Przyszłość agentów turystycznych? Łączenie sprzedaży stacjonarnej z internetową

W roku rozliczeniowym 2021/2022 rynek touroperatorów w Niemczech skurczył się o 14 procent wobec ostatniego roku przedpandemicznego. W stacjonarnych biurach agencyjnych sprzedaż spadła o 31 procent, ale rezerwacji internetowych przybyło - w dwa lata 46 procent.

Publikacja: 12.10.2022 01:08

Przyszłość agentów turystycznych? Łączenie sprzedaży stacjonarnej z internetową

Foto: Adobe Stock

W Niemczech coraz mocniej zaznacza się trend kupowania wycieczek przez internet, a podczas gdy w ostatnich dwóch latach sprzedaż w biurach stacjonarnych spadała, ta w sieci rosła. Tak twierdzi Markus Heller, dyrektor zarządzający firmy konsultingowej Dr. Fried+Partner - pisze niemiecki portal branży turystycznej Reise vor-9.

Heller wygłosił wykład poświęcony przyszłości biur agencyjnych na konferencji Uniwersytetu Nauk Stosowanych we Frankfurcie (UAS). Jego zdaniem szanse na rozwój branży tkwią w połączeniu sprzedaży stacjonarnej i internetowej.

W roku rozliczeniowym 2021/22 rynek touroperatorów skurczył się o 14 procent w porównaniu z 2018/19 - powodem była oczywiście pandemia. Stało się to kosztem głównie agentów stacjonarnych, w tym segmencie sprzedaż spadła o 31 procent, jednocześnie w internecie wzrosła o 46 procent w ciągu dwóch lat.

Czytaj więcej

Agenci turystyczni nie zawsze wiedzą, czego chcą ich klienci

- Rezerwacje online nabierają tempa, a trend ten będzie się umacniał - mówi Heller. Jak dodaje, dziś także starsi coraz chętniej korzystają z internetu, a w przyszłości ponad połowa podróżnych przygotowując się do podróży będzie pozyskiwać informacje wyłącznie z sieci.

Dla Hellera nie oznacza to jednak końca biur stacjonarnych. Internet daje im raczej szansę na dalszy rozwój, ale pod warunkiem, że się do tego dobrze przygotują. Heller widzi potencjał w kilku obszarach. Lojalność klientów można poprawić dzięki budowaniu sieci kontaktów i korzystaniu z różnych kanałów sprzedaży.

Doradcy mogą też zdobywać zaufanie klientów dzięki swoim umiejętnościom dopasowania ofert, które zostały sprawdzone także pod kątem dostępności. Przychody można też podnosić, sprzedając usługi dodatkowe lub realizując działania przed- i posprzedażowe.

Czytaj więcej

Turyści: Bezpieczeństwo finansowe ważniejsze od ceny wycieczki

Aby przetrwać w sprzedaży wielokanałowej, biura podróży potrzebują nowych umiejętności. Oprócz technicznego i konsultingowego know-how Heller ma na myśli również ustrukturyzowane przetwarzanie zapytań klientów. Sprzedawcy podróży muszą być kreatywni, oryginalni i wykazywać inicjatywę i oczywiście umieć świetnie obsługiwać nowe media.

W Niemczech coraz mocniej zaznacza się trend kupowania wycieczek przez internet, a podczas gdy w ostatnich dwóch latach sprzedaż w biurach stacjonarnych spadała, ta w sieci rosła. Tak twierdzi Markus Heller, dyrektor zarządzający firmy konsultingowej Dr. Fried+Partner - pisze niemiecki portal branży turystycznej Reise vor-9.

Heller wygłosił wykład poświęcony przyszłości biur agencyjnych na konferencji Uniwersytetu Nauk Stosowanych we Frankfurcie (UAS). Jego zdaniem szanse na rozwój branży tkwią w połączeniu sprzedaży stacjonarnej i internetowej.

Pozostało 80% artykułu
Biura Podróży
ESky z rekordowym zyskiem. "Dynamiczne pakiety idą znakomicie"
Biura Podróży
Rainbow - jednak mniej egzotyki dreamlinerem z Gdańska i Poznania
Biura Podróży
Rainbow: W 360 wycieczek dookoła świata. Otwarta sprzedaż na sezon 2023
Biura Podróży
Niemieccy touroperatorzy: Cel na zimę to Egipt, są nowe pomysły na ten kierunek
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Traveldata: Wakacje 2023 droższe o 1000 złotych. Listę otwiera Szarm el-Szejk