Raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki za pierwszy pełny tydzień czerwca przyniósł wiadomość, że liczba sprzedanych w biurach podróży wycieczek lotniczych była mniejsza niż przed rokiem o 1,1 procent ("W biurach podróży przedwakacyjne przeceny"). Była to druga ujemna dynamika wzrostu od początku kwietnia, który zainicjował słabszą dynamikę sprzedaży w zorganizowanej turystyce wyjazdowej – taką uwagą prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej rozpoczyna analizę minionego tygodnia.
W efekcie skumulowany wzrost (liczony od początku first minute) spadł z 22,3 do 21,2 procent - dodaje.
Całkiem możliwe jednak – pisze Betlej - że dynamika w systemie MerlinX, z którego PZOT czerpie dane, jest słabsza od rzeczywistej. Na to zdaje się wyraźnie wskazywać również podany w ostatnim raporcie stosunkowo niewysoki wzrost liczby wyjazdów zrealizowanych w maju (18,6 procent), podczas gdy dane podawane za ten miesiąc przez niektóre lotniska wskazują na dynamikę około dwukrotnie większą. Ponieważ majowe rezerwacje w prawie jednej trzeciej dotyczą imprez realizowanych właśnie w maju, to nawet przy założeniu braku rozbieżności w pozostałych miesiącach, majowa dynamika w systemie MerlinX może być zaniżona o ponad 6 procent, co oznacza, że średnio mogła wynieść 18 - 19 procent, czyli więcej niż 12,6 procent wyliczonych za ten okres przez PZOT – wyjaśnia ekspert.
Jak podaje dalej, z raportu pośrednio wynika osłabianie pozycji Turcji i Grecji i dobra sprzedaż Egiptu i Bułgarii. Nadal nieco zaskakują nieproporcjonalnie niskie ceny wycieczek do Hurghady. Może to być przedsmak tego, co może się wydarzyć na większej liczbie kierunków w przyszłym sezonie, gdy podaż ofert wystawionych do sprzedaży przez zachęconych dobrą koniunkturą i perspektywą łatwych zarobków biur podróży zbyt mocno przewyższy popyt.
Odwrotnie niż w wypadku Egiptu – ciągnie dalej Betlej - podaż imprez do Turcji na razie nie wyprzedza popytu, co sprawia, że obecnie w zdecydowanie korzystnej sytuacji są ci polscy organizatorzy, którzy w dużym stopniu postawili w tym roku na wyjazdy do tego kraju. Turcja na razie sprzedaje się całkiem dobrze i to przy średnich cenach o 6 -7 procent wyższych niż przed rokiem. Najprawdopodobniej oznacza to dla organizatorów spore marże, jako że w innych ważnych dla tureckiej turystyki krajach (np. w Niemczech) sprzedaje się ona na razie słabo. Może to powodować większą skłonność tureckich hotelarzy do obniżania cen.