Ruszył zwrot pieniędzy dla klientów biur podróży

O północy ruszył mechanizm, pozwalający zgłaszać się klientom biur podróży po pieniądze za odwołane z powodu koronawiursa wycieczki. Odpowiedzialny za to jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Są już dziesiątki zgłoszeń i setki pytań.

Publikacja: 01.10.2020 10:49

Ruszył zwrot pieniędzy dla klientów biur podróży

Foto: Fot. Bloomberg

Dzisiaj weszła w życie ustawa, tak zwana tarcza dla turystyki, która umożliwia ubieganie się o zwrot środków wpłaconych przez klientów organizatorom za wycieczki odwołane z powodu pandemii. Zgodnie z jej przepisami obsługę wniosków składanych przez podróżnych oraz ich weryfikację prowadzi Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

CZYTAJ WIĘCEJ: Za kilka dni ruszy Turystyczny Fundusz Zwrotów. Na pieniądze czekać może nawet 100 tysięcy klientów

Żeby uzyskać pieniądze do UFG musi się zgłosić klient, który podpisał z touroperatorem umowę, ale także sam organizator musi przesłać do systemu teleinformatycznego UFG dane na temat zawartych umów. Dopiero zweryfikowanie informacji z obu tych źródeł pozwoli wydać Turystycznemu Funduszowi Gwarancyjnemu (wchodzi w skład UFG) decyzję w sprawie zwrotu pieniędzy. Pierwszych przelewów nie można się jednak spodziewać wcześniej niż za kilka dni.

– Zainteresowanie klientów biur podróży jest ogromne – mówi nam rzecznik prasowy UFG Damian Ziąber. – Zwykle w naszym systemie tygodniowo zakłada konta kilka tysięcy klientów firm ubezpieczeniowych. W ostatnim tygodniu takich kont powstało 50 tysięcy, co najwyraźniej oznacza, że konta zaczęli zakładać podróżni. Przygotowywali się w ten sposób do odebrania swoich pieniędzy.

Pieniądze będą wypłacane z nowo powołanego ustawą Turystycznego Funduszu Zwrotów. Rząd szacuje, że około 100 tysięcy klientów będzie ubiegało się o około 300 milionów złotych. Pieniądze zagwarantuje Bank Gospodarstwa Krajowego, ale biura podróży będą spłacać tę pożyczkę przez najbliższych sześć lat.

Od północy zaczęli przesyłać też do systemu UFG dane swoich klientów i informacje o umowach, jakie z nimi zawarli organizatorzy turystyki. Na razie UFG nie podaje jakie to są liczby, ale jak zapewnia rzecznik, akcja nie napotkała problemów technicznych. Wszystko idzie sprawnie. – W ciągu pierwszych trzech kwadransów zgłosiło się kilkadziesiąt podmiotów, zarówno firm jak i indywidualnych klientów – wyjaśnia Ziąber.

I dodaje, że również specjalnie otwarta tydzień wcześniej infolinia przeżywa oblężenie. Od godziny 8 do 10 ruch wzrósł tam o 300 procent w stosunku do zwykłego dnia.

Ziąber namawia do korzystania z zakładki na stronie tfg.ufg.pl, pod którą jest już około 90 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi na nie.

Jak informuje UFG w komunikacie, „ustawa dotyczy podróżnych, którzy nie otrzymali do tej pory zwrotu środków od organizatora imprezy turystycznej, nie otrzymali w zamian vouchera, nie skorzystali z procedury „charge back”, nie otrzymali w zamian innej imprezy od organizatora i nie odebrali gotówki od agenta lub organizatora. Do złożenia wniosku są zatem uprawnieni podróżni, którzy nie otrzymali dotychczas żadnej rekompensaty za imprezę odwołaną z powodu pandemii”.

Zgodnie z ustawą podróżni, którzy chcą wystąpić o zwrot pieniędzy, muszą skorzystać z systemu teleinformatycznego Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i założyć konto w portalu prowadzonym przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (jest on obsługiwany przez UFG) pod adresem www.tfg.ufg.pl, a następnie wypełnić wniosek dostępny wyłącznie na koncie użytkownika. Z powodu zagrożenia epidemicznego nie jest możliwa obsługa osobista podróżnych, ani obsługa tradycyjnej poczty.

Z myślą o udzieleniu podróżnym niezbędnych informacji przygotowana została specjalna infolinia. Jest ona dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 20, a jej numery to 22 445 12 34 lub 22 255 23 23.

„Na portalu Funduszu przygotowano również specjalną sekcję tematyczną. Będą w niej publikowane informacje związane ze zwrotami środków. W sekcji można znaleźć i pobrać instrukcję zakładania konta, a także zapoznać się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania. Znajduje się tam również treść ustawy regulującej zwrot środków z tytułu imprez odwołanych przez zagrożenie pandemiczne oraz informacje dla przedsiębiorców turystycznych”. Adres to https://tfg.ufg.pl/tresc/34/Koronawirus_zwroty_wplat_dla_podroznych.

Dodatkowe informacje:

  • Ustawa z dnia 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw dostępna jest pod adresem https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2020/1639
  • Webinar z pytaniami i odpowiedziami dla przedsiębiorców – organizatorów wyjazdów, przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym dostępny pod adresem:https://www.youtube.com/watch?v=U8sEFpz-o_A&feature=youtu.be
""

turystyka.rp.pl

""

turystyka.rp.pl

Dzisiaj weszła w życie ustawa, tak zwana tarcza dla turystyki, która umożliwia ubieganie się o zwrot środków wpłaconych przez klientów organizatorom za wycieczki odwołane z powodu pandemii. Zgodnie z jej przepisami obsługę wniosków składanych przez podróżnych oraz ich weryfikację prowadzi Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

CZYTAJ WIĘCEJ: Za kilka dni ruszy Turystyczny Fundusz Zwrotów. Na pieniądze czekać może nawet 100 tysięcy klientów

Pozostało 90% artykułu
Biura Podróży
Piąty tydzień przecen w biurach podróży. Najbardziej traci Turcja. Grecji to nie rusza
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Biura Podróży
Za dużo turystów? Biura podróży mają z tym problem
Biura Podróży
TUI organizuje się na nowo. Cel: więcej klientów, produktów, usług i kierunków
Biura Podróży
PIT: Turystyczny Fundusz Pomocowy zamiast pożyczać pieniądze będzie je wypłacać
Biura Podróży
Prezes PIT: Ceny wycieczek mogą się dynamicznie zmieniać. Potwierdził to sąd