Do 2024 roku będzie o połowę więcej kontrolerów ruchu lotniczego

Wraz ze wzrostem ruchu lotniczego rośnie też zapotrzebowania na kontrolerów ruchu lotniczego. W ciągu sześciu lat Polska Agencja Żeglugi Powietrznej chce zatrudnić 280 nowych ludzi

Publikacja: 22.10.2018 08:28

Janusz Janiszewski: Dziennie kontrolerzy obsługują 2,5 tysiąca samolotów z 500 tysiącami pasażerów.

Janusz Janiszewski: Dziennie kontrolerzy obsługują 2,5 tysiąca samolotów z 500 tysiącami pasażerów. To wielka odpowiedzialność

Foto: Newseria Biznes

– Na świecie dynamika wzrostu ruchu lotniczego to średnio 3–5 procent, a ruch w polskiej przestrzeni powietrznej w pierwszych ośmiu miesiącach 2018 roku wzrósł o ponad 11 procent, czyli trzy razy więcej niż w Europie – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski.

Na całym świecie rośnie zapotrzebowanie na kontrolerów lotów. Obecnie jest ich około 50 tysięcy, w Europie – około 15 tysięcy, z czego w Polsce – 570. W 2017 roku polskie lotniska obsłużyły 40 mln ludzi, a do 2035 ma być ich 94 miliony. Dynamicznie rosnący ruch sprawia, że zaczyna brakuje kontrolerów.

– Liczba statków powietrznych w przestrzeni powietrznej i operacji, które musimy obsłużyć, znacząco wzrosła, dlatego wprowadzane są nowe technologie, nowe procedury. Wszystko to wymaga od nas odrobinę więcej wysiłku – dodaje kontroler ruchu lotniczego Tomasz Wojciechowski.

Z danych PAŻP wynika, że od stycznia do sierpnia 2018 roku agencja obsłużyła 587 tys. operacji lotniczych, przy 528 tys. w tym samym okresie 2017 roku. To nie tylko znacznie więcej niż w Europie, lecz także więcej niż wskazywały prognozy dla Polski przygotowane przez Europejską Organizację ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej. Zgodnie z nimi wzrost ruchu miał wynieść 7,6–8,4 procent. Większy ruch na polskim niebie to coraz większa odpowiedzialność spoczywająca na barkach kontrolerów. Dziennie obsługują oni 2,5 tys. samolotów z 500 tys. pasażerów na pokładzie.

– Naszym podstawowym zadaniem jest to pilnowanie, żeby samoloty mijały się w bezpiecznej odległości i na bezpiecznej wysokości, a średnia prędkość postępowa samolotów, czyli względem ziemi, to 900 km/h. Jeżeli dwa samoloty lecą naprzeciwko siebie, to zbliżają się z prędkością 1800 km/h na godzinę, co oznacza, że w minutę pokonują 30 km. My wyprzedzamy sytuacje, planujemy i analizujemy, co się zdarzy na za 10–20 minut. Przygotowujemy cztery, pięć, czasem sześć rozwiązań na każdą potencjalnie konfliktową sytuację – wskazuje Janiszewski.

Jednocześnie produktywność naszych kontrolerów ruchu lotniczego jest na jednym z najwyższych poziomów w Europie. Średnie opóźnienie tego lata wyniosło w Polsce 0,26 minuty na jedną operację lotniczą przy 2 minutach w Europie. Pod względem redukcji opóźnień jesteśmy w europejskiej w czołówce. Aby utrzymać takie wskaźniki, konieczne jest zwiększenie zatrudnienia.

– Do końca 2024 roku będziemy potrzebowali około 200–280 dodatkowych kontrolerów – zapowiada prezes PAŻP.

Aby zostać kontrolerem ruchu nie wystarczy dobra znajomość języka angielskiego, matura i dobre zdrowie. Niezbędne są też dodatkowe umiejętności a przede wszystkim – gotowość na poświęcenie się zawodowym obowiązkom.

– Wyzwaniem jest umiejętność przygotowania siebie do zmieniających się warunków pracy i do rzeczy, które mogą się zdarzyć. Podobnie jak strażak, kontroler musi być gotowy na najbardziej skomplikowane wyzwania. Drugą rzeczą jest to, żeby sobie zdać sprawę z tego, w którym momencie zaczynamy graniczyć z naszymi możliwościami, balansować na krawędzi – tłumaczy Wojciechowski.

Oprócz zwiększenia zatrudnienia PAŻP inwestuje też w nowe technologie. Łącznie w 2017 roku na modernizację i budowę nowoczesnej infrastruktury lotniczej trafiło rekordowe 230 mln zł. Wprowadzane będą nowoczesne systemy zarządzania ruchem lotniczym polegające na zarządzaniu trajektoriami 4D.

– Wyzwaniem jest umiejętność połączenia i integracji ze sobą środowiska bezzałogowych statków powietrznych z załogowymi. Dlatego PAŻP bada, jakie będą potencjalne rozwiązania technologiczne i następnie za trzy, cztery lata zaprosi usługodawców, żeby wspólnie stworzyć takie systemy, które będą funkcjonować w Polsce, w Europie i na całym świecie – wskazuje Janiszewski.

20 października na świecie obchodzono Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku