Traveldata: Wakacje wcale nie muszą być okazyjnie tanie

Umiarkowane spadki cen wycieczek mogą świadczyć o nadziejach touroperatorów, że w szczycie sezonu letniego obawy turystów wywołane koronawirusem będą już zażegnane – pisze prezes Traveldaty.

Publikacja: 24.03.2020 02:55

Traveldata: Wakacje wcale nie muszą być okazyjnie tanie

Foto: Fot. Aleksander Kramarz

Cotygodniowy raport z badania cen w biurach podróży, jego autor prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej poprzedza przeglądem sytuacji w Europie i na świecie pod kątem pandemii koronawirusa. Przy czym w tym fragmencie duża część informacji powtarza się lub jest zbliżona do tych z materiału wczorajszego (poniedziałek 23 marca) lub wcześniejszych.

ZOBACZ: Betlej: LOT do Domu z wirusem?

Szczególnie autor podkreśla, że epidemię udaje się zwalczać w krajach, w których panuje duża dyscyplina, jeśli chodzi o przestrzeganie ograniczeń w kontaktach między ludźmi.

Powtarza też opinię, że powroty Polaków z zagranicy w ramach organizowanej przez rząd i LOT operacji LOT do Domu nie sprzyjają wygaszaniu epidemii. Bo „odbywa się [ona] chyba zbyt spontanicznie, przy ograniczonej kontroli epidemiologicznej oraz przy wymieszaniu na lotnisku grup repatriantów z krajów o niskich i wysokich współczynnikach zachorowalności. Dziesiątki tysięcy powracających stanowią potencjalne ryzyko powstania nowych ognisk wirusa, jak również zniweczenia pozytywnego wpływu wyrzeczeń i dolegliwości (w tym kwarantanny) ponoszonych przez resztę społeczeństwa”.

CZYTAJ: Tańszy LOT do Domu. Dzięki unijnym dopłatom

7 złotych w tydzień

Przechodząc do wyników badania cen wycieczek letnich w biurach podróży z wylotami między 3 i 9 sierpnia Betlej podaje, że w minionym tygodniu średnia ich cena spadła o 7 złotych. To minimalna zmiana, w poprzednich tygodniach średnia była mniejsza o 14 złotych, wcześniej wzrosła o 34 złote, a jeszcze wcześniej spadała sześć razy z rzędu, co dało łącznie obniżkę o 63 złote.

Najbardziej potaniały wyjazdy do Marsa Alam, Szarm el-Szejk i Hurghady, odpowiednio o 37, 36 i 26 złotych.

Najistotniejszy wzrost cen Traveldata odnotowała w wypadku podróży z biurami do Portugalii, na Majorkę i do Turcji Egejskiej – o 47, 30 i 27 złotych.

Zmiany średnich cen obrazuje mapa, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawia zamieszczony poniżej wykres.

""

turystyka.rp.pl

""

turystyka.rp.pl

Trzeci tydzień marca – komentuje autor – przyniósł spadek cen wszystkich najważniejszych kierunków. Najbardziej w wypadku wakacji w Egipcie – średnio o 33 złote. Łagodniejszy był spadek cen wycieczek do Bułgarii – o 8 złotych. Przy czym mimo drugiej zniżki z rzędu średnia cena należała do najwyższych w tym sezonie.

Nie zmieniły się ceny wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie i do Grecji – trudno bowiem uznać za zmianę wahnięcie o złotówkę. Nieco większą zwyżkę Traveldata odnotowała w odniesieniu do Turcji – o 6 złotych.

Jak pisze Betlej, umiarkowane spadki cen wycieczek mogą świadczyć o nadziejach organizatorów, że w szczycie sezonu letniego obawy turystów wywołane koronawirusem będą już w istotnym stopniu zażegnane, a jego negatywny wpływ na ceny nie będzie duży. „Na razie podejście takie wydaje się racjonalne, nawiązuje w tym względzie do zmian cen w tanich liniach lotniczych, zwłaszcza w Ryanairze”.

13 złotych w rok

Jeśli chodzi o porównanie cen rok do roku, to obecna średnia cena okazała się wyższa od średniej z poprzedniego sezonu o 13 złotych. I była to dotąd najniższa roczna zwyżka od początku sprzedaży wyjazdów na lato (największa wyniosła 224 złote).

W minionym tygodniu największy roczny wzrost cen Traveldata odnotowała na Fuerteventurze, półwyspie Chalcydyckim i Lanzarote – o 300, 295 i o 197 złotych.

Z kolei największy spadek cen wycieczek była dziewiąty raz z rzędu udziałem Malty i chodziło o 571 złotych. Mniejsze średnie zniżki cen odnotowano w wypadku wycieczek na Korfu (szósty raz z rzędu) i na Rodos – o 286 i 197 złotych.

