Reklama
Rozwiń

Jak Polacy podróżują po Polsce?

Większość Polaków podróżuje po kraju do pięciu razy w roku. Wolą zwiedzanie miast od wylegiwania się na plaży, ale najbardziej lubią wędrówki po górach – wynika z badania przeprowadzonego przez portal Triverna.pl

Publikacja: 24.07.2019 14:03

Jak Polacy podróżują po Polsce?

Foto: AdobeStock

Portal Triverna.pl oferujący zniżki na pobyty w hotelach w Polsce i za granicą zebrał informacje od ponad 1,3 tysiąca respondentów w różnym wieku na temat podróży krajowych.

98 procent ankietowanych twierdzi, że warto podróżować po Polsce, bo „to piękny i różnorodny kraj”, „ma wyjątkowe krajobrazy”, „dużo tu atrakcji i zabytków”, „dobrze znać swój kraj”. 2 procent uważa, że nie warto, bo „jest drogo”, „woli wyjechać za granicę”, „pogoda jest niepewna”, „wszędzie jest tak samo”.

Z ankiety wynika, że siedmiu na dziesięciu turystów podróżuje, żeby zobaczyć nowe miejsca albo wypocząć. Prawie dwa razy mniej odwiedza rodzinę lub znajomych. Prawie co trzeci badany wiąże swoje podróże z rozwijaniem zainteresowań i hobby, a co ósmy jako główny cel wyjazdu wskazuje obowiązki służbowe.

Źródło: Triverna.pl

53 procent badanych podróżuje do pięciu razy w roku, 27 procent – od pięciu do dziesięciu razy, 12 procent – od dziesięciu do 20 razy, a 8 procent – nawet ponad 20 razy. 66 procent turystów decyduje się na krótkie, weekendowe wyjazdy, 28 procent spędza w podróży tydzień, a tylko jeden procent wyjeżdża na dłużej niż dwa tygodnie.

Turyści najchętniej podróżują w lipcu (26 procent) i sierpniu (23 procent), dość chętnie także w maju i we wrześniu (odpowiednio 12 i 13 procent). Najmniej Polaków (1 procent) pakuje walizki w styczniu.

Czytaj też: „Więcej turystów planuje wakacje w Polsce”.

Najczęściej wybieranym kierunkiem są polskie góry: Tatry, Bieszczady i Karkonosze – wskazało je aż 72 procent ankietowanych. Ponad połowa woli zwiedzanie miast, głównie Krakowa, Wrocławia i Gdańska. Co ciekawe, ten rodzaj turystyki wygrywa z wypoczynkiem na nadbałtyckich plażach – nadmorskie miejscowości z Gdańskiem, Gdynią, Sopotem, Helem i Kołobrzegiem na czele zajęły dopiero trzecie miejsce na liście najpopularniejszych kierunków krajowych. Tuż za nimi uplasowały się jeziora i wsie.

37 procent ankietowanych podróżuje po Polsce z partnerem, 26 procent z rodziną, a 22 procent ze znajomymi. Na samotne wojaże wyrusza tylko co siódmy badany. Na wyjazdach Polacy wolą oszczędzać czas, a nie środowisko – stwierdzają autorzy raportu. Aż sześciu na dziesięciu badanych podróżuje po kraju samochodem, ponad dwa razy mniej wybiera bardziej ekologiczny pociąg.

Prawie co trzeci turysta wynajmuje prywatną kwaterę lub pokój gościnny. Co piąty śpi w hotelu, a przy jego wyborze zwraca uwagę na takie udogodnienia jak wygodne łóżko czy telewizor w pokoju, wyżywienie, dostęp do internetu i parking. Co ciekawe, są one ważniejsze od lokalizacji, a nawet od ceny. Co szósty badany szuka noclegu w gospodarstwach agroturystycznych i domkach letniskowych, a co ósmy sypia u rodziny lub znajomych.

Źródło: Triverna.pl

57 procent badanych jada w restauracjach i barach, 34 procent gotuje samodzielnie, a niecałe 7 procent stołuje się w hotelu czy pensjonacie.

Porównując wyniki swojego badania z danymi Ministerstwa Sportu i Turystyki z lat ubiegłych, autorzy raportu podkreślają, że Polacy wydają na podróże po kraju coraz więcej. Za krótki wyjazd ponad połowa badanych jest gotowa zapłacić co najmniej 300 złotych, za tygodniowy – minimum 900 złotych, podczas gdy w 2016 roku średnie wydatki wynosiły (według MSiT) odpowiednio 285 i 839 złotych.

Zobacz także: „POT: Udana Polska za pół ceny”.

Na potrzeby raportu Triverna przepytała również hotelarzy. Ci, którzy wypełnili ankiety, zdradzili, że Polacy stanowią większość ich gości (około 70 procent). Zazwyczaj podróżują we dwójkę, wykupują nie więcej niż dwa noclegi, w hotelu jedzą tylko śniadania. Chętnie korzystają z parkingu, siłowni, basenu i salonu spa.

Niektórzy hotelarze twierdzą, że na przestrzeni ostatnich lat sposób podróżowania Polaków zmienił się na lepsze. „Dziś to typowy wypoczynek, a nie wyrwanie się na szybką imprezę” – pisze jeden z nich. Inni z kolei uważają, że Polakom brakuje kultury podróżowania. „Goście wypijają minibarek i nie płacą za niego. Ciągle się dziwią, że muszą dawać dane karty do preautoryzacji” – żalą się. Pracownik czterogwiazdkowego hotelu pisze o częstych kradzieżach ręczników i „innych drobnych rzeczy, których brak trudno zauważyć od razu”, a także codziennych wycieczkach do sklepu. „Wracają obładowani siatkami, a szkło brzęczy bardzo głośno” – zauważa.

Źródło: Triverna.pl

Z ankiety wynika, że polscy goście należą do najbardziej wymagających. Lubią narzekać – głównie na kiepski dojazd do hotelu, wolny internet, a nawet złą pogodę. Na szczęście nie brakuje też życzliwych i uprzejmych, którzy potrafią docenić dobrą obsługę – pozytywnie o swoich gościach wyraża się 59 procent hotelarzy.

Badanie przeprowadził portal Triverna.pl metodą wywiadów internetowych w maju i czerwcu tego roku. Wzięło w nim udział 1355 respondentów z całej Polski, średnia ich wieku wyniosła 33 lata. Wypowiedzi hotelarzy pochodzą z ankiet i rozmów.

Portal Triverna.pl oferujący zniżki na pobyty w hotelach w Polsce i za granicą zebrał informacje od ponad 1,3 tysiąca respondentów w różnym wieku na temat podróży krajowych.

98 procent ankietowanych twierdzi, że warto podróżować po Polsce, bo „to piękny i różnorodny kraj”, „ma wyjątkowe krajobrazy”, „dużo tu atrakcji i zabytków”, „dobrze znać swój kraj”. 2 procent uważa, że nie warto, bo „jest drogo”, „woli wyjechać za granicę”, „pogoda jest niepewna”, „wszędzie jest tak samo”.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Zanim Wyjedziesz
W Roku Jubileuszowym wszystkie drogi prowadzą do Rzymu... rozkopane drogi
Zanim Wyjedziesz
Hiszpania prześwietla turystów. Ale nie klientów biur podróży
Zanim Wyjedziesz
Katedra Notre-Dame w Paryżu już otwarta. Wejście limitowane
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Zanim Wyjedziesz
Nowa kolejka i nowe trasy w ośrodku narciarskim Bachledka na Słowacji
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku