TFG: W sierpniu biura podróży lekko przyhamowały

W sierpniu biura podróży sprzedały mniej wycieczek niż w lipcu. Hamowanie nie było duże, ale znaczące.

Publikacja: 26.09.2020 23:59

TFG: W sierpniu biura podróży lekko przyhamowały

Foto: Fot. Aleksander Kramarz

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny podsumował w swoich statystykach sierpień. Okazuje się, że biura podróży zawarły wtedy 240,2 tysięcy umów, czyli jedynie 36 procent tego co rok wcześniej. W sierpniu 2019 roku umów było 680 tysięcy.

Zdecydowanie najwięcej klienci biur podróży kupowali wycieczek czarterowych – 153 tysiące (66 procent wszystkich), Na drugim miejscu korzystali z wycieczek obejmujących Polskę i kraje ościenne, takich imprez wykupili 73,3 tysiąca (30 procent). Najmniejsza grupa zdecydowała się na wyjazdy „innymi środkami transportu” (np. autokary, pakiety z regularnymi i tanimi liniami lotniczymi) –13,9 tysiąca (4 procent).

Sierpień okazał się nieco gorszy od lipca, kiedy to wyjazdy kupiło 308,6 tysiąca klientów, co dawało 40 procent liczby z sierpnia roku 2019 (764 tysięcy).

CZYTAJ TEŻ: TFG: Ruch w biurach podróży wraca, ale bardzo powoli

– Do lipca liczba sprzedanych przez biura podróży imprez turystycznych rosła i to niemal w geometrycznym postępie – komentuje wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego Marek Niechciał. – W sierpniu trudno było liczyć na dalszy tak gwałtowny wzrost, ale spadek, choć niewielki, jednak zaskakuje. Prawdopodobnie był on wynikiem licznych zawirowań na rynku, wynikających z informacji rządu o zamykaniu i otwieraniu kierunków turystycznych dla ruchu lotniczego.

TFG odnotowuje też, że trwa tendencja do zawieszania przez organizatorów turystyki działalności. Jak mówi Niechciał, miesięcznie robi to średnio 300 touroperatorów – wprawdzie niektórzy też odwieszają działalność, ale bilans co miesiąc jest ujemny.

W sierpniu też ubyło aktywnych organizatorów. O ile pod koniec sierpnia było ich 4528, o tyle 22 września już tylko 4484. Z ewidencji znikają ci, którzy rezygnują z działalności i się wykreślają.

Szczyt tego ruchu przypadł na czerwiec. I tak w kwietniu wykreśliło się 66 przedsiębiorców (rok wcześniej było to 43), w maju 70 (34), w czerwcu 88 (21), w lipcu 49 (14), w sierpniu 10 (21), a we wrześniu (do 22 września) – 23 przedsiębiorców (33).

Dla przypomnienia, do lockdownu systematycznie przybywało zarejestrowanych organizatorów turystyki: w styczniu w ewidencji widniało 4749 firm, w lutym – 4770, a w marcu – 4791.

Jak zauważa Niechciał, w lipcu udało się przełamać negatywną tendencję, przez którą TFG więcej zwracał organizatorom pieniędzy za niewykorzystane składki niż oni wpłacali do funduszu – nadwyżka wyniosła 637 tysięcy złotych brutto. Z kolei w sierpniu, kiedy biura podróży zgłosiły rozwiązanie 106,4 tysiąca umów (dla porównania – w sierpniu 2019 było to 21,3 tysiąca) – nadwyżka wzrosła do 1,1 mln złotych.

WIĘCEJ: Skutek koronawirusa: Biura podróży więcej zabierają z TFG niż wpłacają

– Przez cały okres pandemii, mimo spadku wpływów ze składek, Turystyczny Fundusz Gwarancyjny trwa praktycznie bez uszczerbku. Nadal mamy na koncie ponad 164 miliony złotych. To ważny sygnał dla rynku i klientów biur podróży, że są chronieni i że korzystanie z usług touroperatorów nie wiąże się z ryzykiem utracenia pieniędzy. Fundament bezpieczeństwa, jakim jest TFG jest ciągle trwały i stabilny – komentuje Niechciał.

– Co więcej, ryzyko perturbacji zostało oddalone jeszcze bardziej po uchwaleniu przez Sejm ustawy antycovidowej, dzięki której powstanie Turystyczny Fundusz Zwrotów. Wypłaci on klientom pieniądze za niewykorzystane wyjazdy, a wtedy biura podróży zyskają czas na odbudowanie się po wstrząsie, jakim jest kryzys wywołany koronawirusem – dodaje wiceprezes Marek Niechciał.

WARTO: Betlej: Przed biurami podróży trudne lato 2021

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny podsumował w swoich statystykach sierpień. Okazuje się, że biura podróży zawarły wtedy 240,2 tysięcy umów, czyli jedynie 36 procent tego co rok wcześniej. W sierpniu 2019 roku umów było 680 tysięcy.

Zdecydowanie najwięcej klienci biur podróży kupowali wycieczek czarterowych – 153 tysiące (66 procent wszystkich), Na drugim miejscu korzystali z wycieczek obejmujących Polskę i kraje ościenne, takich imprez wykupili 73,3 tysiąca (30 procent). Najmniejsza grupa zdecydowała się na wyjazdy „innymi środkami transportu” (np. autokary, pakiety z regularnymi i tanimi liniami lotniczymi) –13,9 tysiąca (4 procent).

Pozostało 84% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"