Betlej przeprowadził też analizę cen paliwa lotniczego i kursów głównych walut. Jak pisze, paliwo potaniało przez rok o 30,8 procent (tydzień wcześniej o 19,2 procent, a przed dwoma tygodniami o 14,7 procent). Jednocześnie w relacji z euro i amerykańskim dolarem złoty w ostatnim tygodniu stał się zdecydowanie słabszy, o 6,5 procent.

Sumaryczny wpływ wymienionych czynników na średnią zmianę kosztów cen wycieczek był negatywny dla organizatorów i zawarł się w przybliżeniu w przedziale 15 – 25 złotych.

""

turystyka.rp.pl

""

turystyka.rp.pl

O 108 złotych w porównaniu z zeszłym rokiem podrożały wakacje w Egipcie i w Portugalii. Dużo też, bo 88 złotych, w Maroku a o 84 złote w Grecji i Tunezji. Niedaleko za nimi znalazły się Wyspy Kanaryjskie z podwyżką o 79 złotych.

Wśród taniejących kierunków znalazły się Malta z ceną mniejszą rok doc roku o 571 złotych, i Albania – mniej o 88 złotych.

Taniała też Bułgaria, ale niewiele, bo 14 złotych. Nadal bardzo atrakcyjne ceny wyjazdów do tego kraju oferują biura TUI Poland, Exim Tours i ostatnio Coral Travel. Jest to podobna sytuacja do tej sprzed roku i jest ona dodatkowo wzmacniana bardzo słabym popytem na wypoczynkowe wyjazdy do tego kraju ze strony turystów niemieckich – komentuje Betlej.

TUI niepokonany w tanich wycieczkach

W rocznych porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów, w największym stopniu obniżyły się ceny w biurach Best Reisen i Grecos, w których roczne spadki wyniosły około 180 i 130 złotych. Atrakcyjniejsze niż przed rokiem ceny oferowały też Coral Travel, TUI Poland i Exim Tours – te dwa pierwsze po 110 złotych, a ostatnie o 85 złotych. Inni organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż przed rokiem w granicach od 45 do 210 złotych opisuje wyniki badania autor.

W liczbie najniższych cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 24 kierunków sezonu letniego i w trzech kategoriach hoteli, na pierwszym miejscu znalazł się TUI Poland (41 ofert), a za nim Coral Travel (23) i Exim Tours (21 ofert).

Najtaniej wakacje w Egipcie można było kupić w zeszłym tygodniu w Coralu Travel (7 ofert) i w TUI Poland (5), w Grecji w Itace (9), Coralu Travel i TUI Poland (po 7), na Wyspach Kanaryjskich w TUI Poland (9) i w Itace (6), w Turcji w Coralu Travel (6), Itace i TUI Poland (po 3), w Tunezji w Eximie Tours (5) i Coralu Travel (3), a w Bułgarii w TUI Poland (3) i Eximie Tours (2 oferty).

W porównaniu z tym samym okresem sprzed roku TUI Poland wzmocniło swoją ofertę w Egipcie, Grecji i w Tunezji, Itaka w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, a Coral Travel w Grecji i Tunezji kontynentalnej.

Raport zamyka tabela z czołowymi biurami podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne.

Skład pierwszej siódemki pozostał taki sam jak tydzień temu. Jedynie zajmujące dotychczas piątą pozycję Best Reisen spadło na szóstą, a na jego miejsce weszła Itaka, awansując o jedno oczko. Powodem tej zamiany miejsc było niewielkie podniesienie średniej ceny przez to pierwsze biuro i równoczesny spadek cen w Itace.

""

turystyka.rp.pl

Cotygodniowy raport z badania cen w biurach podróży, jego autor prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej poprzedza przeglądem sytuacji w Europie i na świecie pod kątem pandemii koronawirusa. Przy czym w tym fragmencie duża część informacji powtarza się lub jest zbliżona do tych z materiału wczorajszego (poniedziałek 23 marca) lub wcześniejszych.

ZOBACZ: Betlej: LOT do Domu z wirusem?

Pozostało 94% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Biura Podróży
Przycisk wart 157 milionów - projekt biura podróży Rainbow ze srebrem w konkursie
Biura Podróży
TOO: Ministerstwo zwleka z popowodziową pomocą dla branży turystycznej, to nieakceptowalne
Biura Podróży
Join UP! Polska celebruje egzotykę – oferta zimowa
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Biura Podróży
Obrońcy zwierząt kontra biuro podróży TUI: Stop męczeniu zwierząt!
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni