OSAT rozmawia o „pakiecie dobrych praktyk” z touroperatorami

Pierwsze kroki agenci turystyczni skierowali do Itaki. Na zdjęciu od lewej: prezes OSAT Marcin Wujec, wiceprezes Itaki Piotr Henicz, członek zarządu OSAT Marcin Chiliński. Fot. OSAT

Rozmową z wiceprezesem Itaki i wiceprezesem Grecosa Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych rozpoczęło serię spotkań, które mają przygotować współpracę agentów z touroperatorami na progu nowego sezonu.

– Czeka nas kolejny niełatwy sezon turystyczny. Chcemy przedstawić najważniejszym touroperatorom postulaty naszych członków, dzięki którym poprawimy warunki współpracy, na czym powinny skorzystać obie strony – deklaruje prezes OSAT Marcin Wujec.

CZYTAJ TEŻ: OSAT do premiera: Nie zapominajmy o pomocy dla firm jednoosobowych

Jak wyjaśnia, stowarzyszenie rozesłało wcześniej wszystkim członkom ankiety z prośbą o wskazanie praktyk, które poprawiłyby relacje i współpracę agentów turystycznych z biurami podróży. Zebrano je w dziesięciu punktach. Teraz Wujec i członek zarządu OSAT Marcin Chiliński rozpoczęli rodzaj konsultacji z przedstawicielami największych organizatorów turystyki. Dzisiaj w Poznaniu spotkali się z wiceprezesem Itaki Piotrem Heniczem i z wiceprezesem Grecosa Januszem Śmigielskim. Jutro planują rozmowy w siedzibie Rainbowa w Łodzi, a także Eximu Tours w Warszawie, a następnie w warszawskich centralach innych biur – Corala Travel i Sun&Funa.

– Miniony rok pokazał, jak agenci i touroperatorzy są ze sobą związani i jak siebie nawzajem potrzebują. Nie chodzi nam o negocjowanie jakichś szczegółowych rozwiązań, jak na przykład wysokość prowizji. Bardziej myślimy o rozwiązaniach uniwersalnych, poprawiających pracę i relacje agentów z touroperatorami. Nazywam to dobrymi praktykami – wyjaśnia Wujec.

Co konkretnie gryzie agentów? – Na naszej liście – dodaje Chiliński – jest na przykład postulat objęcia agentów tymi samymi zasadami, które obowiązują własną sieć sprzedaży, czyli na przykład wyrównania terminów zakładania opcji. Spodziewamy się, że sezon będzie super last minutowy. To, czy agent może założyć opcję w systemie rezerwacyjnym dzień przed wylotem, czy trzy dni będzie miało kolosalne znaczenie dla jego sprzedaży.

ZOBACZ TEŻ: OSAT: Turysto, nie panikuj, jesteś w dobrych rękach

– Następna rzecz – sprzedaż produktów dodatkowych, jak ubezpieczenia i „sitingi” (miejsca w samolotach). Staramy się też, żeby prowizja agenta była wypłacana od zaliczek, jakie klienci wpłacają na poczet imprezy, a także, żeby te zaliczki były bezzwrotne w razie niespodziewanych sytuacji – mówi Chiliński.

– Przy czym nie wszystkie punkty dotyczą wszystkich organizatorów. W wypadku jednych chodzi o trzy postulaty, a w wypadku innych o siedem. Poszczególne biura są też różnie przygotowane do wprowadzenia proponowanych zmian, w jednych to można uruchomić szybciej, inne mają ograniczenia informatyczne. W każdym razie pierwsze spotkania napawają nas optymizmem, bo nasze propozycje zostały przyjęte bardzo pozytywnie – podsumowuje.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Tajlandia wprowadza nowy podatek turystyczny. „Na leczenie”

Pieniądze z podatku mają iść na rozwijanie turystyki w regionach i pomoc medyczną dla ...

Wizz Air powiększył katowicką bazę

Linia lotnicza Wizz Air powiększyła swoją katowicką bazę o kolejny samolot – od jutra ...

Egipt – zabawa na morzu skończyła się śmiercią turystki

Thomas Cook potwierdził śmierć turystki z Wielkiej Brytanii, która zmarła w czasie przejażdżki nadmuchiwanym ...

Prawie 10 tysięcy ludzi na lotnisku w Radomiu

Prawie 10 tysięcy pasażerów obsłużyło w 2016 roku lotnisko w Radomiu. Dynamiczny wzrost odnotowano ...

Grecja króluje na Instagramie

Grecja, Chorwacja i Cypr to kierunki, które są najczęściej wymieniane przez użytkowników Instagrama, wynika ...

Tarnogórskie zabytki z listy UNESCO już zwiedza więcej turystów

W zabytkach Tarnowskich Gór, które przed tygodniem zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO, ...