Betlej: Biura podróży skutecznie walczą o zysk

Wyższe ceny wycieczek i lepsze ceny paliwa oraz walut powodują, że biurom podróży zostaje w kieszeni więcej pieniędzy niż rok temu. Na razie nadwyżkę można szacować na 10 – 13 milionów złotych – wylicza ekspert

Publikacja: 18.06.2019 07:35

Betlej: Biura podróży skutecznie walczą o zysk

Foto: AFP

Pierwszy tydzień czerwca przyniósł osłabienie rocznej dynamiki sprzedaży wycieczek. Spadła ona poniżej zera i według naszych szacunków wyniosła około minus 2 procent – tym niekorzystnym komunikatem dla branży rozpoczyna kolejny tygodniowy materiał prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. Tym samym – kontynuuje opis sytuacji na rynku wyjazdów zorganizowanych - skumulowana dynamika spadła i obecnie wynosi około 6,5 procent, a jeśli patrzeć tylko na sezon letni, to 4,6 procent.

Chociaż należy pamiętać – dodaje autor - że przed rokiem był to tydzień zaraz po święcie Bożego Ciała (31 maja 2018 r.) i był trochę lepszy. W konsekwencji baza sprzed roku była wyższa, co w tegorocznym pierwszym tygodniu czerwca utrudniło osiągnięcie dobrego wyniku.

Słońce, polityka, niewiedza...

Sprzedaż w ostatnich dwóch tygodniach wzrosła średnio zaledwie o jeden procent, rok do roku. To niewiele – konkluduje ekspert. I, jak tłumaczy, przyczyny słabego zainteresowania kupowaniem wyjazdów można upatrywać w trzech warunkach: bardzo dobrej pogodzie, dużych emocjach w polityce i niewiedzy Polaków, że ich kraj bardzo dobrze rozwija się gospodarczo (z badań Kantar Public z maja wynika, że ponad jedna trzecia respondentów mających jakieś zdanie w tej sprawie uważa, że gospodarka jest w stanie recesji).

„Opinie na temat gospodarki są o tyle ważne, że stanowią bazę do rozważań [Polaków] na temat przyszłej sytuacji ich gospodarstwa domowego, a te z kolei wyznaczają poziom skłonności do zakupów usług dalszej potrzeby, którymi w naszym kraju nadal jeszcze są zagraniczne wycieczki" - pisze Betlej.

Marże w last minute

Prezes Traveldaty wraca w dalszej części swego materiału do znanych już z jego wcześniejszych wystąpień uwag na temat stanu wiedzy branży turystycznej o „sytuacji biznesowej otoczenia". Skupia się jednak nie tyle na otoczeniu , ile na powtórzeniu krytyki odnośnie do raportów Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, jako zawierających mylące dane, głównie te o wielkości sprzedaży ofert biur podróży. Jak przypomina Betlej, pokazał to z całą ostrością (bolesną dla tych, którzy w nie uwierzyli i na tej podstawie podejmowali biznesowe decyzje) rok 2018 – raporty PZOT, tworzone na podstawie danych z systemu rezerwacyjnego MerlinX, zaniżyły wtedy niemal dwukrotnie wzrost sprzedaży, liczony rok do roku.

Betlej przechodzi teraz do oceny bieżącej marż w turystyce zorganizowanej. Chociaż sprzedaż wyjazdów w biurach podróży nie rośnie zbyt dynamicznie w odniesieniu do roku poprzedniego, to przynajmniej optymistycznie zapowiadają się wyniki finansowe firm. „Kluczowe znaczenie mają tu marże w końcowym okresie przedsprzedaży, jako że jej największa intensywność ma miejsce w okresie krótszym niż dwa miesiące przed wylotem, a mniej więcej połowa realizowana jest w okresie ostatnich pięciu tygodni przed terminem wyjazdu. Na szczęście (dla organizatorów) sytuacja była w ostatnim czasie i jest również obecnie zdecydowanie lepsza niż w ubiegłym sezonie. Dotyczy to zwłaszcza imprez z wylotami w maju, czerwcu, a ostatnio w lipcu i sierpniu" - pisze.

I ilustruje skalę wzrostu cen dla wycieczek z wylotami w pierwszym tygodniu lipca wykresem.

Widać na nim przyspieszający roczny wzrost cen imprez. „Należy też brać pod uwagę, że roczna dodatnia zmiana średnich cen w dwóch ostatnich tygodniach przed wylotem może osiągnąć poziom zbliżony do plus 500 złotych".

Autopromocja
TURYSTYKA.RP.PL

Poszerzaj swoje horyzonty. Sprawdź najlepsze źródło branżowej wiedzy

CZYTAJ WIĘCEJ

Na korzyść touroperatorów działa też ostatnia obniżka cen paliwa lotniczego i wzmocnienie złotówki względem dolara i euro.

Biorąc od uwagę – pisze Betlej - sprzedaż wycieczek z wylotami w drugiej połowie czerwca i następnych miesiącach, a zwłaszcza w lipcu i sierpniu, w których w ostatnim tygodniu roczne wzrosty cen wyniosły 357 i 123 złote można szacować, że branża uzyskała wynik netto w granicach 10-13 milionów złotych lepszy niż w tym samym tygodniu w ubiegłym sezonie.

123 złote więcej

Porównanie cen wylotów w szczycie sezonu letniego (5 – 11 sierpnia) – zmienia teraz temat autor - zebranych 13 czerwca z cenami zebranymi 6 czerwca doprowadziło Andrzeja Betleja do wniosku, że w minionym tygodniu średnia cena wzrosła o 5 złotych (poprzednio dwukrotnie spadła o 13 złotych). Przy czym największe zniżki odnotowano w wypadku wycieczek na Lanzarote – o 144 złote, na Korfu – o 108 złotych i na Dżerbę - o 44 złote. Największe zwyżki średnich cen wycieczek wystąpiły natomiast w odniesieniu do wakacji na Półwyspie Chalcydyckim – o 100 złotych, na Malcie – o 91 i na Cyprze – o 81 złotych.

Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu obrazuje mapa, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na zamieszczonym poniżej wykresie.

Przed rokiem i dwoma laty ceny o tej porze spadały, obecnie zaś wyraźnego trendu w takim kierunku nie ma. Obniżanie cen staje się w nadchodzących tygodniach dość mało prawdopodobne wraz ze zbliżaniem się do terminu wylotu. Dzieje się tak pod wpływem tegorocznej sytuacji, gdyż ceny imprezy sprzedawane w okresie tzw. last minute są wysokie, a zwłaszcza bardzo wyraźnie przewyższają ceny ubiegłoroczne – wyjaśnia autor.

W minionym tygodniu wzrosły średnie ceny wycieczek do Bułgarii i Turcji (o 19 i 12 złotych), nieduże zaś spadki odnotowały ceny wycieczek do Egiptu, Grecji i na Wyspy Kanaryjskie – odpowiednio o 9, 11 i 20 złotych.

Porównanie średnich cen w okresie rocznym dostarczyło informacji, że tegoroczna średnia cena wakacji w szczycie sezonu jest większa o 123 złote. To drugi pod względem wielkości roczny wzrost cen w tym sezonie (w tygodniach wcześniejszych ceny przewyższały ubiegłoroczne o 80, 87, 102, 95, 93, 77, 92, 145, 85, 89 i 105 złotych).

Jednocześnie – pisze ekspert – o 10.3 procent spadła cena paliwa, licząc rok do roku, a złoty umocnił się do obcych walut o 0,5 procent. Dało to razem spadek kosztów organizatorów wyjazdów o 35 - 25 złotych.

Najbardziej rosły ceny wycieczek do Egiptu (o 227 złotych), Grecji (o 186 złotych) i Turcji (o 153 złote). Szybko rosła też skala zwyżek cen wycieczek do Bułgarii, które były już o 114 złotych droższe niż przed rokiem.

Jeśli chodzi o spadki cen, to najmocniej ten ruch widać było w odniesieniu do wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie – średnia obniżka wyniosła 51 złotych. W ostatnich tygodniach zdecydowanie korzystniejsze niż przed rokiem stały się dla organizatorów ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie sprzedawanych w ofertach last minute – opisuje sytuację Betlej.

Jeśli chodzi o mniej masowe kierunki, to tu zdecydowanie największe zwyżki cen w ujęciu rocznym Traveldata odnotowała w wypadku Cypru – o 588 złotych. Mniejsza ich skala wystąpiła w Albanii, Maroku i w Portugalii – o 283, 163 i 123 złote.

„Ponieważ dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia zbliżamy się do okresu last minute (do wylotów pozostało około 7 tygodni), warto się przyjrzeć wzrostom cen na poszczególnych kierunkach w okresie od połowy października (dane z 15 października 2018 roku) do 13 czerwca tego roku, czyli w okresie ostatnich 29 tygodni.

Nadal największe zwyżki cen występują w wypadku cen wakacji w regionach odwiedzanych nie tak masowo, jak Malta, Cypr i Portugalia.

Wzrost cen podróży z biurem do najpopularniejszych krajów był mniej okazały, a ich rozrzut stosunkowo nieduży. Największe zwyżki w tej grupie wystąpiły w szybko ostatnio drożejącej Bułgarii (17 procent) i na kierunkach tureckich i greckich – o 16,5 i 15,6 procent. Mniejszy wzrost wystąpił w nieco taniejącym w ostatnim czasie Egipcie - 13,1 procent, a także Wyspach Kanaryjskich – o 12,4 procent.

Średni wzrost cen rok do roku dla prezentowanych kierunków wyniósł 499 złotych, co odpowiada 15,7 procent, a jego przeliczenie daje roczne tempo wzrostu w skali roku o 25 procent – opisuje Betlej.

Sun and Fun przecenił najmocniej

Porównanie średnich cen przez Traveldatę pokazało, że w minionym tygodniu najbardziej potaniały wyjazdy z biurem Sun & Fun – o prawie 80 złotych. Na kolejnych miejscach znalazły się Neckermann Polska z obniżką o 40 złotych i TUI Poland z ceną mniejszą o 20 złotych (w tym ostatnim średnia cena tych samych hoteli, które były obecne w ofercie przed rokiem wzrosła o 68 złotych).

Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od 20 złotych (Coral Travel) do 260 złotych - wylicza Betlej.

W liczbie najtańszych wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 24 kierunków i w trzech kategoriach hoteli, pierwszy utrzymał się TUI Poland z liczbą 37 ofert. Wyprzedził Corala Travel (24 oferty) i Rainbowa (19). Przewagę w hotelach trzygwiazdkowych miał oferty Rainbowa, Corala i TUI, w hotelach czterogwiazdkowych TUI, a hotelach pięciogwiazdkowych Itaki i TUI.

Najtańsze wycieczki do Egiptu oferował Coral Travel (6 ofert), do Grecji Rainbow (9), Coral (8) i TUI (6), na Wyspy Kanaryjskie TUI(9) i Itaka (5), do Turcji Coral (6), do Tunezji Coral, TUI i Sun & Fun (po 3 oferty), a w Bułgarii Coral Travel (3 oferty).

W porównaniu z okresem sprzed roku Rainbow wyraźnie wzmocnił swoją pozycję w Grecji i Egipcie, TUI na Wyspach Kanaryjskich, w Grecji, Egipcie, Turcji i Tunezji, a Coral w Grecji, Tunezji kontynentalnej i Bułgarii.

Na koniec prezes Traveldaty przedstawia tabelę z biurami podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Zestawienie sezonu lato 2019 zawiera ten sam skład organizatorów co przed tygodniem. W tej sytuacji zmiany sprowadzają się do zamiany kolejności na pozycjach 2 i 3, co wynika z dość znaczącej obniżki w TUI Poland i podniesienia cen przez Grecosa, i na pozycjach 5 i 6, gdzie Best Reisen podniósł ceny, podczas gdy biuro Sun & Fun pozostawiło je w zasadzie na tym samym poziomie – wyjaśnia Betlej.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne