Komisja Europejska.

Trasa rowerowa wokół Bałtyku to szlak R-10 o łącznej długości 7,9 tysiąca kilometrów. Połączy on najważniejsze nadbałtyckie miasta: Gdańsk, Kaliningrad, Kłajpedę, Rygę, Tallinn, Sankt Petersburg, Helsinki, Vaasa, Oulu, Sundsvall, Sztokholm, Ystad, Malmö, Kopenhagę, Odense i Rostock. Polski odcinek szlaku będzie przebiegać przez województwa zachodniopomorskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie.

Na jego trasie znajdą się m.in. Świnoujście, Międzyzdroje, Kołobrzeg, Mielno, Darłowo, Ustka, Łeba, Władysławowo, Gdynia, Sopot, Gdańsk, Elbląg, Frombork i Braniewo. Polska część szlaku jest już częściowo gotowa (m.in. w okolicach Kołobrzegu), a kolejne odcinki są w budowie lub planach.

Teraz jego tworzenie powinno przyspieszyć. Wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak podpisał właśnie, w imieniu instytucji zarządzającej unijnym programem Interreg Południowy Bałtyk 2014 - 2020, projekt porozumienia z regionem stołecznym Brukseli. W programie Południowy Bałtyk uczestniczą instytucje z nadmorskich regionów Niemiec, Danii, Szwecji, Litwy i Polski.

Porozumienie z Brukselą wynika z tego, że główną siedzibę ma tam Europejska Federacja Cyklistów. Dzięki porozumieniu federacja będzie mogła sięgnąć po środki na ten cel z unijnego programu Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020.

Projekt, oprócz opracowania dokumentacji i prac budowlanych, obejmie m.in. stworzenie bazy atrakcji turystycznych oraz produktów i usług rowerowych oferowanych na trasie. Powstaną także punkty informacji turystycznej. Uczestniczący w projekcie partnerzy opracują razem strategię zrównoważonego rozwoju szlaku i będą wspólnie promować trasę.

- Bogate doświadczenie partnera projektu – Europejskiej Federacji Cyklistów – będzie szczególnie przydatne przy działaniach promujących i rozwijających Trasę Rowerową Morza Bałtyckiego – powiedział wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.

Europejska Federacja Cyklistów jest organizacją non-profit, zrzeszającą 78 członków w 42 krajach i będącą właścicielem marki EuroVelo. W projekcie zapewni metodologię i szkolenia niezbędne do wytyczenia Trasy Rowerowej Morza Bałtyckiego. Stworzy również międzynarodową stronę internetową trasy i będzie promować trasę na poziomie europejskim.

Trasa rowerowa wzdłuż Bałtyku to część unijnego projektu EuroVelo, zakładającego stworzenie sieci dwunastu wysokiej jakości międzynarodowych tras rowerowych o łącznej długości ponad 60 tysięcy kilometrów, z czego przez Polskę będą biec odcinki pięciu z nich (m.in. Szlak Bursztynowy R-9 i Szlak Rowerowy wokół Bałtyku – R-10).

Dotychczas zbudowano 22 tys. km trasy. Oddano m.in. do użytku, jako pierwszy kompletny, szlak nr 12 - rowerową Obwodnicę Morza Północnego o długości 5932 km, przebiegającą przez: Belgię, Holandię, Wielką Brytanię, Danię, Szwecję, Norwegię i Niemcy.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek