Betlej: Biura podróży skutecznie walczą o zysk

Wyższe ceny wycieczek i lepsze ceny paliwa oraz walut powodują, że biurom podróży zostaje w kieszeni więcej pieniędzy niż rok temu. Na razie nadwyżkę można szacować na 10 – 13 milionów złotych – wylicza ekspert

Publikacja: 18.06.2019 07:35

Betlej: Biura podróży skutecznie walczą o zysk

Foto: AFP

Pierwszy tydzień czerwca przyniósł osłabienie rocznej dynamiki sprzedaży wycieczek. Spadła ona poniżej zera i według naszych szacunków wyniosła około minus 2 procent – tym niekorzystnym komunikatem dla branży rozpoczyna kolejny tygodniowy materiał prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. Tym samym – kontynuuje opis sytuacji na rynku wyjazdów zorganizowanych - skumulowana dynamika spadła i obecnie wynosi około 6,5 procent, a jeśli patrzeć tylko na sezon letni, to 4,6 procent.

Chociaż należy pamiętać – dodaje autor - że przed rokiem był to tydzień zaraz po święcie Bożego Ciała (31 maja 2018 r.) i był trochę lepszy. W konsekwencji baza sprzed roku była wyższa, co w tegorocznym pierwszym tygodniu czerwca utrudniło osiągnięcie dobrego wyniku.

Słońce, polityka, niewiedza...

Sprzedaż w ostatnich dwóch tygodniach wzrosła średnio zaledwie o jeden procent, rok do roku. To niewiele – konkluduje ekspert. I, jak tłumaczy, przyczyny słabego zainteresowania kupowaniem wyjazdów można upatrywać w trzech warunkach: bardzo dobrej pogodzie, dużych emocjach w polityce i niewiedzy Polaków, że ich kraj bardzo dobrze rozwija się gospodarczo (z badań Kantar Public z maja wynika, że ponad jedna trzecia respondentów mających jakieś zdanie w tej sprawie uważa, że gospodarka jest w stanie recesji).

„Opinie na temat gospodarki są o tyle ważne, że stanowią bazę do rozważań [Polaków] na temat przyszłej sytuacji ich gospodarstwa domowego, a te z kolei wyznaczają poziom skłonności do zakupów usług dalszej potrzeby, którymi w naszym kraju nadal jeszcze są zagraniczne wycieczki" - pisze Betlej.

Marże w last minute

Prezes Traveldaty wraca w dalszej części swego materiału do znanych już z jego wcześniejszych wystąpień uwag na temat stanu wiedzy branży turystycznej o „sytuacji biznesowej otoczenia". Skupia się jednak nie tyle na otoczeniu , ile na powtórzeniu krytyki odnośnie do raportów Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, jako zawierających mylące dane, głównie te o wielkości sprzedaży ofert biur podróży. Jak przypomina Betlej, pokazał to z całą ostrością (bolesną dla tych, którzy w nie uwierzyli i na tej podstawie podejmowali biznesowe decyzje) rok 2018 – raporty PZOT, tworzone na podstawie danych z systemu rezerwacyjnego MerlinX, zaniżyły wtedy niemal dwukrotnie wzrost sprzedaży, liczony rok do roku.

Betlej przechodzi teraz do oceny bieżącej marż w turystyce zorganizowanej. Chociaż sprzedaż wyjazdów w biurach podróży nie rośnie zbyt dynamicznie w odniesieniu do roku poprzedniego, to przynajmniej optymistycznie zapowiadają się wyniki finansowe firm. „Kluczowe znaczenie mają tu marże w końcowym okresie przedsprzedaży, jako że jej największa intensywność ma miejsce w okresie krótszym niż dwa miesiące przed wylotem, a mniej więcej połowa realizowana jest w okresie ostatnich pięciu tygodni przed terminem wyjazdu. Na szczęście (dla organizatorów) sytuacja była w ostatnim czasie i jest również obecnie zdecydowanie lepsza niż w ubiegłym sezonie. Dotyczy to zwłaszcza imprez z wylotami w maju, czerwcu, a ostatnio w lipcu i sierpniu" - pisze.

I ilustruje skalę wzrostu cen dla wycieczek z wylotami w pierwszym tygodniu lipca wykresem.

Widać na nim przyspieszający roczny wzrost cen imprez. „Należy też brać pod uwagę, że roczna dodatnia zmiana średnich cen w dwóch ostatnich tygodniach przed wylotem może osiągnąć poziom zbliżony do plus 500 złotych".

Na korzyść touroperatorów działa też ostatnia obniżka cen paliwa lotniczego i wzmocnienie złotówki względem dolara i euro.

Biorąc od uwagę – pisze Betlej - sprzedaż wycieczek z wylotami w drugiej połowie czerwca i następnych miesiącach, a zwłaszcza w lipcu i sierpniu, w których w ostatnim tygodniu roczne wzrosty cen wyniosły 357 i 123 złote można szacować, że branża uzyskała wynik netto w granicach 10-13 milionów złotych lepszy niż w tym samym tygodniu w ubiegłym sezonie.

123 złote więcej

Porównanie cen wylotów w szczycie sezonu letniego (5 – 11 sierpnia) – zmienia teraz temat autor - zebranych 13 czerwca z cenami zebranymi 6 czerwca doprowadziło Andrzeja Betleja do wniosku, że w minionym tygodniu średnia cena wzrosła o 5 złotych (poprzednio dwukrotnie spadła o 13 złotych). Przy czym największe zniżki odnotowano w wypadku wycieczek na Lanzarote – o 144 złote, na Korfu – o 108 złotych i na Dżerbę - o 44 złote. Największe zwyżki średnich cen wycieczek wystąpiły natomiast w odniesieniu do wakacji na Półwyspie Chalcydyckim – o 100 złotych, na Malcie – o 91 i na Cyprze – o 81 złotych.

Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu obrazuje mapa, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na zamieszczonym poniżej wykresie.

Przed rokiem i dwoma laty ceny o tej porze spadały, obecnie zaś wyraźnego trendu w takim kierunku nie ma. Obniżanie cen staje się w nadchodzących tygodniach dość mało prawdopodobne wraz ze zbliżaniem się do terminu wylotu. Dzieje się tak pod wpływem tegorocznej sytuacji, gdyż ceny imprezy sprzedawane w okresie tzw. last minute są wysokie, a zwłaszcza bardzo wyraźnie przewyższają ceny ubiegłoroczne – wyjaśnia autor.

W minionym tygodniu wzrosły średnie ceny wycieczek do Bułgarii i Turcji (o 19 i 12 złotych), nieduże zaś spadki odnotowały ceny wycieczek do Egiptu, Grecji i na Wyspy Kanaryjskie – odpowiednio o 9, 11 i 20 złotych.

Porównanie średnich cen w okresie rocznym dostarczyło informacji, że tegoroczna średnia cena wakacji w szczycie sezonu jest większa o 123 złote. To drugi pod względem wielkości roczny wzrost cen w tym sezonie (w tygodniach wcześniejszych ceny przewyższały ubiegłoroczne o 80, 87, 102, 95, 93, 77, 92, 145, 85, 89 i 105 złotych).

Jednocześnie – pisze ekspert – o 10.3 procent spadła cena paliwa, licząc rok do roku, a złoty umocnił się do obcych walut o 0,5 procent. Dało to razem spadek kosztów organizatorów wyjazdów o 35 - 25 złotych.

Najbardziej rosły ceny wycieczek do Egiptu (o 227 złotych), Grecji (o 186 złotych) i Turcji (o 153 złote). Szybko rosła też skala zwyżek cen wycieczek do Bułgarii, które były już o 114 złotych droższe niż przed rokiem.

Jeśli chodzi o spadki cen, to najmocniej ten ruch widać było w odniesieniu do wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie – średnia obniżka wyniosła 51 złotych. W ostatnich tygodniach zdecydowanie korzystniejsze niż przed rokiem stały się dla organizatorów ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie sprzedawanych w ofertach last minute – opisuje sytuację Betlej.

Jeśli chodzi o mniej masowe kierunki, to tu zdecydowanie największe zwyżki cen w ujęciu rocznym Traveldata odnotowała w wypadku Cypru – o 588 złotych. Mniejsza ich skala wystąpiła w Albanii, Maroku i w Portugalii – o 283, 163 i 123 złote.

„Ponieważ dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia zbliżamy się do okresu last minute (do wylotów pozostało około 7 tygodni), warto się przyjrzeć wzrostom cen na poszczególnych kierunkach w okresie od połowy października (dane z 15 października 2018 roku) do 13 czerwca tego roku, czyli w okresie ostatnich 29 tygodni.

Nadal największe zwyżki cen występują w wypadku cen wakacji w regionach odwiedzanych nie tak masowo, jak Malta, Cypr i Portugalia.

Wzrost cen podróży z biurem do najpopularniejszych krajów był mniej okazały, a ich rozrzut stosunkowo nieduży. Największe zwyżki w tej grupie wystąpiły w szybko ostatnio drożejącej Bułgarii (17 procent) i na kierunkach tureckich i greckich – o 16,5 i 15,6 procent. Mniejszy wzrost wystąpił w nieco taniejącym w ostatnim czasie Egipcie - 13,1 procent, a także Wyspach Kanaryjskich – o 12,4 procent.

Średni wzrost cen rok do roku dla prezentowanych kierunków wyniósł 499 złotych, co odpowiada 15,7 procent, a jego przeliczenie daje roczne tempo wzrostu w skali roku o 25 procent – opisuje Betlej.

Sun and Fun przecenił najmocniej

Porównanie średnich cen przez Traveldatę pokazało, że w minionym tygodniu najbardziej potaniały wyjazdy z biurem Sun & Fun – o prawie 80 złotych. Na kolejnych miejscach znalazły się Neckermann Polska z obniżką o 40 złotych i TUI Poland z ceną mniejszą o 20 złotych (w tym ostatnim średnia cena tych samych hoteli, które były obecne w ofercie przed rokiem wzrosła o 68 złotych).

Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od 20 złotych (Coral Travel) do 260 złotych - wylicza Betlej.

W liczbie najtańszych wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 24 kierunków i w trzech kategoriach hoteli, pierwszy utrzymał się TUI Poland z liczbą 37 ofert. Wyprzedził Corala Travel (24 oferty) i Rainbowa (19). Przewagę w hotelach trzygwiazdkowych miał oferty Rainbowa, Corala i TUI, w hotelach czterogwiazdkowych TUI, a hotelach pięciogwiazdkowych Itaki i TUI.

Najtańsze wycieczki do Egiptu oferował Coral Travel (6 ofert), do Grecji Rainbow (9), Coral (8) i TUI (6), na Wyspy Kanaryjskie TUI(9) i Itaka (5), do Turcji Coral (6), do Tunezji Coral, TUI i Sun & Fun (po 3 oferty), a w Bułgarii Coral Travel (3 oferty).

W porównaniu z okresem sprzed roku Rainbow wyraźnie wzmocnił swoją pozycję w Grecji i Egipcie, TUI na Wyspach Kanaryjskich, w Grecji, Egipcie, Turcji i Tunezji, a Coral w Grecji, Tunezji kontynentalnej i Bułgarii.

Na koniec prezes Traveldaty przedstawia tabelę z biurami podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Zestawienie sezonu lato 2019 zawiera ten sam skład organizatorów co przed tygodniem. W tej sytuacji zmiany sprowadzają się do zamiany kolejności na pozycjach 2 i 3, co wynika z dość znaczącej obniżki w TUI Poland i podniesienia cen przez Grecosa, i na pozycjach 5 i 6, gdzie Best Reisen podniósł ceny, podczas gdy biuro Sun & Fun pozostawiło je w zasadzie na tym samym poziomie – wyjaśnia Betlej.

Pierwszy tydzień czerwca przyniósł osłabienie rocznej dynamiki sprzedaży wycieczek. Spadła ona poniżej zera i według naszych szacunków wyniosła około minus 2 procent – tym niekorzystnym komunikatem dla branży rozpoczyna kolejny tygodniowy materiał prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. Tym samym – kontynuuje opis sytuacji na rynku wyjazdów zorganizowanych - skumulowana dynamika spadła i obecnie wynosi około 6,5 procent, a jeśli patrzeć tylko na sezon letni, to 4,6 procent.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek