7 modowych porad dla kobiet podróżujących biznesowo

Na konferencję, szkolenie, do siedziby głównej… Podróże biznesowe zdarzają się coraz częściej. Szacuje się, że w ciągu roku w firmie średniej wielkości od 20 do 30 pracowników wyjeżdża służbowo. O czym powinna pamiętać kobieta sukcesu, wybierając się w taką podróż? Przedstawiamy 7 modowych porad dla pań w delegacji.

Aktualizacja: 02.08.2016 11:28 Publikacja: 01.08.2016 00:01

7 modowych porad dla kobiet podróżujących biznesowo

Jak cię widzą, tak cię piszą – mówi znane polskie przysłowie. Badania psychologiczne i neurologiczne dowodzą, że ludzki mózg ocenia drugą osobę po upływie mniej niż sekundy. Dotyczy to głównie wrażeń negatywnych. Na początku ocenie podlega wygląd, chwilę później ton głosu i gestykulacja. Dopiero po upływie kilkudziesięciu sekund rolę zaczyna grać to, co dana osoba mówi. To dlatego w otoczeniu biznesowym kładzie się nacisk nie tylko na kompetencje, ale również na wygląd. Gdy przychodzi do reprezentowania firmy na zewnątrz, staje się on jeszcze ważniejszy. Wizerunek pracownika wpływa na ocenę przedsiębiorstwa, w imieniu którego występuje. By ocena była celująca, warto trzymać się siedmiu porad przygotowanych przez profesjonalnych fashionistów.

Polskie marki

W podróży biznesowej opłaca się być ambasadorem polskich marek. Dlaczego? Polskie ubrania nie są znane globalnie, a ich jakość jest wzorcowa. Będą dobrze świadczyć o każdej kobiecie sukcesu, która postanowi wystąpić w nich na spotkaniu biznesowym. Wysokogatunkowe, świetnie skrojone sukienki i żakiety made in Poland można znaleźć np. na balladine.com, gdzie prezentowane są między innymi takie rodzime marki jak Bialcon, Modesta, Vito Vergelis czy Patrizia Aryton. – Nasz sklep internetowy powstał z pasji do tego, co polskie, rodzime, z czego powinniśmy być dumni. Za granicę zawsze jeżdżę w polskich ubraniach. Uwielbiam, gdy pytają mnie, co mam na sobie, a ja mogę odpowiedzieć, że dobrą polską markę – mówi Aleksandra Jusis, prezes zarządu Balladine.

Strój na podróż

Przygotowując się do drogi, trzeba pamiętać nie tylko o tym, co powinno znaleźć się w walizce, ale też o tym, co założyć na samą podróż. Przy czym ważniejszy od środka transportu jest czas. Im więcej godzin trzeba spędzić w aucie, samolocie czy pociągu, tym wygodniej należy się ubrać. – Najlepiej przygotować osobny strój na podróż. Jechać lub lecieć w zupełnie innym secie ubrań, niż ten przewidziany na spotkanie biznesowe. A jeśli prosto z lotniska jedziesz do biura, rozważ ubranie przejściowe, np. sweter, a marynarkę trzymaj w pokrowcu aż do wyjścia z samolotu – radzi Jarosław Łęski, stylista z salonu Balladine przy ulicy Świętokrzyskiej. W dłuższą podróż bez obaw można ruszyć w dżinsach. Przydadzą się też podczas spotkania po pracy, codziennych sprawunków czy wieczornego spaceru. Najlepiej zdecydować się na prosty krój, który będzie wyglądał dobrze z butami na obcasie, płaskimi, a nawet sportowymi.

Nie dla korporacyjnego looku

Jessica Paster, stylistka gwiazdy Hollywood Emily Blunt, radzi by unikać korporacyjnego looku – klasyczna koszula plus prosty garnitur. W branży modowej taka stylizacja będzie poczytana jako faux pas. Usprawiedliwieniem może być jedynie sztywny dress code. W biznesie lepiej wyróżniać się zorientowaniem w trendach, niż niknąć w tłumie. Jeśli podstawowe ubrania – spodnie, żakiet, spódnica – są jednolite i gładkie, można bez obaw zdecydować się na bluzki lub koszule we wzory. Urozmaicą look. Inspiracje można czerpać z aktualnych kolekcji topowych domów mody. I tak w sezonie letnim pasy promowane są przez takie nazwiska jak Stella McCartney, Tommy Hilfiger czy Jonathan Saunders. Jesienią można zainspirować się pokazami Valentino i wybrać, co prawda jednolitą koszulę, ale z efektowną falbaną, żabotem czy kokardą.

Przemyślany dobór ubrań

Problemem podczas wyjazdów służbowych może być ograniczona przestrzeń walizki. Co zrobić, by zminimalizować liczbę zabieranych ze sobą ubrań? – Weź takie rzeczy, które wzajemnie do siebie pasują, a mimo to można z nich stworzyć kilka różnych stylizacji. Praktycznym zestawem będzie taki złożony z 4 gór (koszule i bluzki), 3 dołów, 1 sukienki, 2 marynarek – podpowiada Alexandra Jimenez, fashionistka i założycielka bloga Travel Fashion Girl. Kluczem w doborze ubrań może być ich wspólny styl i zbliżona kolorystyka, np. wszystkie rzeczy można określić, używając czterech kolorów – czarny, biały, szary, niebieski.

Wśród nich powinna znaleźć się koszula z długim rękawem. Najlepiej, by była w jasnym, ale nie białym kolorze – będzie łatwiej pozbyć się ewentualnych zabrudzeń. Założona do małej czarnej bez rękawka, zmieni ją w sukienkę biurową. Można ją też założyć do dżinsów na wieczorne wyjście. Drugim must have w walizce jest wspominana czarna sukienka maksymalnie za kolano, minimalnie przed kolano. Można w niej iść do biura, a z odpowiednimi dodatkami nawet na uroczysty bankiet. Opcją może być też bluzka z baskinką i dopasowana do niej spódnica ołówkowa. Góra sprawdzi się również w zestawieniu ze spodniami.

Odpowiednie materiały

 W podróży i na spotkaniu biznesowym nie można sobie pozwolić ani na nadmierne pocenie się, ani na drżące z zimna ręce. Dlatego garderobę na wyjazd trzeba dobrać zgodnie z warunkami atmosferycznymi panującymi w miejscu docelowym. Jeśli jest ciepło, odpowiednim materiałem będzie bawełna lub wiskoza. Naturalne materiały są przewiewne i nie potęgują skutków pocenia się. Można zdecydować się też na małą domieszkę włókien syntetycznych, które zmniejszą ryzyko zagnieceń. Podróżując jesienią, zimą i wczesną wiosną warto mieć ze sobą cieplejsze rzeczy – obowiązkowo modny płaszcz np. z wełny alpaki. To nie tylko gwarancja ciepła i miękkości, ale też prestiżu i elegancji.

Buty, torebki, walizka

Buty – wystarczą 3 pary: eleganckie szpilki lub buty na wysokim obcasie, płaskie baleriny (jeśli trzeba będzie chodzić w nich dłużej, przydadzą się też podpiętki), wygodne botki (dobre zarówno do spódnicy, jak i do spodni-rurek). Kolor butów zależy od innych ubrań. Aczkolwiek szpilki w kolorze nude lub czarnym będą pasowały prawie do każdego biznesowego looku. Torebka – średnia lub duża (by zabrać do biura niezbędne rzeczy) i elegancka kopertówka (zwłaszcza jeśli w planach jest uroczysty bankiet lub kolacja biznesowa).

Dopełnieniem profesjonalnego wizerunku w podróży jest walizka. Najlepiej z tworzywa – wytrzymała i łatwa do utrzymania w czystości, w jasnym kolorze, by wyróżniała się na lotniskowej taśmie. Pomocna będzie teleskopowa rączka i zwrotne kółka. Jeśli wyjazd jest dłuższy i trzeba ze sobą zabrać nie tylko bagaż podręczny, ale i główny, warto zadbać o to, by obie walizki wyglądały równie dobrze – najlepiej by były z tej samej linii, a przynajmniej w tym samym stylu.

Dobre pierwsze wrażenie

By odnieść sukces podczas negocjacji, należy zadbać o dobre pierwsze wrażenie. Od tego jak pracownik pokaże się szefom, współpracownikom, kontrahentom, partnerom biznesowym, może zależeć więcej niż przyszłość jego projektu. Wygląd zewnętrzny ma ogromny wpływ na percepcję danej osoby. Podświadomie łączy się go z wiarygodnością, a nawet inteligencją. Udowodniono to serią eksperymentów, których wyniki zaprezentowano na konferencji Society for Personality and Social Psychology w Austin. Dlatego na pierwsze spotkanie trzeba przygotować się tak, by wyglądać nieskazitelnie. Nie można wystąpić w pogniecionej marynarce, w spodniach z wyciśniętymi kolanami czy w zbyt krótkiej spódnicy. Strój powinien dodawać pewności siebie. Bo uścisk dłoni musi byś silny, kontakt wzrokowy odważny, a uśmiech przekonywujący.

Jak cię widzą, tak cię piszą – mówi znane polskie przysłowie. Badania psychologiczne i neurologiczne dowodzą, że ludzki mózg ocenia drugą osobę po upływie mniej niż sekundy. Dotyczy to głównie wrażeń negatywnych. Na początku ocenie podlega wygląd, chwilę później ton głosu i gestykulacja. Dopiero po upływie kilkudziesięciu sekund rolę zaczyna grać to, co dana osoba mówi. To dlatego w otoczeniu biznesowym kładzie się nacisk nie tylko na kompetencje, ale również na wygląd. Gdy przychodzi do reprezentowania firmy na zewnątrz, staje się on jeszcze ważniejszy. Wizerunek pracownika wpływa na ocenę przedsiębiorstwa, w imieniu którego występuje. By ocena była celująca, warto trzymać się siedmiu porad przygotowanych przez profesjonalnych fashionistów.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał